vad tycker folk är en balanserad lista?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: vad tycker folk är en balanserad lista?

Inlägg av Snot »

@Väktaren:
När var den här tiden då folk inte optade i ett tävlingsspel? För jag kan inte tänka mig att en sådan tid någon existerat.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: vad tycker folk är en balanserad lista?

Inlägg av lurräven »

Bengtsson den yngre skrev: Suck... Jag förstår inte riktigt varför alla kompmotståndare anser sig vara så bra på att avgöra vad som är en bra eller en dålig lista, samtidigt som de helt saknar förtroende för andra människor att göra den bedömningen.
.
Kan det inte vara så att kompmotståndare har kommit till insikt i svårigheten att kompsätta?

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: vad tycker folk är en balanserad lista?

Inlägg av L3go »

Snot skrev:@Väktaren:
När var den här tiden då folk inte optade i ett tävlingsspel? För jag kan inte tänka mig att en sådan tid någon existerat.
instämmer... att 40k dock reduceras till ett "tävlingsspel"? colour me dubious..
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: vad tycker folk är en balanserad lista?

Inlägg av Skulliz »

L3go skrev:
Snot skrev:@Väktaren:
När var den här tiden då folk inte optade i ett tävlingsspel? För jag kan inte tänka mig att en sådan tid någon existerat.
instämmer... att 40k dock reduceras till ett "tävlingsspel"? colour me dubious..
Men suck... Hur ska man annars spela spelet då?

Jag menar det ligger ju i spels natur att någon ska vinna.

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: vad tycker folk är en balanserad lista?

Inlägg av Snot »

L3go skrev:
Snot skrev:@Väktaren:
När var den här tiden då folk inte optade i ett tävlingsspel? För jag kan inte tänka mig att en sådan tid någon existerat.
instämmer... att 40k dock reduceras till ett "tävlingsspel"? colour me dubious..
Det är ju inte någon som promotar att köra med komptrösklar i casual direkt. Grrjen är ju att balansera eller whatnot turneringar, i vars syfte 40k blir ett tävlingsspel. Det är ingen reducering, snarare en utveckling.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: vad tycker folk är en balanserad lista?

Inlägg av Röde »

Snot skrev:
L3go skrev:
Snot skrev:@Väktaren:
När var den här tiden då folk inte optade i ett tävlingsspel? För jag kan inte tänka mig att en sådan tid någon existerat.
instämmer... att 40k dock reduceras till ett "tävlingsspel"? colour me dubious..
Det är ju inte någon som promotar att köra med komptrösklar i casual direkt. Grrjen är ju att balansera eller whatnot turneringar, i vars syfte 40k blir ett tävlingsspel. Det är ingen reducering, snarare en utveckling.
Vill det sig illa blir det också en avveckling... Men att vissa avvecklar kanske också ses som en positiv utveckling av andra. ;)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: vad tycker folk är en balanserad lista?

Inlägg av Tadaotoko »

lurräven skrev:
Bengtsson den yngre skrev: Suck... Jag förstår inte riktigt varför alla kompmotståndare anser sig vara så bra på att avgöra vad som är en bra eller en dålig lista, samtidigt som de helt saknar förtroende för andra människor att göra den bedömningen.
.
Kan det inte vara så att kompmotståndare har kommit till insikt i svårigheten att kompsätta?
Precis rätt. Tycker det är svårt att få en rättvis mall då det är så svårt.

Sen tycker jag att mallen är bättre än subjektiv komp då alla kan lämna åsikter till hur mallen ska se ut. Tycker det blir ett mer rättvist resultat än att några få personer ska bedöma.

Sen hatar jag kompskusteringar då de förstör spelbalabsen. enda undantaget lincon förra året där man fick bonus i Vp till matchen.
Problemet med gothcon systemet är att det är bättre att ha hög komp än att ha låg. Sen att man har valet att drawa de listor man inte kan vinna mot och ändå få en seger. Det är helt fel och förstör spelet.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: vad tycker folk är en balanserad lista?

Inlägg av egge »

Tadaotoko skrev:Sen tycker jag att mallen är bättre än subjektiv komp då alla kan lämna åsikter till hur mallen ska se ut. Tycker det blir ett mer rättvist resultat än att några få personer ska bedöma.

Sen hatar jag kompskusteringar då de förstör spelbalabsen. enda undantaget lincon förra året där man fick bonus i Vp till matchen.
Problemet med gothcon systemet är att det är bättre att ha hög komp än att ha låg. Sen att man har valet att drawa de listor man inte kan vinna mot och ändå få en seger. Det är helt fel och förstör spelet.
Jag försökte hålla emot. Jag försökte verkligen.

Det var bättre med att ha en lagom komp på GothCon. Dock hade flera listor med lågkomp goda chanser att komma bra till. Så problemet blir snarare att inga utav "de bästa" spelarna hade lågkompade listor.

Utom Tröger som hade fruktansvärt otur under sin sista match...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: vad tycker folk är en balanserad lista?

Inlägg av lurräven »

speedfreek skrev:
HeadWar skrev:Eller så menar man "vad behövs för att jag ska vinna en turnering", och då skulle jag säga någonstans i spannet 25-75...ofta handlar det inte om att vinna, utan om att inte förlora.
Jag vann bara tre slag på GothCon (förlorade fyra)

Men så kom jag ju "bara" tvåa också...
Konstigt att man kan komma tvåa i en turnering där man förlorar majoriteten av sina slag.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: vad tycker folk är en balanserad lista?

Inlägg av egge »

lurräven skrev:
speedfreek skrev:
HeadWar skrev:Eller så menar man "vad behövs för att jag ska vinna en turnering", och då skulle jag säga någonstans i spannet 25-75...ofta handlar det inte om att vinna, utan om att inte förlora.
Jag vann bara tre slag på GothCon (förlorade fyra)

Men så kom jag ju "bara" tvåa också...
Konstigt att man kan komma tvåa i en turnering där man förlorar majoriteten av sina slag.
Beror inte det på hur turneringen är uppbyggd?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar