DefCon ros och ris

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Simon Talltorp
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 mar 2009, 16:00

DefCon ros och ris

Inlägg av Simon Talltorp »

Först och främst tack för en jättekul helg alla ni som kom till DefCon 2010!

Vi arrangörer vill jättegärna att ni kommer med feedback, både positivt och negativt, dels på arrangemanget i helhet och på 40K-turneringen.

http://swfbr.ipbhost.com/index.php?showtopic=2643 här ligger WHFB:s ros och ris tråd.
http://15mm.se/forum/viewtopic.php?f=68&t=1312 Här ligger FoW:s ros och ris tråd.
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av egge »

Jag är alltid intresserad att läsa arrangörers rapport också om upplägg, missions, terrängen, kompmallen och sina lokaler. Hur tyckte ni att det funkade?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av Mutt »

Jag har en liten åsikt om terrängen som visserligen var mycket fin, men det är lite ont om LOS-blockers. I regelboken ska det någonstans stå att 1/3 av terrängen bör vara sådan och då bör man kunna gömma i alla fall fordon i predator-storlek bakom dessa. Mitt förslag skulle vara att på ruin-byggnaderna kan de ha spikat för fönsterna med brädor och eller plåt. Med detta lilla ingrepp så skulle terrängen inte bara vara vacker utan även spelvänligare.

Disclaimer: Jag vet att vi i vår spelgrupp brukar spela med lite mer terräng än "normalt" då vi tycker detta bäddar för ett roligare spel. Men om inte världen kan ändra på mig så får väl jag ändra på världen!

På missions-sidan tycker jag att mission 1 var knepigt - inte bara att man måste undvara en/två troops hela spelet utan även att det är jobbigt att behöva hålla reda på poängen under spelets gång.

Mission 2 tycker jag att man stryka bonusen för att sätta flaggan i motståndarens deployment-zone eftersom detta gynnar den spelaren som fick deploya på halva planen!

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av Jacke »

Jag gillar verkligen mission 1, annorlunda och utmanande.

Mission 2 borde inte spelats med DOW deployment. Lite väl enkelt att få 300 vp bara för att man får börja. I ett vanligt scenario hade det varit vettigare, då man åtminstone måste gå lite innan.

Terrängen var riktigt bra, både snygg och spelmässigt funktionell. Lite lagom LOS block, men lite för lite area terrain för min smak(på de bord jag spelade på).

Gillade också idén om att komp diffen räknades in i slutresultatet, vilket gjorde att högkomp-listorna fick en liten boost i slutändan.

Allt som allt ett trevligt arrangemang, som jag gärna åker på fler gånger.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av speedfreek »

Håller med om att det hade varit bra med lite mer terräng som totalt blockerar LOS.

Men sjukt snygg var den!


Häftet med armélistor och terrängförtydliganden var en bra bonus.

Saknade dock förtydligande om ifall ruinplattorna gav cover av att stå på dem som area terrain eller bara TLOS.
(gavs lite olika besked)


Fantastiskt bra och kul arr.

/Pär

Simon Talltorp
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 mar 2009, 16:00

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av Simon Talltorp »

Per: det kan ha varit lite svårt att tolka kanske men iochmed att dom inte är deffinierade som area terrain så var tanken att man därmed inte får cover sålänge man inte faktiskt är i cover från skytten sett. Detta kan förtydligas ytterligare genom att skriva på något annat sätt.

egge: Vi kommer att komma med lite rapporter och självkritik från internt håll under veckan.
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av speedfreek »

Då skulle jag vunnit hela skiten!

Hurra för mig!

Användarvisningsbild
Andy Grey
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 feb 2009, 02:02

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av Andy Grey »

Mitt första och bästa konvent, kommer bli svårt att slå! Terrängen var superfin och bra enligt mig, speciellt djungeltemat.
I alla fall en av två landraiders kunde gömma sig på alla bord. Urbantemat blev däremot lite knepigt att ta sig fram på, misslyckade mitt första och enda dangerousterrain-test såklart. Ganska stor fördel för båtar och poddar på de borden. Ötöver det, trevligt folk, trevliga miljöer och trevliga arrangörer!
Sweeeet!
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

Användarvisningsbild
Chasper
Inlägg: 71
Blev medlem: 10 okt 2008, 11:21

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av Chasper »

Tycker DefCon va en riktigt kul och välorganiserad turnering! Sen är läget helt ljutet, man rullade ner till nattklubbarna efter sista lördagsmatchen. Detta är konstigt nog mitt första Linköpingskonvent, men absolut inte det sista! :)

Mission nr. 1 va rätt kul, lite utmanande men kan slå fel mot vissa arméer. Helt ok att ha ett lite flummigt mission. DOW missionet hade mått bra av att inte vara DOW dock...

Tack till arrangörerna och terrängbyggarna (grym terräng!)
Tack till David som man fick slagga hos
Tack till PS som inte lackade ur när jag va 30 min sen till sista matchen

:)

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av Gonka Koff »

Det var en av de absolut bästa turneringarna jag besökt. Det kändes riktigt lyxigt att få allas armélistor. Att terrängen var förklarad var proffsigt.
Vidare gillar jag skarpt att spela på tyg av någon anledning. Borden var de snyggaste och mest praktiska jag sett hittills. Terrängen skulle dock kunna innehålla litet mer LOS-blockning. Det var till exempel väldigt svårt att hitta cover till mina landspeeders på vissa bord.

Att konventet höll till i centrum och höll med egen bar var såklart positivt, men av någon anledning ser jag ändå fram emot en alkoholfri turnering, då jag med tydlighet upptäckt att jag inte är så bra på att spela vare sig onykter eller bakfull ;) .

Till detta vill jag också upprepa mina tidigare uttalanden att det är fantastiskt kul för 40k sverige att så många trevliga och duktiga spelare i Linköping vaknat upp ur nån slags dvala och nu tillför så mycket till turneringssvängen!

Stort tack!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar