Lincon 2019 frågor och svar

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Kangee
Inlägg: 124
Blev medlem: 30 jul 2014, 11:57

Re: Lincon 2019 frågor och svar

Inlägg av Kangee »

Mork skrev:Vill inte riskera att ha missat någon textrad...så ställer frågan.

Är Forgeworld tillåtet?

Syftar på ex Doomglaive dreadnaught till Grey Knights eller Battlewagon with Supa-cannon till orks osv.

Tjing.
Ja, det är tillåtet.

Kangee
Inlägg: 124
Blev medlem: 30 jul 2014, 11:57

Re: Lincon 2019 frågor och svar

Inlägg av Kangee »

Mork skrev:Osså undrar vi hur Lincon kommer tolka följande:

Bad Moon klan specific stratagem:
Showing off från Codex och Kustom Ammo från Vigilus 1.

Utan att skriva exakt vad dessa gör (för det antar jag de flesta vet) så behövs ruling på hur man ska tolka det på Linon.

1. De krockar, punkt. Nido, finito...boring boring. Får använda antingen eller, för en total av 2 skyttefaser för den aktuella modellen.

2. Man får skjuta först dubbelt (fire twice) sen dubbelt igen (fire for a second time) för en total av 4 skyttefaser för den aktuella modellen.

3. Man får skjuta först dubbelt (fire twice) sen en gång till (fire for a second time) för en total av 3 skyttefaser för den aktuella modellen.


Det är lite pyttigt kan tyckas då det handlar om EN enda modell som kan dra nytta av detta och det kan utföras en enda gång på en match.
Dessutom till en total kostnad av 5 CP som billigast. Men ack så viktigt. Synd att ha en plan och sedan behöva ändra den.
(EDIT: Har letat massor, det närmsta en vettig lösning är Big FAQ 1 som hade liknande issue med Berserkers. Då sa man att enheten anses
som en separat enhet vid nästa attacksekvens - alltså, den har aldrig aktiverats två gånger även om man gjort det med en skill eller stratagem.
Således skulle option 3 ovan vara den som är mest lik GW's egna lösning för Berserkers).

Ser gärna ett snabbt svar. I tid innan Lincon...pretty please!
Vi kommer att tolka det som alternativ 3, så länge som det inte kommer en officiell GW FaQ som säger något helt annat innan den 19 maj.

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Lincon 2019 frågor och svar

Inlägg av Mork »

Tack för snabba svar.
Mork, the articulate ork!

Stefan-RT
Inlägg: 427
Blev medlem: 04 nov 2009, 10:44

Re: Lincon 2019 frågor och svar

Inlägg av Stefan-RT »

Mork skrev:Tack för snabba svar.
Tyvärr Mork.


Q: Can a Bad Moons Big Mek in a Dread Waaagh! Detachment use both the Showin’ Off Stratagem and the Kustom Ammo Stratagem to fire three times in a single Shooting phase?
A: No. Both Stratagems only allow the unit to fire two times in the phase.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Lincon 2019 frågor och svar

Inlägg av Nurgle »

Deadline för listinskick? Hur sent kan man anmäla sig?

Krukmakarn
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 apr 2018, 08:59

Re: Lincon 2019 frågor och svar

Inlägg av Krukmakarn »

Hej!

Skrev på andra forumtopicen också men repostar här också då jag såg att det här var rätt ställe för q&a:)

1 Hur mycket terräng kör ni? typ hur många ruiner och ungefär hur stora, i snitt per bord (kommer med bil från dalarna och kan ta med ca 10 ruiner om det är intressant)

2 Tänkte köra med en defilers eventuellt, men jag tyckte modellen var så ful att jag skaffa soulgrinders istället. kom på nu att det kanske inte är okay i turnering.. Hur tycker ni? Kan tänka mig att konvertera på så att soulgrindern har defilerns vapen på sig men defiler modellen är för ful för mig så kan inte tänka mig att skaffa dom...:D

Soulgrindern och defilern har samma grund med samma ben osv så det är ingen skillnad i storlek och så i alla fall.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Lincon 2019 frågor och svar

Inlägg av Papa D »

Mork - antar att du tänker på SHOWIN’ OFF och KUSTOM AMMO.
Jag tror dom i sig själva är lösta för det som står är:

Kustom - Pick a DREAD WAAAGH! unit from your army. That unit can shoot twice this Shooting phase with all of its ranged weapons.

Showing off - That unit can shoot all of its weapons a second time

DVS - Använder du kustom kan du inte använda showing off - för du har redan skjutit a second time
och använder du showing off - har du redan skjutit twice ...

Så tror de e kört hur man än vänder på det.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Kangee
Inlägg: 124
Blev medlem: 30 jul 2014, 11:57

Re: Lincon 2019 frågor och svar

Inlägg av Kangee »

Nurgle skrev:Deadline för listinskick? Hur sent kan man anmäla sig?
Deadline för listinskick är att den ska finnas i BCP-appen inför första matchen.

För anmälan så kommer vi att sätta upp en eller två dagar innan så ser vi gärna att man anmäler sig innan Onsdag så vi kan sätta up bord så att det räcker

Kangee
Inlägg: 124
Blev medlem: 30 jul 2014, 11:57

Re: Lincon 2019 frågor och svar

Inlägg av Kangee »

Rörande antalet gånger man kan skjuta extra med orker så är den nya tolkningen som Gw släppte i samband med vårens stora FaQ som vi kommer att använda oss av, alltså:
Q: Can a Bad Moons Big Mek in a Dread Waaagh!
Detachment use both the Showin’ Off Stratagem and the Kustom
Ammo Stratagem to fire three times in a single Shooting phase?
A: No. Both Stratagems only allow the unit to fire two
times in the phase.

Kangee
Inlägg: 124
Blev medlem: 30 jul 2014, 11:57

Re: Lincon 2019 frågor och svar

Inlägg av Kangee »

Krukmakarn skrev:Hej!

Skrev på andra forumtopicen också men repostar här också då jag såg att det här var rätt ställe för q&a:)

1 Hur mycket terräng kör ni? typ hur många ruiner och ungefär hur stora, i snitt per bord (kommer med bil från dalarna och kan ta med ca 10 ruiner om det är intressant)

2 Tänkte köra med en defilers eventuellt, men jag tyckte modellen var så ful att jag skaffa soulgrinders istället. kom på nu att det kanske inte är okay i turnering.. Hur tycker ni? Kan tänka mig att konvertera på så att soulgrindern har defilerns vapen på sig men defiler modellen är för ful för mig så kan inte tänka mig att skaffa dom...:D

Soulgrindern och defilern har samma grund med samma ben osv så det är ingen skillnad i storlek och så i alla fall.
Hej,

1. Vi kommer att försöka hålla det ganska tätt med tärräng över alla bord. Så att det ska inte vara omöjligt att ta sig fram med närstrids trupper. Det antalet ruiner på borden brukar variera, men vi spelar skogar så att man kan se in och ut i dom men inte igenom. Med det så brukar vi försöka se till så att det finns 2 till 3 större bitar som täcker line of sigth över mitten på alla bord. Hoppas att det ger en finner visnong om hur det kan komma att se ut.

2. För att det ska vara lika för alla så kommer vi inte tilllåta att du använder omodifierade Soulgrinders som Defilers, men om du konverterar om dom så att den enkelt gå att se skillnad på dom och vanliga soulgrinders så ska det inte vara några problem. Enklast är kanske om du skickar en bild så kan vi komma med ett utlåtande innan.

Skriv svar