Aktiv komp och battle points

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Aktiv komp och battle points

Inlägg av Hylander »

Jo detta har jag koll på jag undrade bara om du hade stegen uträknade, känner mig lite lat... ;)

Om gradtalet på polynomen är bra och du har en vettigt derivata på kurvorna även i slutet på intervallet så kan det nog funka men borde inte exponentialfunktioner vara att föredra? Du vill ju ha en strängt ökande alt minskande derivata på kurvan.

Edit: Missade att du hade ändrat polynomfunktionen till exponentialfunktion. Bra ;)

I vilket fall. Det enda som jag kan se som ett problem är att det blir ett för litet spann av VP att få in flera BP på. Alltså kan hoppen blir rätt stora i vissa matcher trots att de är relativt lika. Detta kanske inte är av vikt men det känns ju sådär om en skillnad på 300VP kan ge en diff på 4 BP ( Ett extremfall ja men ändå.)
Senast redigerad av 1 Hylander, redigerad totalt 10 gånger.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Aktiv komp och battle points

Inlägg av Nefrums »

just vid jämna matcher, runt lika i VP så är spannet ganska konstant.

Det är dessutom mycket svårt att ta de där sista poängen upp till max. inte förlora några vp alls själv och samtidigt ta alla motståndarens vp.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Aktiv komp och battle points

Inlägg av Johannesson »

Fantastiskt arbete med en formel som funkar!

Känns väldigt mycket bättre att kompen faktiskt påverkar själva matchen man spelar framför sig på bordet och inte bara läggs på i efterhand. En skön effekt även att man alltid delar på just de poäng som varje match spelas om, och därmed inte hamnar på mer eller mindre än vad matchen bör innehålla.

Jag kommer att testa denna tabell vid nästa lilla, lokala, interna turnering jag kommer att hålla, med siffror som passar. Speciellt intressant att man som turneringsanordnare kan sätta en faktor för hur mycket kompen ska påverka.

Kudos, Jeppa!
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Skriv svar