Dark Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

kraftman
Inlägg: 644
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Dark Eldar

Inlägg av kraftman »

Jag tror att -50 för Dias of destruction är för lite minus för att det ska vara värt att ta den.För 200 p. så är -70 nog mer rimligt. AV13 är inte så himla bra och man vill ju använda den som en raider för att frå fram Vect och hans killar, så man lär missa en runda mad skytte. Man kan inte heller ta Night shield eller andra uppgraderingar.

Urien här förstår jag inte då han bara kan dela ut pain tokens till Grotesques och wracks:
+3 each Incubi if Haemonculus (and Ancient) or Urien is present

+5 each Grotesque if Haemonculus (and Ancient) or Urien is present är inte heller så bra eftersom Grotesques har en pain token i grund så +5 borde man skippa.

-5 each Mandrake är också för lite för att någon skulle vilja ta dom. Det finns för många andra bra val på Elite trots att dom har stealth. Jag föreslår -7.

Scourges
+5 each Splinter Cannon förstår jag inte alls. Alla andra enheter betalar 10 för en SC. Ta bort den här, +0! Det är Haywire blasters eller heat lances som gäller och dom är rätt prissatta.

Jag kan även tycka att +15 borde vara max för varje Venom efter 3:e.
Jag tycker egentligen att dessa eskalerande minus bara borde gälla extra Splinter cannon på venoms och inte venoms själva för dom har blivit klart sämre med bara 2 hull points. Det vet jag eftersom jag spelat mest DE i 6:e.

Annars ser det bra ut !

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Dark Eldar

Inlägg av Katarsis »

kraftman skrev:Urien här förstår jag inte då han bara kan dela ut pain tokens till Grotesques och wracks:
Jag skulle tro att det är för att han börjar med en Paintoken själv, precis som en vanlig Haemonculus eller Ancient.

I övrigt så tycker jag att det var ganska sunda åsikter, så det kommer nog ske lite förändringar i DE-mallen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Dark Eldar

Inlägg av Hylander »

Många bra pointers där!

De jag är mer tveksam till är grotesquerna då jag tycker att de är bra och när de fått alla 3 PT så blir det riktigt bra. Plusset är för att de är än närmre målet.

Venoms är fortfarande det som är bäst, tror och tycker jag. Jag har förvisso tagit för givet att venoms har extra SC men om man lägger en enhet med dubbla SC i den så blir inte skillnaden så jättestor.

I kompat kan jag tycka att 4 venoms är lite av ett tak och därmed deras kompning.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

troligt
Inlägg: 178
Blev medlem: 04 mar 2012, 00:49

Re: Dark Eldar

Inlägg av troligt »

Hej!

Efter att ha spelat Dark Eldar en hel del det sista året (både 5th, 6th, casual och competitive) så har jag lite kommentarer på kompmallen som den ser ut för stunden;

-50 Dais of Destruction
För att kanske få någon att fundera på tanken, höj minuset till minst 70. Det blir nog svårt att få någon att ta den ändå, även med hög AV.

-40 Drazhar
Drazhar kostar mycket poäng, men han har S4, T4, Eternal Warrior, Fearless med 2+ save och AP2 vapen. Att han spelas lite är för hans poängkostnad helt klart, men AP2 är starkt nu och jag tror att han kommer se mer spel. -30 är nog rimligare, 200 points är nog en inte helt tokig summa för honom, man får inte glömma att han ger Dark Eldar något unikt (för dem).

-15 Lelith
Hon tappade i 6th och nu spelas hon mest för att man gillar figuren (vilken är ascool), men hon är i vart fall billigare än Vect och Drazhar och har många attacker, så viss appeal har hon fortfarande.

Men tar vi en fullt deckad Archon med Shadow Field + Soul-Trap + Combat Drugs + Huskblade så kostar den 145 (eller 155 med Shadow Field +10 komp), medan Lelith då landar på 160 (175 - 15). Jag vågar påstå att trots Lelith's högre WS och fler antal attacker (I 7 eller 9 är rätt egalt), så skulle de flesta välja Archonen i detta läget (om man nu inte gillar figuren åter igen), och oftast behöver man absolut inte utrusta Archonen till denna nivå heller för att få motsvarande effekt. -25 är mer rimligt för Lelith.

- 40 Kheradruakh
Jag tror det blir väldigt svårt att hitta någon som kommer spela honom, även om han de facto kostade 100 points. Det är dock svårt att ge ännu mer minus då han faktiskt ger en pain token, men värd att fundera mer kring.

+5 Scourges Splinter Cannons
Om något ska ge + torde det vara Blasters eller Lances i mitt tycke. Haywire är diskuterbart, men då det tvingar resten av enheten att inte skjuta alls oftast så är Haywire rätt balanserad ändå. Splinter Cannons är inte en så stor upgrade gentemot den vanliga beväpningen - på just Scourges -, speciellt inte som de oftast behöver röra på sig hela tiden. +/- 0 känns rimligt.

Venoms
Jag känner att gränsen är dragen för tidigt på Venoms, att redan på Venom #3 ge +5 är ett steg för tidigt i mitt tycke, samt att de har ett lite för högt tak jämfört med modellernas grundkostnad. Dessutom förutsätts i mallen (förutsätter jag i min tur, rätt eller fel får jag låta vara osagt) att de alltid har 2 Splinter Cannons.

Behåll trappan, men starta med på Venom #4, ha ett lägre maxtak (20 ist. för 25, kanske tom 15) och ge "rabatt" om man enbart spelar med 1 Splinter Cannon av någon anledning.

1st-3rd Venom +/- 0
4th Venom +5
5th Venom +10
6th Venom +15
7th-9th Venom +20
-5 for each Venom 4th and over per 1 less Splinter Cannon.

Då skulle man kunna ha 3 Venoms med dubbla kanoner och en 4:e med en singel kanon utan att få + eller -, något som känns som en vettigare "ribba" att börja på.

Mina 2 cent, hoppas de är till någon hjälp!

// Danne

Skriv svar