Testa Armelistor - Endast 1 Tråd för att testa och prata.

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Testa Armelistor - Endast 1 Tråd för att testa och prata

Inlägg av Hylander »

Håller med.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Testa Armelistor - Endast 1 Tråd för att testa och prata

Inlägg av refabricated »

Sen finns där inga tendenser att ta in ngt som lättar kompen i ngn av listorna. Utan man har bara ostat på så mkt det går.
Har inte 100 koll på SW men jag tror nog man kan sminka en hel del...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Testa Armelistor - Endast 1 Tråd för att testa och prata

Inlägg av fjugin »

Nu har ju IG redan eskalerande minus på vendettor och chimeror i alla fall.

Tror att +30/+40 (alltså 160/170 för första/andra i mallen) för en vendetta är alldeles för lite, tror inte 200 poäng hade varit obefogat för den. En helldrake går ju på 170/190/200 i mallen och dom flesta är nog med på att vendettor är lite bättre än dom, eller i alla fall inte sämre.

För space wolves tror jag man kan lätta lite. Många saker blir dubbelt bestraffade. Wolf guard terminators blir straffade både i WG enheten och i grey hunter squaden, trots att dom inte kan vara på båda ställen samtidigt. Grey hunters blir straffade både på sin grundkostand, på sina special weapons och på flaggan. Wolf lorden blir både straffad för sitt sitt 2+ save direkt och även blir alla thunder wolves dyrare när han är med.
Tror man antingen lär skära ner kostnaden lite på dessa dubbelbestraffningar (allt behöver inte vara jämnt delbart med 5), eller plocka bort några av dom.

Apocswe
Inlägg: 613
Blev medlem: 30 mar 2010, 05:14

Re: Testa Armelistor - Endast 1 Tråd för att testa och prata

Inlägg av Apocswe »

totala armor värdet kanske? :D

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Testa Armelistor - Endast 1 Tråd för att testa och prata

Inlägg av daskad »

HQ:
Belail 190p
- TH/SS
Ezekiel 145p (+20)
Elite:
5 Deathwing Knights 245p (-15)
- Relic of the Unforgiven
Land Raider Redeemer 285p
- Deathwing Vehicle
- Multi-melta
Troops:
10 Deathwing Terminators 505p (+30)
- 4 TH/SS
- 2 Assault Cannon
- Chainfist
5 Deathwing Terminators 245p
- 2 TH/SS
- Plasma Cannon
5 Deathwing Terminators 245p
- 2 TH/SS
- Plasma Cannon
Heavy Support:
5 Devastators 140p
- 4 Plasma Cannons

Totalt +35. Jag tror inte att 10:an med terminatators är värd 535p, definitivt inte. Annars kan jag nog tycka att det går ganska jämt ut
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Testa Armelistor - Endast 1 Tråd för att testa och prata

Inlägg av Hylander »

Jag tror det är en rätt "bra" komp för en sådan lista. Jag vill nog faktiskt straffa en sådan lista mer. Men det är kanske bara jag...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

kraftman
Inlägg: 644
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Testa Armelistor - Endast 1 Tråd för att testa och prata

Inlägg av kraftman »

HQ
Haemonculous ancient with venom blade and stinger pistol 90
Baron Sathonyx 105 +10
Elite
3 Kabalite trueborn with 3 Blasters 81
Venom with extra splinter cannon 65
3 Kabalite trueborn with 3 Blasters 81
Venom with extra splinter cannon 65
5 Incubi 110 +15
Venom with extra splinter cannon 65 +5
Troops
5 Kabalite Warriors: Blaster 60
Venom with extra splinter cannon 65 +10
5 Kabalite Warriors: Blaster 60
Venom with extra splinter cannon 65 +15
5 Kabalite Warriors: Blaster 60
Venom with extra splinter cannon 65 +20
5 Kabalite Warriors: Blaster 60
Venom with extra splinter cannon 65 +25
5 Wyches with haywire grenades 60
Venom with extra splinter cannon 65 +25
5 Wyches with haywire grenades 60
Venom with extra splinter cannon 65 +25
Fast
5x Beast Masters 60
8x Razorwing Flocks 120 +40
5x Khymerae 60
Heavy
Ravager with DL:s, Night shield 115
Ravager with DL:s, Night shield 115
Ravager with DL:s, Night shield 115 +10


1997 (+200)

Jag vet att venomspam kan vara riktigt bra, men om man jämför med andra listor med eskalerande fordonsminus så tycker jag att venom eller raiderspam straffas lite väl hårt. Med färre hullpoints så har venoms blivit mycket sämre. Med så här mycket minus så lär man inte vilja ta fler än 5 st.
Razorwing flocks straffas även lite för hårt. Jag vet inte om man även ska lägga på +10 för shadowfield på Baronen eller om det är inkluderat i Hans +10 !?

Jämför man med IG-listan som postats innan med 3 Vendettas + Manticoras + Chimeror så vet jag vilken lista jag skulle välja på +210 p....edit: såg nu att IG listan var på 1750 men ändå..

Men det kanske bara är jag som tycker att IG straffas för lite eller DE venoms för mycket ?

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Testa Armelistor - Endast 1 Tråd för att testa och prata

Inlägg av Hylander »

kraftman skrev: Men det kanske bara är jag som tycker att IG straffas för lite eller DE venoms för mycket ?
N ej det finns fler. Dock så skall vi börja likrikta codexarna just nu har det bara gjorts inom codexarna.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Testa Armelistor - Endast 1 Tråd för att testa och prata

Inlägg av refabricated »

Tycker det verkar vettigt att en hyggligt hårdostad optad arme skall ligga på ~200+.

Ang. vargar så är greyhunters den bästa scoringen i spelet(strikes kan disskuteras).
Men de kostar för lite i sin bok. extra cc vapen, couterattack, osv. Jag tycker de skall kosta ngt mer än tactical, combat-tactics eller ej.
Vidare så känns det konstigt att vargarnas meltor/plasmor är billigare än andras.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Testa Armelistor - Endast 1 Tråd för att testa och prata

Inlägg av Mag-El »

Att Grey Hunters är väldigt bra scoring är det ingen tvekan om särskilt om man tittar på de olika marinesen. Men det finns väldigt många bra scoring där ute.
Att säga att de är de bästa tycker jag är felaktigt. De jämförs konstant med andra marines men samtidigt tycker jag vanliga marines inte är särskilt bra.

IG nissarna tycker jag är mer är mer prisvärda. 30 IG nissar mot 10 Grey Hunters för samma poäng utan extra(så där kan man räkna lite hur som).
Jag föredrar iaf IG nissarna i det här fallet. Immortals för Necrons gillar jag skarpt med. Vinner alla långa engagements med Grey Hunters och är tåligare per poäng.
Sen en Warrior blob med piskor och dyligt för Nidsen är helt ok att ha som brakar mot någon.

Skriv svar