DefCon ros och ris

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av Arioch »

Mycket bra! Det enda som jag vill anmärka på är väl infon rörande kompen. Vissa förstod inte att den lades på efter varje slag, vilket jag tycker är bra, om vi nu prompt behöver komp... :) Sen tycker jag att det inte riktigt framgick att om du fick en 20-0 så räknades inte kompen in i resultatet dvs 20p är den absoluta max gränsen. Vet inte om det stod nånstans och jag missade det, men jag såg det inte. Sen tycker jag att den regeln inte är bra, jag tycker man hade kunnat ge dem som tog 20p och hade hög komp de + poängen... Jag antar att en lågkompad lista som spelar mot en högkompad och vinner med 20-0 inte kunde få 20p eller?
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

xdanskx
Inlägg: 644
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:19

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av xdanskx »

sådär, då har man landat lite sen defcon, och skall skriva konventsrapport från min synvinkel.

tänkte försöka dela upp den i 8 delar, med början i:

1. Generellt: Jag hade galet skoj, även om jag fick spela en match pga "olika omständigheter". Missionhäftet och armelistehäftet alla fick verkade vara uppskattat, även om det fanns en del fel i armelistorna (det var ett försök, om vi/någon annan tänker ta efter idén så kan jag rekommendera att folk skickar in armélistorna efter en given mall. det kommer vi ha till lincon om vi skal lha ett häfte då). men mission/terrängdefinitionshäftet är här för att stanna, vi har juh tur som bara har 5 olika bordstyper, med väldigt repititiv terräng.
Jag hoppas verkligen att alla andra hade skoj dom också, det var juh en del slitna ansikten på söndag morgon =)

2. Lokal: tror att de var de generellt sett bästa lokalerna jag varit på konvent i. det fanns allt, och det var nära till precis allt på stan. mängden spelare som vi hade (90 totalt i 3 spel) svalde lokalerna väldigt bra, mer folk och det kunde nog blivit lite trångt, fast det mesta går att lösa med kreatvi bordsplacering. Att ha en pub mitt i spellokalen var tydligen uppskattat =). skall definitivt försöka vara där fler gånger.

3. Terräng: Det är jag och simon som byggt och slavat med terrängen, med hjälp av folk i föreningen. Vi började bygga runt sydcon nånstans, och blev klara typ 2 dagar innan defcon. Innan lincon byggde vi även typ 18 bord fantasy och 5 bord Fow, så jag tror vi två byggt ungefär 45ish bord på ett år.
Tanken med terrängen har alltid varit att den skall vara så spelbar som möjligt, och det lyckades vi med tyckte jag. 25% terräng på alla bord var nåt vi höll väldigt hårt på, och jag kan säga att det löste vi på alla bord. Såhär efter att vi sett alla bord in action så finns det såklart saker man vill ändra på, först och främst tänker jag på cityfight och demonborden, dom behöver nåt lättare, kanske skog, kanske nåt annat, får se när/om vi orkar bygga det.
Vi ville även undvika de två vanligt förekommande fenomenen flygplatsbord och stor-grej-i-mitten-bord som verkar vara ganska vanliga på konvent. Men vi kanske tog det lite för långt och byggde lite för små plottriga saker, kanske, jag vet inte, men det är känslan jag får när jag ser borden ibland.
Överlag verkar terrängen inte vållat jättestora problem, inte vad jag har hört iaf.

4. Missions: Knåpade ihop 5 missions ganska långt innan konventet, men slutversionen blev inte klar förrän vi gjorde häftet, det skulle varit klart långt innan, men tyvärr så var jag tvungen att prioritera terrängbygget. Missionsen har jag fått lite kommentarer kring, så dom håller på att ändras/tweakas/pillas med, så det kommer nog dyka upp andra så småningom. Missionet med timerobjektiv gjorde ju att objektiv var viktiga hela slaget, vilket jag tycker lägger till en dimension i spelet.

5. Poäng: 1750 är i mitt tycke den roligare av de två vanliga poängsummorna o spela, man får lite mer pang och bom i sin arme, utan att slagen blir för långa. men vi får se, det kommer kanske bli nån helt annan poängsumma på LinCon, den som kommer får se =)

6. Komp: Mitt mål med kompen och dess påverkan, och speciellt med kompintervall var att man skulle få se kompetitva listor, inte listor som segar sig fram med hög komp som inte kan vinna turneringen. Känns som att vi kom en bit på väg med det, men inte fullt ut, det finns definitivt mer att göra i kompens påverkan i turneringar.

7. Framtiden: Jag och frans har börjat spåna på LinCon, och LBK kommer självklart hålla fler DefCon, vi har även LBK-touren och spela i, så jag ser en ljus framtid för 40k och andra figurspel i linköping, dvalan verkar vara över. Det vi skall pilla med framöver är kompens påverkan på turneringar, vi har en del uppslag hur man kan göra det annorlunda, nya missions, sen skall vi kolla lite på hur många poäng man skall spela med.

