Dax för en mall 7.0?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av daskad »

kombat skrev:
Fem av sexton codexar kan göra arméer som är ungefär lika hårda, alltså behövs inte komp? Whut? Och även om det går att krama ut en hård build ur en codex så är det ju roligt om det går att spela med alla val som finns i codexen, inte bara några enstaka. Jag har massor av modeller som jag inte skulle drömma om att använda på en okompad turnering, men som får vara med då och då när det är komp.

Och av de fjorton turneringar jag spelat i år var sju kompfria eller med mycket låg tröskel, så jag förstår inte riktigt gnället om att det inte skulle finnas kompfria turneringar.
Jag nämnde bara en del av codexarna framför allt topp-codexarna för de kan göra flera 3-5 olika listor som alla är väldigt kompetetiva. På samma sätt som du har massa enheterenheter du bara kan använda i kompat har jag massa enheter jag bara kan använda i okompat. Jag har inte åkt på lika många turneringar och bor också i en del av landet där okompat lyser med sin frånvaro (dock hopaps jag på att ändra det lite i framtiden). Till sist kan man inte jämnföra log tröskel med okompat för med låg tröskel får man fortfarande samma tråkiga lagombajs arméer dock med lite större variation.
Komp ger variation, vilket tydligt märks mellan okompade turneringar och tröskelturneringar. Det är just på grund av att båda alternativen finns som denna varation finns, att vissa fortfarande inte idag förstår det har jag jättesvårt att förstå.

Jag hoppas det kommer vara precis som idag, där vi har vissa helt fria turneringar, vissa komptröskel, vissa aktiv komp och vissa restriktions (lbkmall) turneringar. Jag gillar att spela olika arméer, men det kanske bara är jag.
För mig ger komp ingen variation alls men det kanske beror på att jag bara har kompade turneringar att välja på hade jag fått spela okompat kanske jag haft samma åsikt som dig. För listor i kompat är inte mer varierade än listor i okompat snarae mindre varierade skulle jag tro.


Till sist efter lite mer självransakan och mitt ogillande till kompen är att den är så restrektiv för mig. Jag gillar att spela med hårda listor med bra enheter och hitta synergier. Detta tycker jag är kul.
And now you win even more internets! seriöst, håller med till 100%
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Snot »

Du har väl precis lika många turneringar att välja på som alla andra? Om det är brist på variation lokalt är ju det inte ett problem som kompen skapat, utan att ni har antingen brist på arrangörer, eller så är arrangörerna intresserade av att ge just dessa alternativ jag nämner. Jag ser inte att varje liten region behöver ha en blandning. Det är nästintill uteslutande tröskelturneringar på östkusten just nu, vilket jag gillar, för jag ser dom sällan nån annan stans. Så när jag känner för att spela lite med aktiv komp så tar jag bara en liten tripp och besökare en annan förening och får då även uppleva annan terräng, lite nya spelare (lokala hjältar) och även en annan stad. Bara bonusar imo.

Du säger även att du har gubbar du aldrig får spela med i kompat. Jag har svårt att se det om det inte är så att dina enda modeller är 20 warlocks på jetbikes.

Du kanske inte får spela med alla samtidigt, men jag har svårt att se att du aldrig skulle få spela med någon alls. Och måste du turas om med att välja om du ska ha dina 6 Hydror eller dina 12 Sanctioned Psykers, så vips har du även den variation du saknade!
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Tadaotoko »

Av egen erfarenhet (folk brukar bli ganska sura om man pillar på deras smörgås) så tror jag att det är bäst att hålla denna diskussionen åt sidan och återgå till vad tråden handlar om.
Tycker att konpmallen borde göra just det som zurken säger. Att tillåta dig att spela kompetativt med alla enheter. Med mitt förslag uppnår man detta genom att ge en bonus om du tar dåliga enheter. Dock tycker jag inte att du ska bestraffas för att du tar bra saker. Tycker att väldigt få saker ska kompas bort eller bestraffas då detta ger mindre variation i listbygger och alla får sin smörgås bred med samma bruna kletiga pålägg utan att ha något egentligt val. Vore det då inte bättre att helt få välja fritt och de som nu vill ha ett pålägg som ser gott ut men smakar illa kan väl ta lite till för att kompensera.
Sen tycker jag att man ska vara väldigt reservativ med enheter som ligger över eller under 1/30

ps tycker jag att även missions kan användas för variation då de ger olika bonusar till olika arméer. Är sjukt svårt att göra balanserade missions som inte ger fördelar/nackdelar till olika lag så varför inte använda detta för att skapa variation. Lyckas man balansera upp det andra så är det ju i missions som variationer måste skapas.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av The Gretchin »

