Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.

Runt vilken nivå anser personer att en balanserad 1750 lista ska ligga?

10
4
5%
19
6
7%
28
10
12%
37
23
28%
46
23
28%
55
10
12%
64
1
1%
73
0
Inga röster
82
0
Inga röster
91
4
5%
 
Antal röster: 81

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av Tadaotoko »

Kom på en idé om att göra en liten undersökning på vad folk anser vara en balanserad 1750 lista och vilken komp den borde få. Egentligen vill jag att man ska kunna rösta på en hundra skala men man kunde bara ta tio alternativ så det fick bli som det blev. Tanken är att försöka göra en demokratisk röstning och sedan räkna ut medel på allas svar för att få en hum om vad folk tycker är en balanserad lista. Tycker personligen att det är en bra ide och hoppas att folk är seriösa i sina svar och inta bara fular sig.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av Snot »

Jag röstade 37, men jag kan tycka att man kan göra balanserade listor på alla kompnivåer. Jag anser dock att 35ish är medelhårt, vilket jag antar är syftet med pollen.

Komp har inget att göra med listbalans, utan mer med codexbalans. Det har att göra med hur mycket vissa listor kör över andra för att GW's codexval inte är superbalanserade direkt.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av egge »

Balanserad lista ligger mellan spannet 20-80. Jag röstade 37 men det har ingenting med vad jag vill se på turneringar att göra.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av HeadWar »

Är inte en balanserad lista en som har lika stor (eller liten) chans mot hord-orker som mot tre Land Raiders? Vad har det med komp att göra?

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av Tadaotoko »

Jag vet inte vad som är en balanserad lista. Det jag tycker är en balanserad lista är en lista som kan vinna mot tre landraiders och mot hordorker. Det jag egentligen vill veta är vad folk tycker är balanserat. såhär står det i kompmallen nu:
Instructions
General
Find your appropriate army in the
document and compare it to your army
list. Begin with the starting value for
your army and subtract or add the
bonus/penalty for every unit in the army.
The final value is your composition score.
An army cannot have more than 100 in
composition points (KP) and it cannot
have less than 0. Any excess KP's are
lost.
A well balanced list on 1500 points
should have a KP of 50.
The exact effects of the composition are
determined by each tournament
organizer.
enligt detta dokument borde en välbalanserad lista på 1500 hamna på komp 50 vilket innebär att vad som är balanserat för olika poängskalor borde vara:

1500 komp 50
1750 komp 42
2000 komp 33

Som jag nämnde tidigare tycker jag att en balanserad lista är en lista som klarar av både de tidigare nämnda situationerna. Enligt min uppfattning så kan inte en 1750lista på komp 42 klara det utan att man har tur. Därför undrar jag vad folk egentligen tycker.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Silvertejp
Inlägg: 997
Blev medlem: 20 feb 2010, 22:19

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av Silvertejp »

Balans i listan har inget med komp att göra du kan göra en lista som kompar massa minus men ändå inte haft en chans mot majoriteten av listor som folk faktiskt spelar med. Kan vi inte bara begrava den här diskussionen, den fyller verkligen inget syfte alla har ältat det här fram och tillbaka hur länge som helst nu i olika format.

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av guildmaster »

Jag tror det är ofrånkomligt att kompdiskussionen blossar upp om och om igen. Både om vi ska ha komp eller inte, och felaktiga poäng i mallen. Snarare vore det konstigt och osunt om det inte var så. Följden blir så klart att alla argument idisslas och har man varit med några vändor så börjar det bli tjatigt.

I slutändan är det alltid upp till turneringsansvariga att välja om och hur de ska använda komp eller inte och upp till spelarna att välja vilka turneringar man vill vara med på. Tydligen vill många köra komp i vårt avlånga land.

Ett sätt att övertala/övertyga folk att spela mer okompat är att själv arrangera en tokfet turnering där alla kan känna på fördelarna med att spela okompat. Snacka med närmaste spelföreninge så hjälper de bergis till att låna ut terräng och kommer med tips.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av Jocke Rapp »

Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel. Jag kan börja med att förklara att det är jag som skrivit den texten som citerades här ovan. Jag satt hemma och pillade mig i naveln, käkade lite chips och tänkte att "jag ska skriva till något om en lagom poängnivå för folk tjatar så mycket om det". Så det gjorde jag. Sen använde jag uttrycket "well balanced" för att det lät bättre än att försöka översätta uttrycket "lagom och mysig att spela mot". Sen visade jag Katarsis att jag hade skrivit något i introt, trots att det var lite taget ur luften, och han tyckte att det lät skitbra. Djupare analys än så är det inte.

Så vad det egentligen står i kompmallen är att jag tycker att komp 50 på 1500 poäng bör ge en lista som jag tycker är kul att spela mot.

Problemet nu är att folk börjar tolka in andra saker i uttrycket "balanserat" och mitt "well balanced", som att det skulle betyda en lista som kan vinna mot allt eller en lista som är lika bra mot allt. Det får ni väl göra hur mycket ni vill, men blanda gärna inte ihop det med något jag skrev för två år sen för att slippa lite gnäll på forumet.

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av kombat »

Så vad det egentligen står i kompmallen är att jag tycker att komp 50 på 1500 poäng bör ge en lista som jag tycker är kul att spela mot.
Om jag ska vara ärlig så tycker jag att man ska ta bort den delen ur kompmallen om man vill få lite mer objektivitet. Vad som är kul är ju upp till den enskilde personen att avgöra. Själv tycker jag matcherpå komp 25-35 är roligast för då kan man få in lite punch i armén och man kan använda sig av synergier.

Till skillnad vad många andra tycker så anser jag inte att kompmallen är något bra för nybörjare. Utan att kompmallen ger störst fördelar för duktiga och erfarna spelare som kan anväda suboptimala val och få ut mest av dem. Att bygga en bra lista och hitta synergier är inte svårt för någon som har lite spel uppfattning.

Så vad jag vill säga är att jag anser inte att det är kompmallens uppgift att säga vad som är kul eller inte. (Jag förstår Jockes idé att vilja ge någon fingervisning i introt i kompmallen men jag tycker det är upp till var och en att hitta var dem tycker är roliga kompnivåer att spela på) Man ska också vara införstådd med att kompmallen är i princip lika obalanserad som att spela kompfritt vid vissa komp gränser.

Själv finner jag att listbyggandet blir väldigt restriktivt om man ska spela på höga kompgränser och jag tror inte heller att man har speltestat mallen tillräckligt på nivåer över 50 i kompgräns.

Jag tycker kompmalls gruppen är ett jäkla bra jobb överlag och de får ta mycket skit, men ska man se lite kritiskt mot kompmallen elelr nånsorts komp även subjektiv och andra mallar. Så tycker jag inte att spelet blir roligare eller tråkigare med komp eller inte. Dock bidrar det till att man måste variera sin lista då och då.

Vad som är positivt med sverige är att man kan hitta fler olika turneringssätt och den variationen kan vara väldigt intressant. Dock tycker jag inte man ska tjata om kompens vara eller inte vara man kan ju spela både med och utan komp.

Däremot är jag mycket kritiskt till aktiv komp som tar bort fokuset från spelandet och den enskilde matchen och lägger fokus på kompoptning och fegspelande (vilket inte gynnar spelglädjen).

Det var bara mina 2 ören i kompdiskussionen.

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Ett försök till demokrati i ett avlångt 40kSverige

Inlägg av Skulliz »

kombat skrev:En massa bra.
+1

Skriv svar