Feedback defcon 2018

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Feedback defcon 2018

Inlägg av Aouto »

Här kan ni skriva Feedback kring turneringen.

Saker jag är särskillt intreserad av att höra är:
-Vårat sätt att placera utt fixed objectives.
-Tids schemat.
-Hemliga och Random Missions
-Formatet
-Terräng reglerna
-Hellhets upplevele av arrangemanget
Senast redigerad av 1 Aouto, redigerad totalt 8 gånger.

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Re: Feedback defcon 2018

Inlägg av Aouto »

litet egna reflektioner
angående random missions från regel boken och chapter approved är att jag tror att jag tror systemet fungerar bättre om man går in och skalar bort vissa missions som är väldigt lika varadra (Exempelvis Ascension och Dominate and destroy) och där efter skriver ut dom på papper. Det blev även Killpoints i tree missions totalt vilket kanske är litet väl mycket. Så någon av dom missionsen borde gå att skala bort.

angående missions så fick jag på turneringen veta att random missions uppskatades av visa spelare andra tyckte det var sämre. Vi får utverdera det vidare.

Vidare får vi se hur vi gör med Reseve forces då det slår väldigt hårt mot visa listor och väldigt lite mot andra. Även det får vi utverdera vidare.

Angående +2 på att börja så känns det som att det vore mer balanserat om man gick tillbaka till +1 och där efter seize. vad tycker ni andra?

Det får räcka så länge som sagt lämna gärna feedback.

Niklas malmborg
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 sep 2017, 20:47

Re: Feedback defcon 2018

Inlägg av Niklas malmborg »

Jag tyckte chapter approved missions var roliga men vissa arméer tog stryk av reserve forces som du nämnde

Terrängen tyckte jag var jättebra, många turneringar lider av för lite LoS blocking terrain men här fanns det tillräckligt mycket och reglerna för skog var bra

Tidsschemat var bra, första gången min hjärna ordentligt orkade med alla matcher

Fixed objectives tyckte jag var trevligt, blev mindre statiskt spel. Kommer definitivt börja använda det när jag spelar privat

Potentiellt bara tillåta en LoW nästa gång (jag spelade baneblade listan) och insåg inte att den skulle bli riktigt så ohanterlig i metat


Tyckte arrangemang var riktigt bra, har inget att klaga på och för ovanlighetens skull så fanns det ordentligt med plats runt borden så man kunde spela alla deployments och inte krocka med andra spelare
Brist på typ kiosk och liknande tyckte jag vägdes upp av mer tid för lunch och en middagspaus

Börja rollen kunde varit +1 håller jag med om .. seize hade fortfarande inte behövts

Stanich
Inlägg: 147
Blev medlem: 09 sep 2013, 13:13
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Feedback defcon 2018

Inlägg av Stanich »

Yo! Tack för arret! Här kommer lite feedback

Fixed Objectives = Bra. Går fortare att komma igång och det blir mer rörlighet i spelet.

Tidschemat = Jag personligen vill ha tajtare tidschema (då jag spelar ganska fort :P ). Så det inte blir så sent på lördagen.

-Hemliga och Random Missions
Jag vill hellre se fasta missions, utskrivna vid varje bord. Och ta bort missions där man måste dela upp armén i olika delar etc. De slår så otroligt hårt mot vissa arméer. Men annars kan det vara rätt skoj med lite annorlunda missions =). Och inga egna påhittade stratagems :P hehehe

-Formatet
Highlander = Tummen ner på den, vet att ni ville testa nu i denna turnering. Men nu blev det ganska tydligt att det inte fungerar ( jag tittar på Eldar, Baneblades etc ). Jag gillade verkligen att vi körde mindre än 2000p, det är helt klart intressant hur det kommer te sig på andra turneringar! Hoppas fler väljer att köra mindre än 2000p. Gå tillbaka till +1 för att börja och Seize, det blir bättre. Ta bort First Blood eller gör det till First Strike eller liknande.

