Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Förslag på kompsystem inför 6:e editionen

Inlägg av Fenris »

Jag tycker "gompmallen" känns bättre än RT systemet, en viktig detalj bör dock vara att synergier inom samma codex samt spam möjligheter bör ge minus på codexen som helhet istället för att ge minus till just synergianvändningen eller spammandet. Vill man köra en specialiserad lista istället för en allround, så får man ta fördelarna med nackdelarna.

Att använda synergi i listorna bör premieras och är något GW ofta ser till att det stämmer överens med fluffet.

Det blir dock lite bökigt med listbyggandet då man måste pilla extra mycket för att få ihop en lista som stämmer med den utsatta poängsumman, och så fort mallen ändras behöver man lägga till eller ta bort småsaker i listan.

Jag ser dock möjligheten att man skulle kunna skapa den hårdaste listan man kan tänka sig, och sen utgå från den och ge samtliga övriga listor några extra poäng att spendera.
Man skulle dessutom i vissa turneringar endast tillåta att dessa poäng spenderades på fort eller terräng uppsättning.

Överlag är det dock viktigt att inte kompa ihjäl någonting, det som är riktigt ostigt kan fortfarande vara småostigt, vid tveksamheter hur något skall kompas tycker jag man ska använda den minsta komp-modifikationen.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Skriv svar