Komp mall 6e ???

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Komp mall 6e ???

Inlägg av refabricated »

Finns det en grupp som jobbar med detta?
Isf hur anmäler man intresse av att hjälpa till?

Jag anser att en ny mall skulle tillföra en hel del till nuvarande spelet. Visst är det kul med okompat och subjektiv komp. Men den ena uppmanar en till att komma med värsta mardrömmen, den andra att ta med kramdjuren. Vill man mellan-möga så blir det för vekt eller för hårt.
Alla gillar inte komp-mall men många gör det. Så ni som hatar kan ju låta bli att skriva här, alla argument mot har tröskats i år och dar.
Lever någon spillra av den gamla gruppen kvar och är de aktiva?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Komp mall 6e ???

Inlägg av Katarsis »

Vi är på gång. Alla mallskapare från den gamla RT-mallen har kvar sitt subforum och där började vi för ett tag sedan att diskutera en ny mall. Mest aktiva sedan diskussionen kom upp har var jag själv, Hylander och Joakim.

Just nu så jobbar vi utifrån en ny mallidé som utgår från enheters poängkostnad och vad de egentligen bör kosta. Så t.ex. en femmanna thunderminators kostar 200, men de bör kanske kosta 225. Enheten skall fortfarande kosta 200 poäng att ha med i sin armélista men den kompar +25 (eller +5 per modell). Vi tror att det kommer bli ganska lätt att se vad en enhet bör kompa i och med att de flesta har en uppfattning om hur pass mycket de är villiga att betala för en enhet eller uppgradering och runt smärtgränsen sätter man kompen.

Just nu har vi ett par färdiga mallförslag och min tanke var att utarbeta ett par fler, sedan släppa in någon form utav alfa-testare innan man lägger upp förslaget publikt som beta. Skall höra vad de andra tycker om det.

Vill man vara med så kan man PMa mig eller skriva här. Skriv gärna vad ni har för spetskompetens så vi vet vad vi kan komplettera gruppen med.
/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Komp mall 6e ???

Inlägg av Halvar »

Kommer den bli lika utarbetad som gamla mallen med skillnader i kompen om man har med enhet X eller en särskild kostnad för första, andra och tredje av sammaa enhet? Jag hoppas på det. Jag tycker att om en malls halva syfte är att vara enkel så kommer man missa grovt med balanseringen.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Komp mall 6e ???

Inlägg av Flogger »

Katarsis skrev:Just nu så jobbar vi utifrån en ny mallidé som utgår från enheters poängkostnad och vad de egentligen bör kosta. Så t.ex. en femmanna thunderminators kostar 200, men de bör kanske kosta 225. Enheten skall fortfarande kosta 200 poäng att ha med i sin armélista men den kompar +25 (eller +5 per modell). Vi tror att det kommer bli ganska lätt att se vad en enhet bör kompa i och med att de flesta har en uppfattning om hur pass mycket de är villiga att betala för en enhet eller uppgradering och runt smärtgränsen sätter man kompen.

Verkar nice. En maxad flying hive tyrant kostar 310, men bör kanske kosta ca 270. Får man -40 för den då? :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Komp mall 6e ???

Inlägg av Katarsis »

Halvar skrev:Kommer den bli lika utarbetad som gamla mallen med skillnader i kompen om man har med enhet X eller en särskild kostnad för första, andra och tredje av sammaa enhet? Jag hoppas på det. Jag tycker att om en malls halva syfte är att vara enkel så kommer man missa grovt med balanseringen.
Till en början kommer vi rikta in oss på att sätta "rätt kostnad" på allt men att kombominus och upprepningsminus förekommer där det är uppenbart. Tanken är att sådana saker skall få växa fram allt eftersom till en lämplig nivå.
Flogger skrev:Verkar nice. En maxad flying hive tyrant kostar 310, men bör kanske kosta ca 270. Får man -40 för den då? :)
Precis, det går åt båda hållen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Komp mall 6e ???

Inlägg av John_F »

Det här är en nybörjarfråga men hur använder man kompen sen? Om jag t.ex. sätter samman en armé som kompar 45 och min motspelare har en som kompar -10, får man bonuspoäng då? Eller bestämmer man helt enkelt en maxkomp?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Komp mall 6e ???

Inlägg av DHettNeck »

John_F skrev:Det här är en nybörjarfråga men hur använder man kompen sen? Om jag t.ex. sätter samman en armé som kompar 45 och min motspelare har en som kompar -10, får man bonuspoäng då? Eller bestämmer man helt enkelt en maxkomp?
Det brukar vara upp till varje turneringsarrangör.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Komp mall 6e ???

Inlägg av Katarsis »

DHettNeck skrev:
John_F skrev:Det här är en nybörjarfråga men hur använder man kompen sen? Om jag t.ex. sätter samman en armé som kompar 45 och min motspelare har en som kompar -10, får man bonuspoäng då? Eller bestämmer man helt enkelt en maxkomp?
Det brukar vara upp till varje turneringsarrangör.
Precis. Vår tanke är i första hand att sätta en siffra på hårdheten på en armé. Vad man sedan vill göra med den är upp till turneringen ifråga. Men vi kanske kommer att skriva med ett par generiska alternativ man kan använda sig av.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Styranimon
Inlägg: 745
Blev medlem: 10 jan 2011, 17:39

Re: Komp mall 6e ???

Inlägg av Styranimon »

Detta poängsystem låter skitbra!
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Komp mall 6e ???

Inlägg av Olof »

Fan vad gött att det är en kompmall på G - det system som spelades mycket och fungerade bäst i 5e!
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Skriv svar