Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Inlägg av HeadWar »

Gonka Koff skrev:
fjugin skrev:Om man använder gonka-poängen på mer traditionellt sätt, som ett värde på arméns hårdhet, så kommer väl spam av underprissatta saker vara precis lika bra som det är i nuläget med RT-mallen. Right?
Jepp, det är blir ju samma mekanism. Förutom att det förmodligen blir en viss skillnad på hur siffrorna sätts. Dock är jag lite sugen på att teoretisera lite om hur man skall justera resultat med kompen, och dom idéer jag haft hittills (och presenterade häromdagen luddigt i den här tråden) tror jag inte kommer gynna spam av underprisade saker.
Här tror jag faktiskt att vi har en ganska kritisk punkt.

Om man använder de här poängen för att få fram någon form av kompvärde så har man väl bara gjort en ny kompmall, som, om den ska fungera, antagligen kommer vara mer eller mindre identisk med RT-mallen? Då tappar man hela finessen med att det är "GW-poäng" man använder för att räkna med, då de inte har någon egentlig koppling till enhetens codex-pris (förutom att avgöra hur prisvärda de är i grund), åtminstone inte om man ska få det balanserat.

Jag påstår att det inte kommer vara möjligt att använda GonkaPoints™ som komp ibland och som prisjustering ibland, då det behöver vara olika stora modifikationer beroende på hur man tänker använda dem. Och som jag har sagt tidigare, en kompmall har vi redan.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Inlägg av Gonka Koff »

Jon, nej vi har ingen kompmall till 6:e editionen, -allt lär ju behöva skrivas om för att anpassas till de nya reglerna.

Min första baktanke med den här tråden var att presentera ett alternativ till RT-kompen i god tid före 6:e anländer. Använder man detta system som hårdhetsbedömning på samma sätt som subjektiv- eller RT-komp blir det, som du säger bara ytterligare ett kompsystem. Men min förhoppning är att när 6:e anländer och RT-kompgruppen tvingas sätta sig och skriva om varenda plus-och minus så byter man poängskala till "GonkaKomp" (fan, det måste till ett vettigare namn på det här, -det låter ju inte klokt!).
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Inlägg av HeadWar »

Jag föreslår Swedish Points. :)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Inlägg av HeadWar »

Och visst, RT-mallen kommer att behöva justeras om man vill fortsätta använda den i sjätte, men det vi talar om här är ju ett helt annat sätt att justera listorna än med komp. Förutsatt att man inte bara använder siffrorna på samma sätt som med komp, för då är det ju komp, om än med andra siffor än det är i RT-mallen.

Jag tycker för övrigt inte att vi ska vara rädda för att ta fram en komplett lista redan nu, så att har ett hum om vad vi håller på med när sjätte kommer (om ett halvår). Då blir det mer en fråga om att fintrimma siffrorna än om att skapa ett helt nytt system från scratch, så kanske man slipper de värsta barnsjukdomarna.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Inlägg av Seregon »

Kanske kan vara värt att skapa en helt ny underforumsdel med tillhörande trådar för samtliga codex isf?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Inlägg av HeadWar »

Seregon skrev:Kanske kan vara värt att skapa en helt ny underforumsdel med tillhörande trådar för samtliga codex isf?
Absolut, om vi kommer så långt.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Inlägg av Seregon »

Väldigt snabbt utkast för C:BA av vad jag anser vara de stora bovarna.

Blood Angels

Mephiston +25
Seth -10
Tycho -10
Captain -10

Furioso +15
- Claws +5

Death Company
- Jump packs -5
Assault Marines
- Transport discount +15 - +25 (2pts per model discount instead of fixed 35pts)

Stormraven +10
Predator +10
- Sponsons +5
Whirlwind -10
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Inlägg av egge »

Jag vet inte, oavsett vad det kallas kommer det alltid heta Gonkakomp på min blogg!

Som alltid så är det alltid bra att ha ett utkast på alla codexar innan det börjar kastas runt idéer. Då har man en utgångspunkt. Jag tror att Gonka får ta på sig en stor del här och försöka göra ett utkast så gott han kan och sedan kan man börja snacka ihop sig om hur poängen bör se ut.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Inlägg av Skulliz »

Tycker det ska heta: GONK-KOMP!

Som Gonka (eller var det headwar?) säger är det nog farligt att börja älta exakta poäng osv redan nu då spelet kommer att ändras i 6:e edition.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Inlägg av cadelin »

gonne-komp så påminner det lite om lördagsaktiviterna

Skriv svar