-Terräng reglerna
Det var ok! Man kunde manövrera sig igenom bordet och gömma sig lite. Lite mer LOS blockers på vissa bord och det hade blivit awesome.

-Helhets upplevelse av arrangemanget
Bra lokaler, bra med utrymme mellan bord. Kaffet var som motorolja, vilket är BRA! :P Mina motståndare under denna turnering var jävla trevliga och det var inga sura miner vid mina matcher =). Hade typ kramp i kinderna lördag kväll för jag hade skrattat så mycket hahaha.

Allt som allt hade jag en jäkligt trevlig helg med mycket skratt!


JO! En annan sak som jag tänkte på. Nu var inte det ett problem i mina matcher denna turnering! men efter att kört några turneringar så märker man att vissa spelare har problem att få tiden att räcka till. Ni som känner med er att ni aldrig hinner spela klart eller liknande, prova spela med en schackklocka när ni spelar med era polare. Bra sätt att få en överblick på sitt spelande, och bra sätt att träna på att få upp sitt speltempo =).

/Stan Tercha
Senast redigerad av 1 Stanich, redigerad totalt 8 gånger.

CovenantGuardian
Inlägg: 105
Blev medlem: 10 maj 2017, 07:38
Ort: Stockholms Län

Re: Feedback defcon 2018

Inlägg av CovenantGuardian »

Mina fundereringar och kritik.

Highlander fungerade bra utöver två kryphål , Lord of War borde vara max 1 på 1600 poäng och max 1 bok får användas per armé och inte per detachment, soup är för bra i highlander format. Alternativt udanta Imperial Knights då med 1 bok restriktion så kan den fortfarande spelas men det har inga små enheter som kan ta objectives så det blir inte så bra ändå.

Fixed objectives fungerade bra, men ascension bör aldrig ha speciella objectives i deployment zonerna, alla 3 bör vara i mitten annars är det inte mycket till scenario. Reserve forces tycker jag inte fungerar i matched play den är för random. Killpoints var endast ett problem för att ni inte strypte lord of war listorna, the Relic är också problematisk.

1600 poäng tyckte jag gjorde att tiden aldrig blev ett problem i mina matcher, behövs ingen middagsbreak dock.

Terrängen var inget att klaga på , kanske lite större LOS blockers behövdes på en del bord.

+2 att starta och ingen seize är för mycket. Att starta är väldigt bra i maelstrom och generellt, jag förstår inte varför detta behövdes, gå tillbaka till orginal reglerna alternativt +1 och ingen seize.

UnderPressure
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 feb 2017, 12:19

Re: Feedback defcon 2018

Inlägg av UnderPressure »

Mitt mest specifika klagomål är att i de flesta matcher jag spelade fanns det ofta väldigt lite area terrain/ruins etc, för lite cover för mina infanterister. Magert med cover gör det svårt för många arméer. Jag kanske bara hade otur med de bord jag spelade på, men jag upplevde flera ggr att jag gärna skulle haft en eller två fler ställen att kunna hålla mig i cover.
Jag hade inga större problem med hur terrängen var utplacerad, förutom att kanske lite mera LOS-block i allmänhet vore bra. Vissa bord var väldigt bra, andra var det ganska svårt att gömma sig vettigt.

-Vårat sätt att placera ut fixed objectives.

Funkar bra. Fixed objektivt är stabilt, mindre slumpmässigt.

-Tids schemat.

Inga problem med det. Man får ju gå upp lite tidigt, men jag kan inte klaga.

-Hemliga och Random Missions

Det är ju som det är. Ingen kommentar.

-Formatet

Jag drar mig inte för att säga att jag avskyr formatet. Det är ju lättare för folk med codex förstås, men jag missgynnas av den, och tvingas spela på ett suboptimalt vis, med en stil jag är ovan vid. Det är restriktivt och ganska jobbigt; minst två enheter jag hade var ren dödvikt för att jag inte vet hur man bygger en vettig armé i highlander.
Jag föredrar turneringar där man kan ta vad man vill och är bekväm med. Om man modifierade formatet lite och tillät två enheter snarare än en i taget, då vore det inte så illa. Regeln om ingen forgeworld och inga named characters har jag inga problem med- dock tycker jag det är ologiskt att tillåta vissa specialkaraktärer bara för att de inte har ett egentligt namn. Deceiver etc är ju på alla sätt och vis unika karaktärer med speciella bonusar.

