Slängde ihop ett litet exempel för att demonstrera vad jag menar (så de exakta siffrorna är kanske lite knasiga här och där).

Det var inte på något sätt tänkt som ett obligatoriskt tillägg till kompmallen, bara en ide som någon arrangör kanske vill prova. Sen är det måhända komplicerat att göra en ordentlig tabell men knappast att använda den.ErikJohannesson skrev:Några synpunkter:
1. Kompmallen säger uttryckligen att den inte lägger några aspekter på hur kompen påverkar turneringsresultatet, så det kommer 'alltid' vara upp till varje arrangör hur man använder den.
2. Jag föredrar en enklare lösning framför en mer komplicerad. Att använda en matris på turneringar tillför inte (tillräckligt) mycket enligt min uppfattning. Jag ser inte heller nödvändigheten att man skall behöva kunna få 20p i alla matcher. För att vinna en turnering behövs väl (oftast) ett snitt på 'bara' 15-17? (andrahandsuppgifter som kalenderbitarna kan bekräfta/dementera)
med vänliga hälsningar,
Erik
Säg att vi har en 1500p match med 1000p objektiv som spelarna slåss om. Så maximal skillnad i VP är 2500 (alla objektiv+wipe+flawless), det är det man sätter på Y-axeln. X-axeln är vinnarens komp minus förlorarens (fast i bilden är den omvändGonka Koff skrev:Bengt, jag är litet trög och fattar inte det här. Kanske du kan skriva nåt exempel?