40k-kompmallen 6th Beta

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Flogger »

Zurken skrev:Quad-gun är bra, men den är lätt att slå ut och kräver att något styr den. Du måste också köpa en defence line för att kunna köpa den och det är inte alla arméer som tjänar mycket på en defence line. Höjer man priset på defence line så höjer man också priset på en Quad, jag tycker inte quaden behöver straffas extra dubbelt upp. Den behöver dock ballanseras mot Lasern som är sjukt ovärd i jämförelse.
Nej, defense line borde ligga som den gör, kanske dubbla poängen för vissa arméer (orks med 30 lootas tex.)

Däremot bör quad-gun ligga på +50 i sig själv. Lätt att ta ut? Det skulle jag inte kalla den. T7 och 3+ save är rätt hårt, man måste offra 2-4 enheters skytte för att den ska kollapsa.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Katarsis »

DHettNeck skrev:En sak jag verkligen tycker måste fixas är att ALLT skall kompa på model-basis, aldrig på enhetsbasis, då det är hela poängen med denna typen av mall.
Jag håller i princip med nu eftersom vi har en så pass stor skala att använda. Men ibland så tycker jag att det är enheten som skall straffas. T.ex. Terminators som kommer upp i 10 man (combat squads) och Henchmen som blev jätteknasiga att försöka kompa på modellbasis. Men i övrigt är det något vi kan se över.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av DHettNeck »

Katarsis skrev:
DHettNeck skrev:En sak jag verkligen tycker måste fixas är att ALLT skall kompa på model-basis, aldrig på enhetsbasis, då det är hela poängen med denna typen av mall.
Jag håller i princip med nu eftersom vi har en så pass stor skala att använda. Men ibland så tycker jag att det är enheten som skall straffas. T.ex. Terminators som kommer upp i 10 man (combat squads) och Henchmen som blev jätteknasiga att försöka kompa på modellbasis. Men i övrigt är det något vi kan se över.
Jag ser inget problem med att ha vissa sånna minus (för 10 man tex) utöver modelbasis minusen/plusen. Henchmens är en komplex enhet, men det borde inte vara något problem egentligen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Katarsis »

Problemet med Henchmen är att jag tycker att de små scoringenheterna är för poängvärda, men inte alls lika poängvärda som de större om man ser till poäng/modell. T.ex. går det inte att sätta Warrior Acolyte till +4, en trea skulle då "kosta" 24 men 10an skulle kosta 80, vilket inte är rimligt. Då blir det ju att sätta kompstraff på de första men det är ju typ samma sak som att sätta kompstraff på att enheten finns.

I övrigt får du (och alla andra såklart) gärna komma med konkreta förslag var och hur det bör ändras.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av DHettNeck »

Katarsis skrev:Problemet med Henchmen är att jag tycker att de små scoringenheterna är för poängvärda, men inte alls lika poängvärda som de större om man ser till poäng/modell. T.ex. går det inte att sätta Warrior Acolyte till +4, en trea skulle då "kosta" 24 men 10an skulle kosta 80, vilket inte är rimligt. Då blir det ju att sätta kompstraff på de första men det är ju typ samma sak som att sätta kompstraff på att enheten finns.

I övrigt får du (och alla andra såklart) gärna komma med konkreta förslag var och hur det bör ändras.
Då kan man ju där slänga på en: "scoring +15" eller nått sånt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Valrosskorv »

Adamantine Mantel kostar +10 för Templars. Saga of the Bear, som är bättre på alla vis och dessutom billigare, är inte kompad.

EDIT: Är en femmanna lasplas-squad verkligen värd +14 i komp för Templars? De springer numera ner från ruiner och ut från cover när man tar en casualty. Borde dessutom inte Crusader Squads få någon sorts kompensation för att de måste köpa granater?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Katarsis »

Valrosskorv skrev:Adamantine Mantel kostar +10 för Templars. Saga of the Bear, som är bättre på alla vis och dessutom billigare, är inte kompad.

EDIT: Är en femmanna lasplas-squad verkligen värd +14 i komp för Templars? De springer numera ner från ruiner och ut från cover när man tar en casualty. Borde dessutom inte Crusader Squads få någon sorts kompensation för att de måste köpa granater?
Uh? Hur är Manteln sämre än Sagan? Hursom så bör det fixas, det är just sådana här saker vi kan ha missat eftersom det är olika personer som skriver mallarna och gör revideringarna.

Las-Plasen ligger väll just nu ganska jämförbart med en liknande enhet från SM-codexet och då tycker jag nog att de är jämförbara. Kanske att det är just Laserkannonen som krånglar till det för BT, någon mer med åsikter?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Valrosskorv »

Manteln skyddar bara mot ID från attacker med dubbel styrka, Sagan ger helt sonika Eternal Warrior för (om jag minns rätt) 5 poäng mindre.

En femma Lasplas kostar 105 poäng i Vaniljcodexet men förutsätter att man Combat-Squaddar en tiomanna-enhet. För Templars kostar den just nu 101, med komp 115. Templars har sämre Ld, inte gratis granater (spelar inte ofta någon roll, men ändå) och springer garanterat om man dödar en modell; frågan är bara åt vilket håll de springer. Problemet gäller alla Heavy weapons men Lascannonen är helt enkelt den mest använda.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Zurken »

Man kan inte spela med Las/Plas i något annat codex än Templars.

För 190 får du Las/Plas, vilket du tekniskt sett kan combat squada till en 5a med extra allt och helt värdelös 5a som kan gömma sig vid ett objektiv. Styrkan med Las/Plas squadsen i Templars är att du kan får ut många tunga vapen på få kroppar utan att betala skjortan.

Det man kan jämföra med är 5man Lascannon squads ut DA codexet, där får du för 90p 5 man med Lascannon och granater (men inte Ld9).
Alexander Merinen

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Valrosskorv »

Visst är det en fördel att kunna minmaxa femmanna-squads, men efter den första 6th edition FAQn blev de sjukt mycket sämre i och med att man nu MÅSTE röra sig maxdistansen för Righteous Zeal. Står man bakom en Aegis och förlorar en modell kommer Templar-lasplasen antingen fly eller springa framåt och hamna helt ur position. Vill man fixa det måste man flytta tillbaka i sin movement phase, vilket resulterar i snap shots från Lascannonen. Samma historia om man står på en upphöjd position, t.ex. andra våningen i en ruin; springer man ner finns det en överhängande risk att man hamnar i ett mycket sämre läge vad gäller LOS. Dessutom blir man ju förmodligen av med cover.

Skriv svar