Snot skrev:Du har väl precis lika många turneringar att välja på som alla andra? Om det är brist på variation lokalt är ju det inte ett problem som kompen skapat, utan att ni har antingen brist på arrangörer, eller så är arrangörerna intresserade av att ge just dessa alternativ jag nämner. Jag ser inte att varje liten region behöver ha en blandning. Det är nästintill uteslutande tröskelturneringar på östkusten just nu, vilket jag gillar, för jag ser dom sällan nån annan stans. Så när jag känner för att spela lite med aktiv komp så tar jag bara en liten tripp och besökare en annan förening och får då även uppleva annan terräng, lite nya spelare (lokala hjältar) och även en annan stad. Bara bonusar imo.

Du säger även att du har gubbar du aldrig får spela med i kompat. Jag har svårt att se det om det inte är så att dina enda modeller är 20 warlocks på jetbikes.

Du kanske inte får spela med alla samtidigt, men jag har svårt att se att du aldrig skulle få spela med någon alls. Och måste du turas om med att välja om du ska ha dina 6 Hydror eller dina 12 Sanctioned Psykers, så vips har du även den variation du saknade!
+1
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av HeadWar »

Men för att återgå till ämnet, på vägen hem från Touren pratade vi om precis det här, många av codexarna har väldigt gamla kompmallar som är uppbyggda på ett helt annat sätt än de nyare, så någon form av reboot vore säkert inte dumt.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av egge »

Jag tycker nog att man skall köra på 1- för varje 30 poäng i grund för allt som är balanserat och basera det på det. Sedan skall vissa saker och mer eller mindre. Jag tror det är lättare att kontrollera. Vet dock inte om det blir för komplext. Folk gör fel med mallen nu. Mer komplexitet är antagligen sämre.

Sedan får vi inte glömma att vi inte ser särskilt stor förändring i toppen när det gäller codexar men mer när det gäller enheter, om inte kompen påverkar dubbelt. Det beror mycket på att folk inte orkar ta hand om de codexar som inte folk spelar för att de är dåliga och det i sin tur gör att folk inte gnäller i ordning sitt codex utan spelar med ett nyare codex som folk gnäller upp sin komp på.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av Röde »

kombat skrev:Så vad jag önskar mig i julklapp är fler kompfria turneringar och fler folk som tycker som jag :)
Sakta i backarna... Faktum är att det du efterlyser är fler som tänker som jag. ;)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av DHettNeck »

Jag tror att ett lyft till nästa mall skulle vara att gå från ~100 i startkomp till ~200 och dubblera alla minus till att börja med. Efter det kan man göra lite mer finjusteringar på saker som förtjänar det.

Nästa steg är att se till att alla saker kompar på "samma" sätt. Mycket i mallen är inkonsekvent skrivet och ser väldigt spretigt ut. Tex så är vissa multiple wound enheter kompade förutsatt att alla modeller skall vara individuella och i andra fall får man minus om dom är det.

Vissa av "mongo- enheterna" måste ses över också då några är onödigt straffade.

Nästa steg är att lägg in lite fler eskalerande minus, dock ej på enhetsbasis utan på armé basis. Tex antal vapen med str6+.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

kmzz0r
Inlägg: 439
Blev medlem: 04 maj 2010, 07:56

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av kmzz0r »

Håller med Roger. Jag vill spela med vad jag vill.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Dax för en mall 7.0?

Inlägg av DHettNeck »

Sen fattar jag inte varför folk som inte gillar komp gnäller. Vill man inte spela med komp kan man åka på någon turnering som är okompad...eller arrangera en själv eftersom man då får bestämma :P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar