DEFCON 2015 - Ris o Ros

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: DEFCON 2015 - Ris o Ros

Inlägg av Yautja »

Kosh skrev:- Alkoholen: Det söps för djäfla mycket, nu lyckades jag har turen att undvika alla alkoholister. Men det gör mig personligen jävligt illa till mods när folk vid andra bord är så packade att de sitter o skakar/inte kan stå upp utan att vingla.
jag tycker det är skittråkigt att alkohol överlag tillåts under 40kturneringar, det avskräcker mig från att delta. Det förhindrar unga människor från att komma och det känns fruktansvärt otryggt att vistas på en plats där spritkonsumption nästan känns som det primära ändamålet och själva spelandet det sekundära.
Ser gärna att det komplett och fullständigt undanbedes i framtiden.
Flogger skrev:- Alkoholen. Detta begränsar ungdomars möjlighet att deltaga och vi behöver verkligen fler sådana då vi andra bara blir äldre. Det var vedervärdigt att inte kunna gå till sitt bord utan att känna stanken av sprit. Känns som att vissa är där för att supa istället för att spela och detta bör verkligen inte vara ok. När vi har turneringar och försöker göra detta spelet till en sport (vilket det är för många av oss) så behandla det som en sport då, i sporter super man inte medan man spelar. Jag har då aldrig sett Zlatan dricka sprit på fotbollsplan under match... Ta andra nördiga hobbys som Magic eller till och med vår fyrkantiga kusin WFB så är det EXTREMT ovanligt med alkohol på turneringar, varför ska 40k vara en supar-hobby? Alkohol hör INTE ihop med spel/sport och det förstör för motståndaren likväl som för andra deltagare.
Jag kanske är absolut fel person att kommentera eftersom jag dels är en av dom som har lite perpetuatat alkoholromantiken i figurspelssverige och även var med och arrangerade på tidigare DefCon men är verkligen detta ett stort problem? En av selling pointsen på de första DefCons var just att ha ett "vuxnare" konvent med alkoholservering (om jag inte minns fel hade vi haft en straight 18-års gräns på första DefCon om det inte hade varit så att turneringen hade varit tvungen att vara öppen för alla för rankingens del. Detta var inte endast för alkoholsserveringens skull utan även för att just skapa ett vuxnare konvent.)

Det är klart att det finns en och annan som inte kan hantera alkoholen och det kanske slår slint (yes, jag vet att detta var t.ex jag DefCon 20XX á la sjukhusvistelse) men har det verkligen varit ett så strukturellt problem som dessa två poster framhäver? Är det någon annan som upplever det på detta viset?

Jag hade hållit med om dessa poänger om detta var en standard inom figurspelssverige, men tanken från början var just att detta skulle vara en grej relativt unikt till DefCon.

Jag tycker personligen att baren är dels en Unique Selling Point för DefCon men framför allt en jävligt trevlig grej både under och efter matcherna.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: DEFCON 2015 - Ris o Ros

Inlägg av Yabob »

Folk är betydligt nyktrare på konventet idag än vad som var fallet för säg, 4 år sen (troligtvis för att folk har blivit äldre... även Swen). Sen kan det allt finns några som inte klarar av det, men kan inte påstå att jag sett några sådana fall i år.

Det kan även tilläggas att tanken med DefCon som konvent inte är tävlingsinriktat spelande först och främst utan mer en social tillställning. Sen tenderar spelarna rent allmänt att göra det tävlingsinriktat ändå, även om det inte var arrangörens mening.

Sen vad det gäller ungdomar och tävlingsinriktade turneringar så vete tusan om det är en bra kombination för att locka in de yngre i turneringsscenen. Talar vi minderåriga spelare (säg 14-17) är de allra flesta förmodligen så pass gröna så att de antagligen skulle ha rätt tråkigt på 40k- turneringar som de ser ut idag. Men det här är förstås helt OT. Skulle däremot kunna vara en intressant diskussion att ha (hur vi lockar de yngre att spela turneringar alltså) någon annanstans på forumet. Känns inte som att de dyker upp speciellt ofta på turneringar alls. Jag har exempelvis spelat på LinCon alla år sedan 2002 (tror jag, börjar bli länge sen) och skulle gissa på att antalet 40k- spelare under 18 år där de senaste 6 åren kan räknas med fingrarna på en hand.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: DEFCON 2015 - Ris o Ros

Inlägg av Gonka Koff »

Yautja skrev:Jag tycker personligen att baren är dels en Unique Selling Point för DefCon men framför allt en jävligt trevlig grej både under och efter matcherna.
Jag har gått och funderat lite på att skriva något om detta i ett par dagar själv. Jag har ingenting alls emot Floggers och Koshs anståndstagande mot alkohol. Jag tycker också att alkohol är en rätt dålig grej i princip, men brukar det likförbannat för att det ger min simpla och svaga själ lite extra spiritualitet och glädje.

Däremot tycker jag att deras bägge inlägg i den här tråden var överdrivna och kan ge sken till den som inte var där att det var nån sorts fylleslag som ägde rum. Jag var där, jag köpte tre öl på två dagar och jag tror faktiskt att det var mer än vad genomsnittet hällde i sig (arrangör kanske vet bättre). Jag såg ingen fylla överhuvudtaget, trots att jag minglade ordentligt då nästan alla av mina matcher tog slut väldigt tidigt.

Jag tycker det är underbart att det finns dom som aktivt arbetar för att minska fyllan bland ungdomar. Däremot är jag mindre road av att som 40+ i alla lägen vara tvungen att anpassa mig till den ofördärvade delen av befolkningen. Behåll baren på defcon, folk sköter det faktiskt väldigt bra enligt min erfarenhet. Kosh & Flogger får väldigt gärna fortsätta agera emot alkohol, men dom undanbedes å det vänligaste i att försöka ändra gamla farbröder som mig.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: DEFCON 2015 - Ris o Ros

Inlägg av Bronson »

Gonka Koff skrev:
Yautja skrev:Jag tycker personligen att baren är dels en Unique Selling Point för DefCon men framför allt en jävligt trevlig grej både under och efter matcherna.
Jag har gått och funderat lite på att skriva något om detta i ett par dagar själv. Jag har ingenting alls emot Floggers och Koshs anståndstagande mot alkohol. Jag tycker också att alkohol är en rätt dålig grej i princip, men brukar det likförbannat för att det ger min simpla och svaga själ lite extra spiritualitet och glädje.

Däremot tycker jag att deras bägge inlägg i den här tråden var överdrivna och kan ge sken till den som inte var där att det var nån sorts fylleslag som ägde rum. Jag var där, jag köpte tre öl på två dagar och jag tror faktiskt att det var mer än vad genomsnittet hällde i sig (arrangör kanske vet bättre). Jag såg ingen fylla överhuvudtaget, trots att jag minglade ordentligt då nästan alla av mina matcher tog slut väldigt tidigt.

Jag tycker det är underbart att det finns dom som aktivt arbetar för att minska fyllan bland ungdomar. Däremot är jag mindre road av att som 40+ i alla lägen vara tvungen att anpassa mig till den ofördärvade delen av befolkningen. Behåll baren på defcon, folk sköter det faktiskt väldigt bra enligt min erfarenhet. Kosh & Flogger får väldigt gärna fortsätta agera emot alkohol, men dom undanbedes å det vänligaste i att försöka ändra gamla farbröder som mig.
+1

Jag märkte inte av nån fylla heller.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Skriv svar