Sisters of Battle

Moderator: Kompmallsansvariga

Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Sisters of Battle

Inlägg av Kimich »

Vad tycker ni om Canonessen? 65p Hennes act gå bara att använda i närstrid.
Rosarius 25p på en T3 känns lite dyrt.

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Olof »

Varför kostar systrarnas rhinos 10 poäng mer än vanliga? Är det helt ostigt med rhinos till syrrorna eller?
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Katarsis »

Olof skrev:Varför kostar systrarnas rhinos 10 poäng mer än vanliga? Är det helt ostigt med rhinos till syrrorna eller?
Jag tycker att Sisters tjänar ganska mycket mer på att åka Rhinos än vad andra gör, i och med att de är ganska veka i grund. Så min tanke var att ge upplättnader om de gick till fots och straffa transporten lite. En enhet Battle Sisters t.ex. går +/-0 om de sitter i Rhino.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Serpent »

Systrar i en bil dör enklare än Marines. Rhinos dör lika lätt som vanligt. Har Henchmengrupper i GK-arméer dyrare Rhinos, eftersom de har T3?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Katarsis »

Det var inte riktigt så jag menade. Vad jag menade var att Systrarna som armé saknar mobilitet utan Rhinos; inte att enskilda enheter med Battle Sisters absolut kräver Rhinos för att kunna spelas. Absolut dör Systrar lättare än Marines när deras Rhino sprängs och det kanske bör tas i beaktande. Räknar jag nu rätt så dör det exakt lika mycket poäng oavsett om det sitter Sisters (12p) eller Marines (16p) i en Rhino.

Jag ser sällan Sisters-arméer utan Rhinos men Marines utan Rhinos är mycket mer vanligt och jag anser att straffet bör ligga på det som gör arm+en/enheten bra, nämligen Rhinos. Sedan kan det ju diskuteras om straffet Sisters+Rhino är rimligt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
bolterochkniv
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 sep 2011, 16:17

Re: Sisters of Battle

Inlägg av bolterochkniv »

men systrar i rhino blir väl fortfarande inte, objektivt sett, en bra enhet?
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Kimich »

Sedan att utgå från att en marine kostar 16p börjar ju bli lite förlegat efter DA codexet. Så om du testar att göra om din beräkning 12p mot 14 så får du nog den nya skillnaden. Det lär ju inte bara vara DA som får billiga tacticals.

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Olof »

Håller med BoK. De tjänar på rhinos men är fortfarande inte så bra. Om vi ska se systrar med sin PDF-dex på nån turnering så gäller det att de inte straffas får hårt. Känns som systrar straffats hårt av tradition vilket kanske var anledningen till att jag aldrig spelade mot systrar på kompade turneringar i 5th. Tyvärr vet jag inte tillräckligt om dem för att komma med bra förslag - dock tillräckligt för att klaga! :shock:
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Flogger »

Att ens pilla på systrarnas rhinos när guardsmen inte får +10 på sina chimeras förrän man tagit 3st. Argumentet "systrarna tjänar lite mer på rhinos" håller ju inte då "guardsmen tjänar massa mer på chimeras" så då kanske alla chimeras bör ge +10 eller +20?

Tycker systrarna inte ska ha något enda + i hela sin mall, endast minus.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: Sisters of Battle

Inlägg av Kimich »

Men vilken arme tjänar inte på transporter? Doh! En IG arme utan chimeror eller defline är inte så mycket att hurra för. Alla "veka" (Icke marines) arméer måste nästan förlita sig på transporter eller mängd.

Och för att komma tillbaka till min första post, är det bara jag som tycker Canonessen är dyr? Hennes wargear känns också väldigt dyrt eller det är mest Rosariusen, 25p för att ge en T3 4+. Då kostar hon lika mycket som en DA company master. Hon kostar 65, En ChaosLord kostar 60...

Skriv svar