vad tycker folk är en balanserad lista?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: vad tycker folk är en balanserad lista?

Inlägg av Zurken »

On topic please... Om ni vill hålla en subkomp vs. mallkomp diskution, en tröskelkomp vs. aktiv komp eller en "dä va' bättre förr" diskussion så kan ni väl starta nya trådar för inget av det har med balanserade listor att göra.

En balanserad lista är en lista som kan hantera alla typer av motstånd och ligger på en tillräckligt lagom komp för att inte bli så hårt straffad att den inte har några chanser på topp-placeringar. Alltså hur en balanserad lista ser ut beror starkt på spelklimatet, men vilket spelklimat som är bäst osv. hör inte riktigt till diskussionen tycker jag.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: vad tycker folk är en balanserad lista?

Inlägg av lurräven »

egge skrev:
lurräven skrev: Konstigt att man kan komma tvåa i en turnering där man förlorar majoriteten av sina slag.
Beror inte det på hur turneringen är uppbyggd?
Näe, jag tycker man ska vinna för att... vinna!

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Inlägg av speedfreek »

Jag håller egentligen med. Min målsättning inför varje turnering är att vinna alla slag. Jag tror jag i 40K klarat det två, kanske tre gånger det här millenniet...

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: vad tycker folk är en balanserad lista?

Inlägg av Papa D »

Uurk, så va man här igen.. försöker håll igen, men de gick som vanligt.. skit dåligt.

1. Komp, inte komp, subjektiv kontra mall.... choklad, vanilj, cocos, jordgubb...
2. Om man ska på en turnering som har ett visst kompsystem, så kan man antingen ta sin hårdaste sten och få 0 i komp och vinna alla sina matcher och hamna topp 10. eller ta en schwiz army knife få komp 7 och kanske åxå komma topp 10, eller va smart som badboy speedfreak och ta sin slöaste jävla sked, i princip inte vinna ett skit, men inte heller åka på däng och komma 2a. Att argumentera att detta är en dålig spelstil är lika konstigt som subjektivkomp. Man vet ju de fördefinerade spelreglerna, hur kompen ska påverka, utifrån dessa kriterier skapar man sin lista som tar en top 10.
3. Att de e ett annat spel osv, e lite fånigt, de är samma regler, men med olika appliceringar. Egentligen spelar inga turneringar riktig 5th ed oavsätt kompsystem eller o-kompsystem.
4. Åk bara på turneringar som smakar som din favorit smak.

5. Till Ämnet:

Vad som är balanserat och inte... vill du ha en riktlinje så är det väl som folk säger: 10 på 1500. eller enligt tröskel eller hur hårt du vill i okompat. I min värld så spelar jag precis det jag vill spela, försöker komma på knasiga builds, ofta spelar jag väldigt låg komp och det brukar jag lida lite av på slutresultatet men de är den typ av lista jag gillar att spela. Generell rekommendation:

Vad är max/mini komp?
Hur påverkar kompen, halvdifferens +- osv?
E de tröskel?
Hur ser missions ut och hur mycket påverkar vp totalpoängen, hur lätt är det att få 10 - 0 på vp diff?
Vad händer om man whipe:ar?
Vad är kul att spela?

Ut i från dessa svar bygger du din lista...

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: vad tycker folk är en balanserad lista?

Inlägg av HeadWar »

egge skrev:
lurräven skrev:Konstigt att man kan komma tvåa i en turnering där man förlorar majoriteten av sina slag.
Beror inte det på hur turneringen är uppbyggd?
Jag påstår att det åtminstone i vissa extremfall beror väldigt mycket på hur många deltagare det är. :lol:

War_Cry
Inlägg: 191
Blev medlem: 10 sep 2009, 10:07

Re: vad tycker folk är en balanserad lista?

Inlägg av War_Cry »

Jag skulle gissa på att över 40 på en 1750 turnering så liggar man nog i mitten,
(och så sllipper man man möta de flesta BA listor med 2 kråkor.)

Skriv svar