40k-kompmallen 6th Beta

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Katarsis »

Här kommer den. Tyck till och kommentera, inget är för litet eller för stort. Gäller det Allmänt om kompmallen så skriv det i denna tråden men om det gäller ett specifikt codex så (om det inte finns en egen tråd för codexet) så skapa det. Det finns inget fast datum för när mallen skall spikas då den inte verkar ha någon turnering som är beroende av den så vi låter den vara lite öppen ett tag tills allt verkar okej.

Mallen är skapad av följande personer:
Olof Svensson
Joakim Engström
Mattias Englund
Pär Hylander
Magnus Wendel
Per Sturesson

Just nu finns det inget system för hur kompen är tänkt att användas mer än tröskel och detta är medvetet eftersom vi inte riktigt vet vad som är lämpligt att ge i bonus för olika nivåer av kompskillnad. Så här får ni gärna ha förslag.

/Mattias och kompgruppen
Bilagor
40k-kompmallen 6th beta.pdf
(132.27 KiB) Nerladdad 2467 gånger
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Xenomorph
Inlägg: 70
Blev medlem: 21 sep 2012, 18:01

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Xenomorph »

Börja med, dark angels librarian +30? Med level 2 kostar den lika mycket som vanilla librarian, hur tänker ni här?

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Flogger »

Jag skulle behöva ha mer info om hur kompen kommer användas för att veta om den ser bra ut.

I förra mallen fanns det med en mening i stil med "en balanserad armé på 1750p borde ligga på ca 50 i komp" och jag hade nog behövt se något sådant. Just nu förstår jag inte mycket av mallen :/
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Katarsis »

Xenomorph skrev:Börja med, dark angels librarian +30? Med level 2 kostar den lika mycket som vanilla librarian, hur tänker ni här?
Det är mycket lättare att svara på frågon om du säger vad det är som du tycker är fel. Är det DA eller SM som ligger fel och i vilket fall; vart skall de både ligga tycker du?
Flogger skrev:Jag skulle behöva ha mer info om hur kompen kommer användas för att veta om den ser bra ut.

I förra mallen fanns det med en mening i stil med "en balanserad armé på 1750p borde ligga på ca 50 i komp" och jag hade nog behövt se något sådant. Just nu förstår jag inte mycket av mallen :/
Saxar från mallen:

40k-kompmallen är utarbetad efter enheters och vals poängkostnad och vad de egentligen bör kosta. Det är inte en modifiering utav den faktiska poängkostnaden man köper sin armé för utan ett kompvärde vid sidan om som har samma skala som 40k’s poängsättning. För att räkna ut sin komp behövs sin uträknade armélista, den poängsumman man spelar samt sitt codex komplista. Kompen utgår från den poängsumma man spelar och modifieras sedan med de listade kompförändringarna.

Dvs om du köper val som som ger lika mycket i bonus som andra val ger i straff så kommer du att landa på något nära arméns poängvärde, dvs du har lika mycket bra som dåligt i din lista. Därför kan en 1750p-armé på komp 1750 anses som balancerad. Vad vi inte är säkra på är exakt hur detta kan påverka aktiv komp, t.ex. hur mycket bättre är det att ha en komp 1800 än en 1700 som exempel.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av DHettNeck »

Sjuk kul att det är på gång :)

Jag blir förvirrad av att + betyder sämre komp, men man vänjer sig nog ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Xenomorph
Inlägg: 70
Blev medlem: 21 sep 2012, 18:01

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Xenomorph »

En dark angels librarian börjar på lvl 1, det verkar som det är poängsatt som att den är lika bra som en vanlig librarian men 35 billigare. Så utfallet blir att två så gott som likadana choices , som kostar lika mycket får anting +0 i bas för vanilla eller +30! högsta i hela codex för dark angels.

DVS , båda bör vara +0 , för att det är samma choice. Tror det skedde någon skumm läsning beroende på dark angels librarians rykte att vara billig, då det i verkligheten är väldigt missvisande, den kostar lika mycket som vanliga. I mitt tycke är dubbla psychic powers varje värt 35 poäng.
Senast redigerad av 3 Xenomorph, redigerad totalt 6 gång.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Halvar »

mallen verkar vara utformad efter att man bara kör en FOC, kommer detta utarbetas till två FOC senare eller är det för mycket jobb för så pass få turneringar som kör det upplägget?
och sen hittar jag ingen armé som har en specifikt kompbalansering för defense line. är det bara de specifika fallen som kan ge minus för t.ex. aegis? jag känner personligen att skyttearméer i stort bör få balansen justerad av sina fortifications liksom arméer som inte får skjuta manual fire med dess vapen.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av DHettNeck »

En sak jag stör mej lite på är att ni har med vissa dåliga val men inte andra. Vilket gör att det blir svårt att kompensera för vissa arméer. Tex så har Tau nästan bara + trots att dom är en väldigt medelmåttig armé.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Clara
Inlägg: 143
Blev medlem: 19 nov 2008, 23:27
Ort: Uppsala

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Clara »

Bra jobbat!

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av daskad »

Bra jobbat killar :) Om ni känner att ni behöver hjälp så hjälper jag gärna till :)
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Skriv svar