Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.

Runt vilken nivå anser personer att en balanserad 1750 lista ska ligga?

10
4
5%
19
6
7%
28
10
12%
37
23
28%
46
23
28%
55
10
12%
64
1
1%
73
0
Inga röster
82
0
Inga röster
91
4
5%
 
Antal röster: 81

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av Halvar »

Skulliz skrev:
Halvar skrev:
Tadaotoko skrev: Och jag tror att man kan bygga en lista med alla lag (-necrons) som har lika stor skans att vinna mot en komp 15 som en komp 85 lista.
nu gick min egentliga svarspost åt helvete med min uppkoppling för ett tag sen, så jag ger bara en liten fråga som svar då:
ungefär hur skulle en snällconlista se ut som klår en hel drös mallkomp15 listor. helst från en codex som inte sysslar med marines, allra helst en nidslista. bara så jag vet vilka figurer jag aldrig bör måla upp.
Du feltolkar honom.

Han säger: Tar man bort kompen så kan alla lag bygga all-around arméer som har schysst chans att vinna oavsett motstånd.
Halvar skrev:en lista som kan ta ut allt snällcon-motstånd kan nog inte ta ut alla listor från en kompgräns15 turnering utan en exceptionellt bra spelare vid spakarna
eftersom han citerade mig antog jag att han faktiskt svarade på mitt inlägg.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av Asplund »

Asså kan folk sluta felanvända ordet "balanserat" nån gång? Balanserat är när man kan hantera lite av allt möjligt, inget annat.

Och Skulliz, vi har alla varit 13, så det är självklart vi spelat hårda listor nån gång. Ursäkta, men jag blir lite upprörd över det häringa "ta i så du spyr när du gör en lista, för annars blire inge kul"-hysterin. Klart det är kul att testa dom stenhårda bitarna. Men det bjuder verkligen inte till någon form av finess eller tanke i spelet om det vore allt man spelade med. Och sluta komma med Zlatan och schack jämförelser. 40k är inte unikt på nåt sätt, men det är långt ifrån fotboll eller schack. Personligen tycker jag två "skitlistor" bjuder upp till mest spel. Annars är det mest bara en fråga om att time:a charges, eller öppna den andres ägg först.

Den häringa hysterin över vilken (o)komp m.m. som är bäst känns lika lätt att komma överens som om vilken tjej som är snyggast. Smaken är så jävulskt mycket som baken. Okompat kommer säkerligen bli populärare bland arrangörerna ifall bra argument över nackdelarna med alla andra system framkommer. Men så länge argumenten är på den här nivån kommer iaf inte jag arrangera något okompat.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av kelaino »

Jag tror att den här typen av diskussion kan vara bra att ta med jämna mellanrum, dock kanske lite större mellanrum än vad som är nu (2-3 gånger om året). Detta av två anledningar. Dels att åsikter kan förändras, man kan vara nyfiken på ett format ena gången men ha tröttnat på det ett år senare. Dels kan det vara bra att stämma av hur turneringslandet Sverige tycker, jag tror att det kan vara god inspiration för arrangörer som inte riktigt vet hur de ska lägga upp sin turnering eller är sugna på att prova något nytt.

Själv tycker jag att kompen är ett nödvändigt ont då det inte är kul att möta samma ärkegrisiga listor varje gång, vilket jag är rädd skulle vara fallet om alla turneringar var helt utan komp i alla dess former. Vilken komp-nivå man sen väjer att lägga sig på spelar ingen jätteroll för min det även om de listor jag pillar ihop som jag känner är tuffa brukar landa mellan 45 och 65. Förmodligen är spelet roligare med enheter som faktisk gör lite nytta så jag röstade 46.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av Halvar »

nog håller jag med om att det är viktigt att diskussionerna blossar upp, men på senare tid har det som sagts varit ganska många av dem och jag kan ha fel men jag har en känsla av att det oftast är "kompmotståndarna" som startar dessa trådar. kanske inte motståndare utan mer folk som allra helst kör kompfritt. hur är det med spridningen av kompgräns/aktivkomp/subjektivkomp(förmodligen ointressant)/kompfria turneringar i landet egentligen? finns det någon som kollat? jag har själv dålig koll på geografi, vet t.ex. inte vart icke-linköpings-ryd ligger så jag vet inte om jag kan komma till några slutsatser själv.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Klus
Inlägg: 285
Blev medlem: 14 mar 2010, 22:08

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av Klus »

Jag tycker att spelet är roligare utan komp, och ni som inte tycker som jag är små korkade barn.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av DHettNeck »

Klus skrev:Jag tycker att spelet är roligare utan komp, och ni som inte tycker som jag är små korkade barn.
Väldigt moget...om du var ironisk kan det vara värt att tänka på att det inte framgår...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av Katarsis »

DHettNeck skrev:
Klus skrev:Jag tycker att spelet är roligare utan komp, och ni som inte tycker som jag är små korkade barn.
Väldigt moget...om du var ironisk kan det vara värt att tänka på att det inte framgår...
Äh, klart det är skrivet som ett skämt. Och jag kan till viss del hålla med Klus om att många i dessa trådar verkar skriva sina åsikter som absoluta sanningar; vilket det absolut inte är. Smaken är som röven - klöven.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av egge »

Halvar skrev:nog håller jag med om att det är viktigt att diskussionerna blossar upp, men på senare tid har det som sagts varit ganska många av dem och jag kan ha fel men jag har en känsla av att det oftast är "kompmotståndarna" som startar dessa trådar. kanske inte motståndare utan mer folk som allra helst kör kompfritt. hur är det med spridningen av kompgräns/aktivkomp/subjektivkomp(förmodligen ointressant)/kompfria turneringar i landet egentligen? finns det någon som kollat? jag har själv dålig koll på geografi, vet t.ex. inte vart icke-linköpings-ryd ligger så jag vet inte om jag kan komma till några slutsatser själv.
Detta hade varit lite småintressant om folk hade varit tvingade att arrangera. Orsaken till att visst område har fler kompade turneringar är för att ett visst område har arrangörer som tycker om ett visst upplägg. Så då finns det bara två lösningar:

1. Tvinga arrangören att ha ett upplägg som han inte gillar/vill arrangera under.
Givetvis är detta inte ens diskutabelt. Arrangörer skall få göra som dem vill.

2. En ny arrangör fixar i ordning den turneringen själv. Ett gammalt argument är att en ny arrangör inte lätt kan komma ut på scenen då denne inte har tillgång till bord, lokal, terräng e t c. Jag tycker inte det håller. Alla arrangörer har varit i den sitsen. Fixa i ordning allt själv, såsom många andra har gjort eller sluta gnäll. Det finns ofta chanser att låna bord och terräng också.

Det är spelarnas fel att det finns brister i turneringsupplägg i vissa områden. Så inga spelare har egentligen rätt att gnälla om det saknas en viss typ utav turnering vid ett område - det är deras fel ändå. Det är dem som är arrangörer.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av Skulliz »

Egentligen har Egge mest rätt. Det är bara att håll käften och anordna en egen turnering ifall man vill premiera ett visst format.
Dessutom slipper man bajskastandet som lätt uppstår i sådana här trådar.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av Röde »

Skulliz skrev:Egentligen har Egge mest rätt. Det är bara att håll käften och anordna en egen turnering ifall man vill premiera ett visst format.
Dessutom slipper man bajskastandet som lätt uppstår i sådana här trådar.
And the Nobel price winner is... Egge!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar