40k-kompmallen 6th Beta

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5177
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Katarsis »

Valrosskorv skrev:Manteln skyddar bara mot ID från attacker med dubbel styrka, Sagan ger helt sonika Eternal Warrior för (om jag minns rätt) 5 poäng mindre.
Ja, du menar så. Ja, Sagan är lite bättre (jag reagerade nog för starkt på "bättre på alla vis" och tänkt shit vad har jag nu missat?)
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av refabricated »

En tanke ang. BT:s 5:or, hur ofta har man skott över att lägga på dem? Det finns ganska mkt andra läskigare saker att skjuta på.

Hur som så är mallen inte perfekt, deta är första utkastet och mkt kommer att ändras.

Vidare så tycker jag man bör ta codex specifika saker i en separat tråd för just den codexen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Valrosskorv »

refabricated skrev:En tanke ang. BT:s 5:or, hur ofta har man skott över att lägga på dem? Det finns ganska mkt andra läskigare saker att skjuta på.

Hur som så är mallen inte perfekt, deta är första utkastet och mkt kommer att ändras.

Vidare så tycker jag man bör ta codex specifika saker i en separat tråd för just den codexen.
Se det så här: Det är runda fem, en Lasplas-squad håller ett objektiv. Du skjuter ihjäl en Marine. Squadden blir jättearg och springer av objektivet.

För övrigt har du rätt, jag flyttar min argumentation till en annan tråd.

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av guildmaster »

När ni klurade på mallen. Hade ni bara poängkostnad i åtanke eller även bromsa tråkiga val och att begränsa vanligt förekommande val så vi får mer variation?

Oftast samanfaller dessa så klart. Se det mer som en filosofisk fråga.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5177
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Katarsis »

@Guildmaster: I alla fall jag tänkte nästan uteslutande på poängkostnad och anser att variationen bör falla ut naturligt om alla val är "rätt poängsatta".
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Fenris »

Angående ADL så tycker jag inte den behöver straffas nämnvärt, då det faktiskt bara är en extra bit terräng, vissa arméer kan dock dra mer nytta av den än andra. Vad som däremot är viktigt är hur man låter dem placeras ut, att placera ut dem efter terrängen är utsatt är helt klart en fördel. En prisökning på 10-50 poäng beroende på armé tycker jag vore rimligt.

Vad gäller uppgraderingarna till ADL:en så får man ju se dem som immobila artilleri pjäser jämförbara med drop-pods. En comms relay tycker jag är bra prissatt som den är, om man utgår från 10p för själva T7 W2 3+ save (den är immobil). En vanlig laserkanon kostar 20 poäng för DA (senaste codex) flakk missiler kostar 10 poäng och med intercept tror jag kan vara värt ytterligare 5 poäng (intercept blir inte så dyr eftersom utan det så skulle man förlora förmågan att skjuta normalt på marken vilket inte en ML med flakk gör),och 5 poäng för range 50 poäng för icarus dvs +15.

Närmaste man kan komma quad-gun är nog missile pods, vilka har kompats som att det ska kosta +10, dvs 28 poäng för tvinnade, de saknar lite range så 30 poäng är nog lagom, om man sen slänger på skyfire och intercept +15 och bas +10 så kommer man upp i 85 poäng, vilket ger +35.

Dessa uträkningar är baserade på BS4 resp BS3 och bör nog modifieras med vilken BS man faktisk har i armén. +/- 5 poäng tycker jag vore rimligt per BS steg, man räknar då högsta rimliga BS.

Någon ytterligare notabelt är att en del arméer ha inga enheter som vill stå still och skjuta och måste då offra hastighet för att kunna hantera vapnet och att en del arméer har endast enheter där varje modell redan har ett dyrt vapen som de måste låta bli att avfyra.
Ta tex en enhet jetbikes, en enhet devestators eller en enhet dark reapers som jämförelse:
Jetbikes betalar poäng för sin mobilitet som de förlorar om de stannar och skjuter med en stor bössa, devestators står troligen stilla och skjuter sina vapen ändå och har eller kan ha en gubbe som endast offrar sina bolter skott för att avfyra den stora bössan, istället för en dark reaper som inte får avfyra sin dyra reaper launcher.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

nataraja
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 sep 2011, 19:33

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av nataraja »

Största problemet med kompmallen tycker jag är att den inte tar hänsyn till mängden flyers vs anti-flyer-enheter. Vissa listor har inget effektivt anti-flyer-system alls. När jag spelar Tyranids är jag mer eller mindre tvingad att ha flygande tyranter med devourers bara för att mota bort flyers. Ifall jag väljer att göra en markbaserad tyranidlista med extrema svårgiheter att panga fåglar så borde jag ha bättre komp pga. att jag inte har något som helst försvar mot vissa typer av enheter (som i, nästan, noll försvar). Ifall någon köper två baleflamer örnar mot mina nids och jag inte har anti-air alls behöver han knappt några andra enheter (ännu värre om jag kör marines) för att vinna. Då borde de kompa absurt mycket mer illa än de redan gör. Men om de möter någon med lite anti-air så är det inte hälften så farligt. Jag föreslår ett allmänt flyerstraff i stil med det gammla fordonsminuset.

Jag förstår att motargumentet antagligen är något i stil med "bygg inte listor utan anti-air då". Men detta innebär att jag måste köpa en specifik enhet med vissa codexar som bara har ett enda counter mot flyg. Med nids är det ett 270pts rövkompande supermonster. Tycker helt enkelt att listbyggandet begränsas onödigt mycket utan ett flyerminus, och det gör att färre listor är viable ens i kompad miljö.

Dessutom skulla alla slippa köpa ägiskanoner i alla listor ever.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av LillePer »

Fast det går att bygga rätt många nidlistor med så mycket kött att flygarna knappt får plats och har svårt att skjuta ut något vettigt.

nataraja
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 sep 2011, 19:33

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av nataraja »

Mnja. Det beror lite på. Men då får man specialisera sig ordentligt på miljoner småkillar. Då har du två listor: antingen flygande monster, eller miljoner småttingar (och jag tvivlar på att den sistnämnda verkligen är en fungerande lista). Fortfarande onödigt trångt.

Ett flygminus hade helt enkelt tillåtit väldigt mycket större variation på listor, vilket (antar jag) är en av de stora motiven bakom komp från början.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Asplund »

LillePer skrev:Fast det går att bygga rätt många nidlistor med så mycket kött att flygarna knappt får plats och har svårt att skjuta ut något vettigt.
Just draken funkar dock inte denna taktik så bra mot.
Men i övrigt, helt klart :)

Skriv svar