Diskussion kring kompens inverkan på turneringsresultat

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av Jocke Rapp »

Delirium skrev:Ett förslag som varit uppe tidigare är att ha två klasser i en turnering, en tuff klass och en fluffklass. Mycket rudimentärt, men jag menar att en sådan simpel uppdelning är allt kompen egentligen ska behöva göra.
Och hur ska denna fluffklass fungera? Ingen swiss och ingen vinnare, utan bara spel mot andra, för att undvika att folk tar hårda listor? Eller ska det vara en kompgräns i fluffklassen?

Jag diskuterar inte enbart med Delirium, utan andra får svara...

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av Booogeyman »

Jocke Rapp skrev:
Delirium skrev:Ett förslag som varit uppe tidigare är att ha två klasser i en turnering, en tuff klass och en fluffklass. Mycket rudimentärt, men jag menar att en sådan simpel uppdelning är allt kompen egentligen ska behöva göra.
Och hur ska denna fluffklass fungera? Ingen swiss och ingen vinnare, utan bara spel mot andra, för att undvika att folk tar hårda listor? Eller ska det vara en kompgräns i fluffklassen?

Jag diskuterar inte enbart med Delirium, utan andra får svara...
Spela för det är kul, inte för att se vem som vinner dyra varopriser
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av Hylander »

Det finns, som jag hintade innan, de som vill spela för att tävla och de som vill spela för att endast ha kul. Ingen av dessa har mer rätt än den andra därför finns det väl mer och mindre seriösa tävlingar, Blåholtz turnering i trollhättan tillhör nog de mer trevliga/roliga medans SM nog är mer en tävling. Varför måste allt vara lika?

Om du inte kan med den ena eller andra inriktningen undvik då dessa.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av Gonka Koff »

Det skulle ju egentligen vara väldigt enkelt att kunna tillgodose båda varianterna? De som vill vara med och spela, men inte har intresse av att tävla i hård klass skulle väl kunna få spela utanför tävlan?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av Hylander »

Gonka Koff skrev:Det skulle ju egentligen vara väldigt enkelt att kunna tillgodose båda varianterna? De som vill vara med och spela, men inte har intresse av att tävla i hård klass skulle väl kunna få spela utanför tävlan?
Jag är osäker på om det är enkelt men det kanske kan gå att lösa. Problemet är väl att försöka få in båda i en turnering. Annars kan man ju ha två separata, tyvärr tror jag att den mindre tävlingsinriktade blir mer att bara para lite spelare mot varandra.

Att få dem i en och samma turnering får jag fundera på.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Simon Talltorp
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 mar 2009, 16:00

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av Simon Talltorp »

jag tycker att det finns en sak som missats (antingen av mig eller av alla andra) och det är ju att bara för att två listor har samma komp så är dom inte likvärdiga i en ensam matchup. Kompen måste ju spela ut sin roll i sammanhanget av en turnering och bedöma hur hård listan är i jämförelse mot snittet.

Bara för att en arme har 80 i komp och en annan har 20 i komp så kommer det ju inte innebära att den senare vinner i fyra fall av fem i just denna matchup. Däremot så kommer man (om kompen stämmer) att statiskt vinna fyra av fem random matchups mot OLIKA komp 80-armeer.

Jag är personligen lite mot att man modifierar utkomsten av varje match med kompdiff osv utan förordar egentligen det gamla klassiska "lägga på en klumpsumma i slutet" då det blir konstigt om man möter en temad arme som är bra mot just sin arme och man trots allt har 20 i komp och motståndaren har 80.
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av Booogeyman »

Simon Talltorp skrev:... Bara för att en arme har 80 i komp och en annan har 20 i komp så kommer det ju inte innebära att den senare vinner i fyra fall av fem i just denna matchup. Däremot så kommer man (om kompen stämmer) att statiskt vinna fyra av fem random matchups mot OLIKA komp 80-armeer. ...
Har du exempel på Komp 80 som kan slå Komp 20 var 5:e gång?
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

mtz
Inlägg: 250
Blev medlem: 08 dec 2008, 16:54
Ort: Varberg

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av mtz »

Jag gillar inte riktigt systemet med att lägga på en klumpsumma i slutet av varje match.
Om en komp 60 lista bara möter komp 80listor en hel turnering, så får han 60 extra poäng, och har då bara mött snällare listor, och på samma turnering spelar en Komp 50 lista som bara möter komp 40 listor, då får han 50p.

Komp 50 listan har haft svårare matcher än komp 60listan, men 60listan får mer poäng för sin komp, det känns inte riktigt rättvist.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag skulle väldigt gärna se att en stor turnering provade på konceptet att ha två klasser.
Tävlingsklass: Man swissar motståndet, det finns en placeringslista och en vinnare utses.
Fluffklass: Ingen swiss, slumpvisa motståndare. Man räknar inte fram placering och ingen vinner.

Ingen komp i någon av klasserna. Kommer det verkligen att komma spelare i båda klasserna?

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av Hylander »

Jocke Rapp skrev: Ingen komp i någon av klasserna. Kommer det verkligen att komma spelare i båda klasserna?
Det är inte troligt att spelare dyker upp till den snällare varianten.

Men visst skriv gärna nu. "Jag kan faktiskt tänka mig ... bla bla bla ..." allt för att retoriskt försöka påverka.

Merparten av spelarna är mycket nöjda över vad som görs. Fler och fler turneringar dyker upp och deltagarantalen ökar. Men alla kan inte vara nöjd och självfallet skall väl olika alternativ beaktas, men bara för att man har ett system så skall man ju inte automatiskt ändra en massa. Ibland funkar världen rätt bra, faktiskt.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar