LinCon Ris o Ros

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Användarvisningsbild
Skulliz

Re: LinCon Ris o Ros

Inlägg av Skulliz »

Med undantag för det redan nämnda KP/VP missionet var allt suveränt.

Kanske att VP-diff som tie-breaker känns lite off i ett sånt här upplägg.

Fört övrigt tack till arrangörerna och mina 7 trevliga motståndare!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Jag gillar att tänka efter ordentligt innan jag flyttar runt mina gubbar, mäta ordentligt, diskutera någon regel, kolla LOS noggrant, kanske till och med prata lite med min motspelare. Då kan det bli väldigt svårt att hinna med sju, eller ens fem, rundor på tre timmar.

Jag vet att det finns en del som regelbundet är klara på två timmar, och till och med jag kan lyckas med det ibland (två gånger nu på LinCon, hör och häpna), men det borde ju åtminstone delvis kunna lösas genom att det är mindre tid mellan omgångarna. På LinCon kan man faktiskt få sig en hyfsat komplett måltid på 20 minuter, inklusive att gå fram och tillbaka till grillen.

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Tyckte schemat funkade bra, lagom med tid på matcher och mellan matcher. Iofs är det nog bra med lite mer tid om man ska ha stenhård policy att inga nya rundor får påbörjas när det är 20 minuter kvar. Mer än en kvart extra tror jag mest bara skulle resultera i att det känns som för långa pauser mellan matcherna.

Missions var bra, men skulle gärna se nått mission med lite färre objectives, alla missions hade 4-5 objectives/quarters. Vill man variera sig tycker jag 2-3 objectives funkar bra det med. 4-0 eller 20-0 som system tycker jag båda har sina för och nackdelar, så kul med lite annorlunda.

Den enda egentliga kritiken jag har är målningskvaliten på många arméer. Utan målningspoäng så kommer bevisligen många med inlånade eller ej färdigmålade modeller. Lite tråkigt tycker jag, och skulle gärna se något som gjorde det mindre attraktivt att inte komma med en enhetlig armé eller inte måla klart de där sista modellerna. Sedan tror jag också att detta hör ihop lite med låg tröskelkomp med kompmall, där många vill opta kompen så bra de kan, och med så låg komp betyder det ofta lite mongo listor.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Håller helt med om målningsdelen. Tycker alltid att målning ska vara ett poänggivande moment. Full poäng för färdigmålad enhetlig arme t.ex.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag håller med om målningen (och jag var en av dom som inte hade en enhetlig armé). Själv är jag sånn att jag vill spela med färdiga arméer, men är det inte målningspoäng spelar jag ofta något halvfärdigt istället för att man får chansen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

kraftman

Inlägg av kraftman »

Överlag så var det en riktigt bra turnering och bra arrat givetvis !

Förutom det som nämnts tidigare så tycker jag att Kill Points är brutet när det gäller fordon. Jag skyller helt och hållet på GW !

Man kanske inte reflekterar över det så mycket om man inte råkar ut för det själv men jag hade en lustig match där jag hade ett riktigt bra överläge med dakka.
Trots det så missade jag flera KPs eftersom jag missade poäng för flera fordon. T.e.x. så fick min motståndare 3 st weapon destroyed på en predator samt immobilised och stun under 2 rundor. Dessutom så var det samma sak på en dread i samma match !

Jag tycker inte att man ska bli straffad så pass mycket av dåliga tärningsslag ! Det blir för mycket slump som avgör helt enkelt !
Jag har för mig att i 4th edition så fick man kill point för immobilised + alla vapen förstörda.

Mitt förslag är att man antingen får en halv KP för 2+ skador på ett fordon eller en hel om den inte kan flytta eller skjuta.
Man skulle kunna göra samma sak på MC och karaktärer, i.e. en halv KP om dom har tagit hälften eller fler wounds !

Även om jag tyckte att 4p -systemet var ok så blev det väldigt slumpmässigt då en extra runda kunde påverka utgången totalt !
Det var många av mina motståndare som tyckte samma sak. Jag föredrar nog en bredare poängskala. För att balansera det litegrann så hade man kunnat använda samma princip på KPs som för VPs, i.e. 1 p för 3 KP-diff och 2 p för 4+.

Om man ska ha med VP som tiebraker så kan man lika gärna ta med den i den sammanräknade poängen direkt istället, enligt min mening, kanske med en annan skala.
5 Objectives kanske var lite mycket, men 2-4 verkar ok.

Sen var det lite tråkigt att spela mot i princip grundmålade modeller på en så stor turnering.
Jag hade själv stressmålat för att min armé skulle se hyfsad ut och jag trodde att gränsen för målat skulle ligga högre.
Så några extrapoäng för målning hade inte skadat. Typ –2 till +3 eller nåt tror jag hade varit ok.

Jag hör till den skaran som gärna spelar andra spel om jag hinner, särskilt på ett såpass långt konvent som Lincon, men trots det så verkar alla arrangemang ha final på lördageftermiddag/kväll ! Jag skippade tex. En final i Blood bowl för att spela klart mina 40k-matcher trots att det inte gick så bra. Det är synd att man nästan alltid måste prioritera.
3+3 matcher på torsdag/fredag hade löst många problem tror jag !

Personligen så tycker jag att en målningstävling hör till, men det hade kunnat vara fler arméer uppsatta för röstning och man hade kunnat göra röstningen obligatorisk !

Jag ser redan fram emot nästa Lincon !

Skriv svar