Då det börjar dra ihop sig till utannonsering av nästa års GA har jag funderat på ev komp.
Vi vill gärna se lite udda listor och enheter som annars samlar damm på hyllan. Alternativet som testades förra året var att styra detta med hjälp av achievements vilket funkade till viss del men de blev inte balanserade med de codex som sällan eller aldrig spelas på vår klubb (Styx). Achievements för listkompositionen kommer att finnas kvar, men jag hoppas kunna undvika de mest codex-specifika.
Jag är inte sugen på att subkompa varenda lista. Inte heller använda en restriktionsmall då jag dels inte vill förbjuda folk att använda sina modeller och dels vill undvika snöbollseffekten på metat som en sådan kan få.
För spelbarhetens skull tänkte jag även att kompen skulle påverka matchresultatet på enklast möjliga vis. Ingen extra inrapportering ska krävas av spelarna.
Efter att ha övervägt lite olika alternativ tror jag att ett system med extra victory points för dåliga eller suboptimala val är det mest lämpade. Ingen straffas för enheter men svagare (och därmed ovanligare val) ger ett lätträknat handikapp i VPs.
För enkelhetens skull tänker jag mig antingen +0,5 eller +1 VP per 'dålig' enhet. Upp till max +3 VP med ev avrundningar nedåt för att undvika slamkrypare. Med regelboksmissions (eller egna missions med liknande fördelning) ger det ett kännbart men inte övermäktigt handikapp.
Allierade kommer att vara tillåtna, men inget handikapp kan fås genom detta detachment då de kompletterar huvudstyrkan på ett sätt som kan göra det mycket svårare att säga vad som är bra respektive dåligt för listan i stort. Mest troligt kör vi på 1750p i år igen.
Vi kan ta lite exempel från min 'hemma-codex', Blood Angels, för att visa hur jag har tänkt mig:
I HQ delen finns det en del suboptimala val, plus en ren stinkare.
Vanlig kapten, Tycho, Sanguinor och Seth skulle t ex kunna ge +0,5 och DC Tycho +1.
I troops och elites är det nog bara en techmarine som motiverar plus överhuvudtaget, så +0,5.
I fast attack har vi tre gränspuckar, flamestorm baals, vanguards och vanliga bike squads. Där får gärna någon mindre hemmablind väga in.
I heavy support är det bara whirlwinden jag ser som suboptimal, och då 0,5+. Den tävlar trots allt med billiga dreads, devastators, snabba tanks och den enda flygaren i codexet.
En lista med DC tycho som HQ, tre whirlwinds i HS och en techmarine i Elites skulle alltså komma upp i maxkompen på +3VP.
Förslag till komp för Gentlemen's achievements 2013
- guildmaster
- Kontakt:
Re: Förslag till komp för Gentlemen's achievements 2013
Skulle kunna fungera. Man måste gå igenom alla codexar så klart. Med en maxpoäng är detaljerna inte så viktiga. Vill man ha max komp så får man ta några stinkare.
Komppoängen för enheter bör relateras till sin poängkostnad och ev hur många man tar.
Vill man försöka bryta mallen tar man några billiga stinkare och kombinerar man dem med något riktigt grisigt.
Komppoängen för enheter bör relateras till sin poängkostnad och ev hur många man tar.
Vill man försöka bryta mallen tar man några billiga stinkare och kombinerar man dem med något riktigt grisigt.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det kan vara ett ganska kul system. Dock är det svårt att avgöra vilka enheter som skall eg plus, då det alltid kommer finnas den bästa av de sämsta.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Cool idé!
Förslag till SW:
Skyclaws +0,5/+1
Fenrisian Wolf Pack (utan snabb karaktär i listan) +0,5
Swiftclaws känns också som ett hyfsat krattigt val, så kanske 0,5 för dem också...
Förslag till SW:
Skyclaws +0,5/+1
Fenrisian Wolf Pack (utan snabb karaktär i listan) +0,5
Swiftclaws känns också som ett hyfsat krattigt val, så kanske 0,5 för dem också...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Kan det inte vara en ide att ge -0.5 för de hårdaste sakerna också?
Så slipper man listor med 10 av de hårdaste sakerna och 5-6 av de mjukaste.
Så slipper man listor med 10 av de hårdaste sakerna och 5-6 av de mjukaste.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!