DEFCON 2015 - Ris o Ros

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

DEFCON 2015 - Ris o Ros

Inlägg av Pärssi »

Tack från oss,

vad ska vi förbättra och vad ska vi fortsätta med?

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: DEFCON 2015 - Ris o Ros

Inlägg av Lillen »

Vill börja med att tacka för en bra turnering! Grymt rolig och ser fram emot lincon.

Börjar med det positiva.

Terrängen! Sjukt jäkla bra mängd terräng! Mer sånt!

Slaughterpoints var väldigt trevligt med. Ger en knuff till närstrids arméer som måste offra lite skit för att komma fram.

Mindre bra.

Missions. Det var ganske tråkigt att det handlade väldigt mycket om att döda saker. Jag hade gärna sett mer missions med fler lager.

Med vänlig hälsning,

Lennart

Poet
Inlägg: 707
Blev medlem: 13 okt 2009, 08:16

Re: DEFCON 2015 - Ris o Ros

Inlägg av Poet »

Ros:

Kul turnering.

Ris:

1. Best painted ska inte generera extra poäng, utan ska vara en separat tävling.
2. Jag kom 2a trots fler battlepoints än kickern ;)

petrus
Inlägg: 105
Blev medlem: 07 sep 2011, 15:40

Re: DEFCON 2015 - Ris o Ros

Inlägg av petrus »

Ros:

Välarrangerad turnering, väldigt behaglig och bekväm att spela i
Mycket information under turnering på Internet
Trevliga bord
Målningspoäng som påverkar slutresultatet. Fina arméer är viktigt, tycker det är bra att ni uppmuntrar det både genom målningsmall och best painted. Sedan kan man diskutera hur många poäng man ska få för best painted.

Ris:

Kompmallen var väl lite sisådär, Highlander gör att det blev väldigt bra att alliera sig.
Highlander och kombinationen med mycket Kill points gjorde att det blev väldigt mycket dödsstjärnor.
Husregler

thismeanswarmate
Inlägg: 218
Blev medlem: 31 jul 2013, 05:13

Re: DEFCON 2015 - Ris o Ros

Inlägg av thismeanswarmate »

Tack för en alltid lika trevlig och välarrangerad turnering!

Ros:
- Nästan allt!
- Trevligt, mysigt och asfint arrangerat
- Bra bord (förutom det jag och Kosh spelade på i match 4, som nästan bara hade låga kullar och en ynka liten losblockers på ena sidan)
- Bra längd på matcherna, och skönt med en lång lunchrast
- Gott med bar i anknytning till lokalen
- Alla spelare var glada och trevliga
- Slaughterpoints var skoj
- Kul med superheavies

Ris:
- För mycket poäng för målningen. Att förlora 6 poäng för att jag inte målat tre baser var surt när varje match max ger 12 (även om jag bara har mig själv att skylla). Best painted borde inte ge poäng. En egen pokal bör vara tillräckligt med motivation att måla fina arméer
- Som petrus säger var kompmallen lite skev. Stjärnor och allianser är sånt som kompen borde försöka styra ifrån. Att grimoiren och fateweaverkombon var laglig är ej ok
- Kebaben i Linköping är verkligen inte god

Mvh,
Johannes
By my calculations Spiders Georg would have to eat 58,405,479 and a half spider a day. About 41,000 spiders a second. Obviously Spiders Georg is fucking insane.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: DEFCON 2015 - Ris o Ros

Inlägg av refabricated »

Ros:
- Trevliga arrangörer
- LOS-blockers, det bitar som blockar LOS gör det på ett bra sätt. De är stora men minskar inte ytan man har att spela på.
- Bar
- Allt bara flöt på utan hinder. Inget tjaffs innan, under eller efter turnering. Man kom dit, spelade åkte och det fanns inga friktioner nånstans. Rutin!

Ris:
- Missions, för mkt poäng orienterade kring killpoints. Har för mig ~hälften av alla poäng man kunde spela in kom via killpoints. Ngt som i min bok premierar tråkiga listor.
- Målningspoäng, jag håller med om att målning skall premieras. Men jag tycker inte det skall räknas in i turneringsresultatet. Vill man blanda in det så bör man nog fundera på hur man skall sätta priser. I amerika delar de upp kategorierna rätt bra om man vill blanda in målning till titlar som: 'Best overall'(sammanslagning av matchpoäng, sportsman, målning == den stora bucklan), 'Best General'(mest inspelade poäng, denna lista skickas till rankingen), 'Best hobbyist(softscors eller vad man nu kan tänka sig)' osv. Kanske ngt att titta på?
- Straff för olika baser. Motiveringen att ni vill hindra att man lånar modeller håller inte i min bok. Vill jag nu tvunget spela en viss kombo för att jag tycker den e bäst så går jag och köper den och målar lite. Inte svårare än så. Jag håller inte på med andra hobbys(småbarn, hus, mm.) så jag har råd/tid med det, har alla andra det? Låt inte plånboken styra vad folk får spela med. Att säga att varje enskillt detachment skall se enhetligt ut är inget problem, men att alla detachments måste höra samman är imo ett steg för mkt.

