40k-kompmallen 6th Beta

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Hylander »

Vi har främst tittat på saker inom codexarna de enda som vi tittat lite mellan är SM codexar.

Skriv gärna codexspecifika ideer i under respektive tråd (finns den inte så skapa). Tackar på förhand.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av The Gretchin »

Bra jobbat!!!
:wub: Kompmall :wub:
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Katarsis »

Xenomorph skrev:En dark angels librarian börjar på lvl 1, det verkar som det är poängsatt som att den är lika bra som en vanlig librarian men 35 billigare. Så utfallet blir att två så gott som likadana choices , som kostar lika mycket får anting +0 i bas för vanilla eller +30! högsta i hela codex för dark angels.

DVS , båda bör vara +0 , för att det är samma choice. Tror det skedde någon skumm läsning beroende på dark angels librarians rykte att vara billig, då det i verkligheten är väldigt missvisande, den kostar lika mycket som vanliga. I mitt tycke är dubbla psychic powers varje värt 35 poäng.
Vi anser att en SM Librarian med Codexspells bör kosta 100p och en med Rulebookspells 80p. Epistolaryuppgraderingen skall kosta 30p.

En DA Librarian anser vi skall kosta 95p för en LVL 1 och 130p för en LVL 2.

Detta för att en SM Librarian har ungefär lika bra spells i sitt codex som DA har från regelboken, men SM har sämre från regelboken. Samt att det är lite bättre för DA att ha en LVL 2 som rullar för två spells.
Halvar skrev:mallen verkar vara utformad efter att man bara kör en FOC, kommer detta utarbetas till två FOC senare eller är det för mycket jobb för så pass få turneringar som kör det upplägget?
och sen hittar jag ingen armé som har en specifikt kompbalansering för defense line. är det bara de specifika fallen som kan ge minus för t.ex. aegis? jag känner personligen att skyttearméer i stort bör få balansen justerad av sina fortifications liksom arméer som inte får skjuta manual fire med dess vapen.
Just nu bara ett FOC, kommer det förfrågningar på att använda mallen flör flera FOC så får vi ta ställning till det då.

Jag tycks ha missat att ta med alla fortifications eftersom de låg i en egen tråd när vi diskuterade, ser till att fixa detta.
DHettNeck skrev:En sak jag stör mej lite på är att ni har med vissa dåliga val men inte andra. Vilket gör att det blir svårt att kompensera för vissa arméer. Tex så har Tau nästan bara + trots att dom är en väldigt medelmåttig armé.
Tau var svåra att göra. Kollar man på alla val var för sig så ser alla ut att vara okej poängsatta men vissa kostar lite för lite. Du får gärna ta en koll på Tau och specificera vart de skall få bonus om du orkar.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

mtz
Inlägg: 250
Blev medlem: 08 dec 2008, 16:54
Ort: Varberg

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av mtz »

Space Marines:

Devestators
Heavy Bolter -10
Missile Launcher -5

Sen tycker jag Command Squad på bikes inte skall ha +. Dom är jättedyra för vad dom gör redan enligt mig iaf.



Chaos Space Marines
Bort med - för berzerkrs som är scoring, dom är inte dåliga. Klart bättre än vanliga marines, och bör inte vara billigare.

Scroll of Magnus +15 minst... den gör så att man garanterat få in sina spells.



Allmänna Minus ( som bör gälla alla! )
Aegis Deff + 100. ( då är den fortfarande i många fall värd att ta, ingen NO-Brainer längre)
Quad-Gun +50.

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av John_F »

Bra jobbat gubbar! Är själv inte tillräckligt insatt för att bedöma själva kompen men det är bra att man iaf kan börja räkna på sina listor. Jag tycker dock att ni borde gjort en större grej av att ni släppt en kompmall. Ju fler som börjar använda den, ju mer balanserat blir spelet och ni får större möjlighet att anpassa kompen allt eftersom!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Zurken »

mtz skrev: Chaos Space Marines
Bort med - för berzerkrs som är scoring, dom är inte dåliga. Klart bättre än vanliga marines, och bör inte vara billigare.

Scroll of Magnus +15 minst... den gör så att man garanterat få in sina spells.

Allmänna Minus ( som bör gälla alla! )
Aegis Deff + 100. ( då är den fortfarande i många fall värd att ta, ingen NO-Brainer längre)
Quad-Gun +50.
En berzerk kostar i mallen 17p om den är scoring, och har endast WS5 och fearless jämfört med vanliga khorne marines som kostar 15p. Fearless är inte svårt att få in i en vanlig CSM enhet om man behöver det, så det är inte jätteviktigt i CSM codexet.

Scroll of Magnus randomar fram spells, verkligen ingen garanti att få någonting bra. Dessutom kan man inte rulla fram de starkare lvl 2 spellsen.

Aegis med Quadgun för 250p?! då tar jag nog hellre en Land Raider alla dagar i veckan. Visst ska den kosta mer, men den ska inte kosta samma i alla codexar och den ska inte kosta sååå mycket. Quad-gunnen tycker jag känns rimlig på 50p, kanske borde den vara lite dyrare, men det är ju typ som en extra dakka dread och det är man inte så rädd för.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Flogger »

Zurken skrev:
mtz skrev: Aegis med Quadgun för 250p?! då tar jag nog hellre en Land Raider alla dagar i veckan. Visst ska den kosta mer, men den ska inte kosta samma i alla codexar och den ska inte kosta sååå mycket. Quad-gunnen tycker jag känns rimlig på 50p, kanske borde den vara lite dyrare, men det är ju typ som en extra dakka dread och det är man inte så rädd för.

Håller nog med honom om Quad-gun. Aegis ligger ganska bra för 50-100p (beroende på armé) men quad-gun borde ligga på MINST 100p. En dakka dread med skyfire och framför allt, INTERCEPT är helt brutet för 50p. Bör ligga på 100.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av daskad »

Värdet på den borde vara runt 150p. Man får tänka på att man måste köpa en squad som ska stå vid den också. Det kan i vissa arméer, vara jobbigt att få poäng för!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av Zurken »

Quad-gun är bra, men den är lätt att slå ut och kräver att något styr den. Du måste också köpa en defence line för att kunna köpa den och det är inte alla arméer som tjänar mycket på en defence line. Höjer man priset på defence line så höjer man också priset på en Quad, jag tycker inte quaden behöver straffas extra dubbelt upp. Den behöver dock ballanseras mot Lasern som är sjukt ovärd i jämförelse.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: 40k-kompmallen 6th Beta

Inlägg av DHettNeck »

En sak jag verkligen tycker måste fixas är att ALLT skall kompa på model-basis, aldrig på enhetsbasis, då det är hela poängen med denna typen av mall.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar