Aktiv komp eller inte?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.

Gillar du att spela turneringar med aktiv komp eller väljer du bort dem?

Jag gillar att spela aktiv komp i turneringar.
24
57%
Jag ogillar att spela aktiv komp i turneringar.
18
43%

Antal röster: 42

Chaos4reaL

Aktiv komp eller inte?

Inlägg av Chaos4reaL »

Efter Gamers weekend förra helgen uppstod en diskussion angående aktiv komps vara eller inte vara och då vi som diskuterade inte kunde enas så tycker jag att en liten omröstning kan vara på sina plats. Jag personligen förordar aktiv komp då det skapar nya spännande och nytänkande listor kontra de till leda spelade och beprövade listorna vi alla mött i en eller annan variant om och om igen. Och det är upp till alla att välja det tungsta man kan klämma in, en balanserad mitt emellan nivå eller sikta max och där efter skörda frukterna av sin taktik. Om man kommer för att ha kul så har man stor frihet att spela "vad man vill" om man är mera tävlingsinriktad så får tänka till lite hårdare vilket är en av anledningar till att många ogillar formatet som jag har förstått det. Nu vet ni var jag står, men var står du? Låt debatten börja.

Användarvisningsbild
Styranimon

Re: Aktiv komp eller inte?

Inlägg av Styranimon »

Jag gillar aktiv komp, för då får man tänka extra mycket när man ska göra sin lista.
Man har begränsningar, och alla no-brainers är inte så självklara längre.
Dessutom blir det väldigt coola listor med komp!
Simon Holm - Vanijja Majiins and Nids'.

Blir man glad åt lite, har man mycket att vara glad åt! :D

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Flyttade tråden till kompforumet.

Dessutom förstår jag inte riktigt frågan. Är det frågan om aktiv komp vs komp som läggs på som klump eller är det aktiv komp vs ingen komp alls?

Chaos4reaL

Inlägg av Chaos4reaL »

I exemplet som diskuterades utgick starten på diskussionen från den aktiva komp som använts i Halmstads senaste turnering samt Gamersweekend förra helgen. Och även om jag inte får fram det i frågan riktigt så är det vad jag menar :)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Aktiv komp vs. klump summa? Aktiv komp vs. tröskelkomp? Aktiv komp vs. okompat?

Du får specificera vad vi jämför här lite tack ;)
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Variation!

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag ogillar aktiv komp i den mening där den påverkar varje match (halva mellanskillnaden etc) då lottning påverkar för mycket av turneringsresultatet då. Men det är bra att det finns som alternativ till dom som gillar det, alla har ju inte samma bild av hur detta spel spelas på bästa sätt.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Chaos4reaL

Inlägg av Chaos4reaL »

Definitionen av komp är inte huvudtanken för mig utan rätt och slätt all aktiv komp. Vet att frågan blir svår för vissa att svara på, men för mig handlar aktiv komp om variation. Alla får chansen att spela sin lista som de brinner för just nu och man får så mycket större svängrum att göra det på. Men om man räknar med att vinna så måste man bygga sin lista högre snarare än lägre vilket borde vara uppenbart, aktiv komps påverkan är en del i ekvationen och om man spelar lägsta kompen så kommer man få det svårt, men det är ju ett val man gör. Jag tycker inte det är random alls, iaf inte mer random än en vanlig turnering. Aktiv komp gör turneringar roligare. Tycker jag att det ska var det i varje turnering nej. Men det är ett roligt inslag att behöva tänka till inför varje turnering och inte bara ställa in samma gamla lista turnering efter turnering och bara tweeta lite efter ev. missions turneringen har.

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

Det intressanta med diskussionen om aktiv komp, är att på den senaste turneringen med aktiv komp (GW Horred) så var topp tre följande:

1. Komp 14 Eldar
2. Komp 1 SW
3. Komp 0 GK

Så extremkomp verkar onkeligen fungera.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Konstigt sätt att dra slutsatser på. Om en Demonarmé slår GK så fungerar den matchningen?

Resultatet du visade säger ingenting överhuvudtaget förutom att Eldar vann med 14 i komp och SW kom 2:a med 1 i komp samt det kom en glad GK spelare på 3:e plats med komp 0.

Nu vet jag inte hur resten av startfältet såg ut. Kan bli ganska missvisande annars om t.ex resten av startfältet har samma komp som dessa tre. Kanske bara var 10 spelare med resten som var nybörjare osv.

Man kanske ska ta det i ett längre perspektiv och visa mer resultat än kanske det som visar tydligast det budskapet man själv vill få fram. Extremt trött på när folk i kompsammanhang drar slutsatser efter en turnering. Tur inte forskare jobbar på samma sätt(bra iaf).

Skriv svar