Lite snabba kompfrågor

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Hurtman

Lite snabba kompfrågor

Inlägg av Hurtman »

Hej!
Jag har vart relativt aktiv inom 40k forum det senaste året och har precis börjat sätta ihop en egen BA armé. Under tiden har jag mest lurkat på internationella forum som DakkaDakka eller BoC. Sen hittar jag detta svenska forum och det var första gången jag stötte på "komp".
Jag tror jag förstår varför det finns och jag tror jag kan sätta mig in i det, men min fråga är hur ofta används det på turneringar i Sverige? Finns det några turneringar som inte kör komp eller kör alla med komp? Kör vissa turneringar med både komp och utan?

Och detta kan ju skilja sig lokalt, men hur brukar det se ut på klubbarna eller i GW butikerna?

/Andreas

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Lite snabba kompfrågor

Inlägg av Zurken »

De flesta turneringar använder någon typ av kompsystem, men det finns även ganska gott om okompade turneringar också. I norra sverige spelas det nästan bara okompat.

Spelar man på föreningen brukar man göra upp innan vilken typ av listor man tar med sig och vilken typ av mission man spelar. Oftast tränar man inför någon större turnering.
Alexander Merinen

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Det finns många anledningar till att använda komp, men främst används det till att få variation, arméer tenderar att se lite olika ut beroende på kompsystem. Det finns nästan lika många sätt att använda komp som det finns turneringar. Jag gissar på att drygt hälften av turneringarna kör med komp. Själv har jag blivit lite "komp-trött" sista året men inte kännt av någon brist på turneringar som är kompfria.
Jag ser att du bor i Stockholm, och du borde knalla ner till Rogue Trader längst in i källargångarna hos Dragons Lair och kolla läget. Tänk på att du måste själv ta initiativet och ställa frågor för det rör sig ganska mycket folk i lokalerna, så det är inte lätt för oss att vara perfekt gästvänliga mot alla man inte känner igen.
På klubben spelar dom flesta inför någon kommande turnerning, så det varierar om vi kör med komp eller inte.
Vårt forum är inte så aktivt, men frågor besvaras. Länken finns här under "föreningar" på huvudsidan.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Ska du spela turnering så är det i princip alltid någon form av komp, man använder dessutom olika system, RT-mall eller LBK-mall samt subjektiv (endast gothcon). Som om inte detta vore nog så implementeras kompen på olika vis på olika turneringar så det är lite att sätta sig in i innan man kan komma igång :)
Vill du spela okompat finns det wettcon och rydcon i södra Sverige och Fantasia Fanatic i Norrland.

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Och nycon är okompad! :P

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Nu har jag inte någon jätteomfattande erfarenhet av att spela i butiker, men jag har delvis fått intrycket av att man lirar med lite vad man vill och att komp först kommer in i bilden när man börjar bli lite mer intresserad av den kompetativa delen av spelet. På vår förening (DMF i Lund) brukar man komma överens om vilken "kompnivå" (högkomp/medelkomp/0komp osv) man ska spela på innan matchen för att matchen ska bli så rolig som möjligt.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Hurtman

Inlägg av Hurtman »

Tackar för klara svar, jag hade väl tänkt mig i början att köra utan komp för att få en känsla för spelet innan jag går vidare med att kompa listor.
Gonka Koff skrev: Jag ser att du bor i Stockholm, och du borde knalla ner till Rogue Trader längst in i källargångarna hos Dragons Lair och kolla läget. Tänk på att du måste själv ta initiativet och ställa frågor för det rör sig ganska mycket folk i lokalerna, så det är inte lätt för oss att vara perfekt gästvänliga mot alla man inte känner igen.
På klubben spelar dom flesta inför någon kommande turnerning, så det varierar om vi kör med komp eller inte.
Vårt forum är inte så aktivt, men frågor besvaras. Länken finns här under "föreningar" på huvudsidan.
Ska kolla in det, vore kul att se andra dra ett lir även om jag inte är redo själv ännu. Är nyinflyttad i Sthlm än så länge men ska nog hitta dit förr eller senare :)

Skriv svar