8. Tack till: Simon och Lantto (terräng/lokal och lokal), Frans och Swen (40k), Arvid, Pärssi och Stakka (FOW), Mats och Rikard (WHFB) och alla andra som hjälpte till! det här måste vi göra om =)
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

xdanskx
Inlägg: 644
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:19

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av xdanskx »

Arioch skrev:Mycket bra! Det enda som jag vill anmärka på är väl infon rörande kompen. Vissa förstod inte att den lades på efter varje slag, vilket jag tycker är bra, om vi nu prompt behöver komp... :) Sen tycker jag att det inte riktigt framgick att om du fick en 20-0 så räknades inte kompen in i resultatet dvs 20p är den absoluta max gränsen. Vet inte om det stod nånstans och jag missade det, men jag såg det inte. Sen tycker jag att den regeln inte är bra, jag tycker man hade kunnat ge dem som tog 20p och hade hög komp de + poängen... Jag antar att en lågkompad lista som spelar mot en högkompad och vinner med 20-0 inte kunde få 20p eller?
Det blir juh lite fel, om totalsumman efter en match skall bli 20, om den ena då får 22 poäng, skall den andra få -2 då, njae....allt avrundades till 20-0 som översteg det. rätt eller fel, det var så vi gjorde.

Att det var kompdiff /2 sa vi ganska tidigt, kanske skulle stått nån mer stans, men man kan inte komma ihåg allt.
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Bulgrim
Inlägg: 276
Blev medlem: 21 okt 2009, 21:56

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av Bulgrim »

Lite i backspegeln då; riktigt bra arrangemang, terräng, arrangörer, schema, plats, luft, lokal. Hoppas LBK's arr. kan hålla denna nivå, det blir så lätt att välja arrangemang då.
(Mina 75-kompande kniggits var ett försök att faktiskt måla upp dem - kom halvvägs - hoppas ingen blev sur över det veka motståndet, mest mitt fel & inte knektarnas. :D )
För diskussion är möjligen att uppdragen premierar skyttearméer/staying power, men det kanske var meningen i femte editionens närstridsfokus?

Så, hitta på något saftigt bete till LinCon - hade tänkt vika det till warmachine annars. Tack för ett riktigt bra arrangemang.
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av speedfreek »

Mina skyttegubbar premierades inte alls...
Varje gång de kom i närstrid förlorade jag stort.

xdanskx
Inlägg: 644
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:19

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av xdanskx »

Bulgrim skrev:Lite i backspegeln då; riktigt bra arrangemang, terräng, arrangörer, schema, plats, luft, lokal. Hoppas LBK's arr. kan hålla denna nivå, det blir så lätt att välja arrangemang då.
(Mina 75-kompande kniggits var ett försök att faktiskt måla upp dem - kom halvvägs - hoppas ingen blev sur över det veka motståndet, mest mitt fel & inte knektarnas. :D )
För diskussion är möjligen att uppdragen premierar skyttearméer/staying power, men det kanske var meningen i femte editionens närstridsfokus?

Så, hitta på något saftigt bete till LinCon - hade tänkt vika det till warmachine annars. Tack för ett riktigt bra arrangemang.
tyckte väl inte att uppdragen direkt premierade nåt annorlunda än några andra missions på nåt konvent. faktum är väl att det gäller att överleva till runda 5-6-7 för att ta objektiven, och då måste man ha en arme med stayingpower, eller tillräckligt med skytte för att motståndaren inte skall ha nån staying power....

warmachine, usch, nej, fy ;) det är ett hitte-på-spel med massa konstiga regler, ingen verklighetsförankring alls :lol:
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Bulgrim
Inlägg: 276
Blev medlem: 21 okt 2009, 21:56

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av Bulgrim »

xdanskx skrev:tyckte väl inte att uppdragen direkt premierade nåt annorlunda än några andra missions på nåt konvent.
Jag är lätt miljöskadad av RoE-uppdrag ;) , primära & sekundära samt något knixigare att utföra. Men min tidigare kommentar ska ses konstruktivt - jag tycker skyttet fick en bra bonus (i ljuset av femte editionens närstridsfördelar).
xdanskx skrev:warmachine, usch, nej, fy ;) det är ett hitte-på-spel med massa konstiga regler, ingen verklighetsförankring alls :lol:
Ja, så upp med LinCon-info så slipper jag sätta mig in i dylika irrläror!
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: DefCon ros och ris

Inlägg av Arioch »

Well info är alltid bra och den kan troligen alltid blit tydligare. Ta det som konstruktiv kritik. När det gäller komp och gå över 20 p tycker jag annorlunda, suprise, jag tycker helt klart att en högkompad lista ska kunna generera minus P vid vinst till en lågkompad. Det blir liksom en extra morot att kompa högre om man kan få lite, lite, fler poäng av det. Men till syvende och sist är detta något ni som arrangör helt bestämmer. Och LinCon låter kul!!! Ska även se över möjligheten till att komma ner en tour när man har barn vakt...
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Skriv svar