-Terräng reglerna

Se ovan. Själva reglerna funkar.

-Hellhets upplevele av arrangemanget

Väldigt positivt. Trevligt folk, nya erfarenheter och mycket lärdom, och en trevlig butik bredvid förstås.

johann
Inlägg: 44
Blev medlem: 04 dec 2011, 15:40

Re: Feedback defcon 2018

Inlägg av johann »

Tack fr en bra turnering!

-Vårat sätt att placera utt fixed objectives.
Det fungerade bra men kanske att det skulle vara fett med lite anpassning så man inte står och får poäng för att hålla objektiv i sin egen deployment

-Tids schemat.
Skönt med tid. Dock blir jag gärna klar tidigare på lördagen då jag gärna tar mig en pilsner och burgare på stan men det är ju jag det :D

-Hemliga och Random Missions
Random/inte helt klart innan listinskick - kul att få tänka lite utanför boxen!
Random - Lite för random kanske :D framförallt reservesregeln!
Reserves- om man vill slumpa fram mission och får reserves kanske man ska tona ner vikten av det. Tex att allt som placeras i reserves kommer in på 3+ tur 1 annars tur 2. Random men inte alls lika random!
Över lag tror jag det skule underlättat om alla scenarion och specialregler hade publicerats en eller ett par dagar innan så att folk visste vad reglerna var och tiden kunde läggas på att spela! Nu blev det väldigt mycket att ta in och ha i huvudet!

-Formatet
Jag tror inte på highlander på det straffar olika armeer väldigt olika. Det var ingen slump att armeerna som vann var baneblades (handen på hjärtat inte highlander om än snyga bilar!) och eldars (en arme som designats för att ha en enhet av varje aspect och som spammar enbart för att en enhet sominte ska nämnas vid namn är sanslöst välprisad och alltid träffar på 3+). Min arme gick också omoralskt bra (imperiesoppa som också är rätt o-highlander). Grundtanken med highlander är bra men det straffar lisom inte fram någon balans. Jämfört med ITC event så va det dock kul att armeerna inte wipeades/förlorade tur 1 lika ofta även om det klart hände...

-Terräng reglerna
Något stort i mitten/centralt på alla bord vill man ju ha men överlag bra! Skögarna funkar inte helt logiskt men rätt bra i praktien tycker jag! Behövs Losblock i 8th

-Hellhets upplevele av arrangemanget
Jag är glad att jag pluggat på sjukhset, luften blev dålig och jag trött :D Vi kan kanske försöka få till en liten kiosk eller så nästa gång eller bara informera om att pressbyrån finns 5 minuter bort :D
Tjena!

Stefan-RT
Inlägg: 427
Blev medlem: 04 nov 2009, 10:44

Re: Feedback defcon 2018

Inlägg av Stefan-RT »

Jag håller med många förgående talare.

Helheten som event och folk man spelade mot gjorde den till en kul och trevlig turnering.

Det jag inte gillade var de missions från chapter approved som slumpade enheter man började med , sedan slumpade vilka som kom in.
+2 på tärningen vem som började var för mycket.
Highlander verkade inte strypa allt det onda, utan blev mera flufflistor som fick nackdel.
Kändes som för lite LOS blockers på planen.
Bra med fasta objektiv.

Desertlord
Inlägg: 696
Blev medlem: 27 okt 2008, 20:06
Ort: Norrköping

Re: Feedback defcon 2018

Inlägg av Desertlord »

Tycker att det mesta var bra och gott om tid för spel

det enda jag skulle säga jag tyckte var mindre bra var att det blir en massa slående i alla böcker för att få reda på missions så ett tips kan vara att ha de är färdigslumpade i förväg och på ett A4 på varje bord summerat för att snabba upp
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Skriv svar