+/-
- Kanske kan man minska antalet terrängbitar ngt. Det var rätt trångt på en hel del bord.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: DEFCON 2015 - Ris o Ros

Inlägg av leidstedt »

Ros:

Kul turnering.
Jag gillar att döda saker så jag gillade missions även om jag inte är bra på det.

Ris:

Inget vatten i terrängen. Det har för övrigt nästan ingen turnering men jag anser att det behövs.

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: DEFCON 2015 - Ris o Ros

Inlägg av Bronson »

Skitbra turnering som vanligt! (Bar, lokal, arrangörer etc etc....) ;)

Ros:
Väldigt bra terräng (lätt att spela på/med och bra LoS block)
Poängsystem (0-12) upplever det som att turneringen blir jämnare men nån matematiker kanske kan bevisa att jag har fel? :)
Slaughterpoints

Ris:
Lite för mycket av den fina terrängen på de flesta bord
Lite för mycket killpoints (missförstå mig rätt, slaughterpoints var bra men när det var så mycket killpoints och slaughterpoints så kunde man lika gärna skjuta till sig alla kp. Men är det färre poäng totalt där det är slaughterpoints på alla så kan det nog pressa folk att ta lite mer närstrid.)
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Kosh
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 maj 2013, 14:55

Re: DEFCON 2015 - Ris o Ros

Inlägg av Kosh »

Fin blomma:

- Infobladet; Fortfarande awesomesauce att ni har effektiviserat ned allt viktigt på ett a4.
- Terräng överlag, duktigt i mängd och variation.
- Pärssi's kläder: även om inte den fantastiska blomtröjan var med.
- Slaktarpoängen vars tufft.

Ätsak:

- För snäll målningsbedömning. Känns ganska tråkigt att anstränga sig när halvfärdiga arméer kommer undan.
- Pärssi hade tröjan på sig hela konventet.
- Alkoholen: Det söps för djäfla mycket, nu lyckades jag har turen att undvika alla alkoholister. Men det gör mig personligen jävligt illa till mods när folk vid andra bord är så packade att de sitter o skakar/inte kan stå upp utan att vingla.
jag tycker det är skittråkigt att alkohol överlag tillåts under 40kturneringar, det avskräcker mig från att delta. Det förhindrar unga människor från att komma och det känns fruktansvärt otryggt att vistas på en plats där spritkonsumption nästan känns som det primära ändamålet och själva spelandet det sekundära.
Ser gärna att det komplett och fullständigt undanbedes i framtiden.
Kosh Vinner
Tydligen Sveriges näst trevligaste 40kspelare

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: DEFCON 2015 - Ris o Ros

Inlägg av Flogger »

ROS

- Bra lokal, stor och rymlig.

- Infobladet med alla missions och ALLT som är nödvändigt, ett under hur ni alltid får plats med det på 1 A4.

- Skoj missions överlag, slaughterpoints var ett bra sätt att väga upp närstridsarméers svagheter i spelet.

- Lista med ställningen, så man vet var man ligger, sjukt bra efter varje match

- Riktigt bra terräng och mycket av den! Enstaka bord var lite få LoS blocks och enstaka lite väl lite få area-bitar, men överlag topnotch!

- Skoj med IA och Super Heavies! Mer sånt!

- Pärssi är alltid en fin kille som sprider glädje runt sig på sina turneringar! Puss på dig! :wub:


RIS
- Mission 3. Tråkigaste missionet i världen, kombinera aldrig multiple linebreaker med hålla objektiv i slutet, roligare med typ Tacticals eller KP.

- Målningsbedömningen. Tråkigt att se vilka arméer som fick maxpoäng (alltså inte best painted utan standarpoängen), man blir besviken över att man ens lägger tid på målning när sådant kommer igenom. Det stod "snäll mall, stenhård bedömning" i infon, jag tror ni behöver ändra er definition av stenhård för med detta kunde saker lika gärna varit omålade.

- Alkoholen. Detta begränsar ungdomars möjlighet att deltaga och vi behöver verkligen fler sådana då vi andra bara blir äldre. Det var vedervärdigt att inte kunna gå till sitt bord utan att känna stanken av sprit. Känns som att vissa är där för att supa istället för att spela och detta bör verkligen inte vara ok. När vi har turneringar och försöker göra detta spelet till en sport (vilket det är för många av oss) så behandla det som en sport då, i sporter super man inte medan man spelar. Jag har då aldrig sett Zlatan dricka sprit på fotbollsplan under match... Ta andra nördiga hobbys som Magic eller till och med vår fyrkantiga kusin WFB så är det EXTREMT ovanligt med alkohol på turneringar, varför ska 40k vara en supar-hobby? Alkohol hör INTE ihop med spel/sport och det förstör för motståndaren likväl som för andra deltagare.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar