Lincon 2013 - Utvärdering

Turneringar i Linköping

Moderatorer: Leidermark, Yabob, Pärssi

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Lincon 2013 - Utvärdering

Inlägg av Flogger »

Hylander skrev:Schemat gillade jag. Att de är 6 matcher, och absolut inte färre, på två dagar är toppen.
Håller helt med!

Tack för en fantastiskt rolig turnering grabbar! Allting funkade klockrent och jag kommer garanterat tillbaka nästa år :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Lincon 2013 - Utvärdering

Inlägg av Neth_Oni »

Riktigt trevlig och välarrad turnering! Så gott som allt var världsklass men kan väl spalta upp de saker som jag skulle kunna förbättras:

-Utrymmet! Kan vara en idé att ta kontakt med Linconstyrelsen och övertala dem om vikten av att ge mer plats åt förmodligen det största enskillda evenemanget på konventet (förutom möjligen ngn Magicturnering). Det funkade, fanns plats att stå vid borden utan att trängas med de vid bordet bakom, men knappt, och ljuddnivån var som sagt mycket hög.

-Best painted. Vad hände med denna lilla tävling? Såg inga arméer uppställda och inga lappar för att rösta, har ni gått från det gamla systemet till att arrangörerna väljer ut en? Lite tråkigt då jag gärna själv skulle vilja se alla de finaste arméerna uppställda så jag kan ta lite bilder på dem och kanske hämta lite inspiration.

xdanskx
Inlägg: 644
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:19

Re: Lincon 2013 - Utvärdering

Inlägg av xdanskx »

Jag som arrangerat 40k/fantasy på Lincon ett par år i rad kan svara på det där.
LinCon som konvent prioriterar aldrig nån stor turnering, och det kommer dom nog aldrig göra. Vi säger våra behov, och vi får det, men inte en millimeter mer. I år tyckte jag själv att volymen i de två små rummen var högre än vad de varit förut, men jag börjar bli gammal också :p.

Jag tillsammans med Jesper gjorde målningsbedömningen. Nu är det här som följer en högst personlig åsikt, men jag tror nog den stämmer ganska bra: de som arrangerade 40k i år är spelare, inte målare, jag tror helt enkelt att prio:n för dom låg på att få till en bra turnering att spela, och målningen blev lite åsidosatt. Sen var alla arrangörer med och spelade, det gör att allt sånt vid sidan om inte går att organisera riktigt. Tror att när man kollar på det lite i efterhand så kommer man nog ner till (oerfarna) arrangörer, som egentligen hellre ville spela än hålla i en turnering.
Jag hjälpte jesper med bedömningen i 40k, och han hjälpte mig i fantasy (där det var precis samma sak, preciiiis samma sak faktiskt, spelande arrangörer...). Vi gjorde efter förutsättningarna som Jesper fått, och vid lite eftertanke kanske vi skulle gjort annorlunda, men jag antog att jesper fått nån slags instruktion på hur man ville göra från arrangörernas håll, och jag tänkte inte alls på att man kanske skulle göra på det "gamla sättet". Jag ser hellre en ordentlig Best Painted, men så är jag mer målare än spelare också.

Jag som stod vid sidan om turneringen och tittade "inåt" kan ju kommentera turneringen i stort.
Lottningsprogrammet verkade fippligt, att sitta o ringa hem till nån när det går snett är ju inte direkt nåt vidare, varken för arrangören eller den som blir uppringd hela tiden. I så fall är det bättre att man får lämna in sitt resultat till en person, då kan man ge den där extra informationen om man skall ta med komp eller inte osv... Nu kändes det mest stelt att det inte kom några o lämnade in nåt...

Jag har aldrig varit för spelande arrangörer, har aldrig gillat det, kommer aldrig gilla det.

Men utöver det kändes det som det flöt på sjukt bra!
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Varulv
Inlägg: 29
Blev medlem: 02 aug 2012, 06:17

Sv: Lincon 2013 - Utvärdering

Inlägg av Varulv »

Hylander skrev:Schemat gillade jag. Att de är 6 matcher, och absolut inte färre, på två dagar är toppen.
Helt klart. Dagarna gick riktigt fort och så ska det vara.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Lincon 2013 - Utvärdering

Inlägg av Zurken »

Super bra turnering, gillade upplägget starkt. Det enda som jag vill se ändrat till nästa år är att man skulle kunnat börja och sluta en timma tidigare på fredagen, samt att jag skulle vilja ha 10 VP att kunna ta i varje match förutom alla sekundära objektiv. Visst är det bra att first blood är viktigt, men det är lite segt att inte kunna vinna maximalt om man råkar tappa det.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Lincon 2013 - Utvärdering

Inlägg av Hylander »

lagom start på fredagen. vi fick åka kl 0700 ändå för att hinna upp och 22 funkar att sluta i min bok.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar