Aktiv komp och battle points

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Bengt

Aktiv komp och battle points

Inlägg av Bengt »

Ett stort klagomål på aktiv komp från vissa läger är att den med lägre komp inte kan få 20-0 när kompen läggs på efter battle points har räknats ut. Var tror folk om att ha olika VP tabeller för olika kompskillnader istället?

Slängde ihop ett litet exempel för att demonstrera vad jag menar (så de exakta siffrorna är kanske lite knasiga här och där).
Bild

ErikJohannesson

Re: Aktiv komp och battle points

Inlägg av ErikJohannesson »

Några synpunkter:
1. Kompmallen säger uttryckligen att den inte lägger några aspekter på hur kompen påverkar turneringsresultatet, så det kommer 'alltid' vara upp till varje arrangör hur man använder den.

2. Jag föredrar en enklare lösning framför en mer komplicerad. Att använda en matris på turneringar tillför inte (tillräckligt) mycket enligt min uppfattning. Jag ser inte heller nödvändigheten att man skall behöva kunna få 20p i alla matcher. För att vinna en turnering behövs väl (oftast) ett snitt på 'bara' 15-17? (andrahandsuppgifter som kalenderbitarna kan bekräfta/dementera)

med vänliga hälsningar,
Erik

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

ErikJohannesson skrev:Några synpunkter:
1. Kompmallen säger uttryckligen att den inte lägger några aspekter på hur kompen påverkar turneringsresultatet, så det kommer 'alltid' vara upp till varje arrangör hur man använder den.

2. Jag föredrar en enklare lösning framför en mer komplicerad. Att använda en matris på turneringar tillför inte (tillräckligt) mycket enligt min uppfattning. Jag ser inte heller nödvändigheten att man skall behöva kunna få 20p i alla matcher. För att vinna en turnering behövs väl (oftast) ett snitt på 'bara' 15-17? (andrahandsuppgifter som kalenderbitarna kan bekräfta/dementera)

med vänliga hälsningar,
Erik
Det var inte på något sätt tänkt som ett obligatoriskt tillägg till kompmallen, bara en ide som någon arrangör kanske vill prova. Sen är det måhända komplicerat att göra en ordentlig tabell men knappast att använda den.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Bengt, jag är litet trög och fattar inte det här. Kanske du kan skriva nåt exempel?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Lurigt att få det rätt balanserat, och det ställer en del krav på hur poängsystemet är utformat för uppdragen man spelar, men det har helt klart potential. Lyckas man ta alla objektiv och utplåna sin motståndare utan att ta några förluster kan man nog vara värd en 20-0, även om det var komp 0 mot komp 100.

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Gonka Koff skrev:Bengt, jag är litet trög och fattar inte det här. Kanske du kan skriva nåt exempel?
Säg att vi har en 1500p match med 1000p objektiv som spelarna slåss om. Så maximal skillnad i VP är 2500 (alla objektiv+wipe+flawless), det är det man sätter på Y-axeln. X-axeln är vinnarens komp minus förlorarens (fast i bilden är den omvänd :oops:, positiva värden ska vara till vänster).

Så om vinnaren vann med 1000 VP så tittar man på 40% raden. Om vinnaren hade 30 högre KP så blir det 18-2, om de hade samma komp 17-3, om han hade 30 lägre KP 14-6.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Anders hade något motsvarande matematiskt och genialt på GothCon förra året.
Det ledde till att han vann... ;)
Då var det synpunkter att det var tråkigt att man efter slaget inte visste vem som faktiskt vann.

Jag tyckte det var ett väldigt bra system.
Jag kom tvåa...

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag gillar idén och tycker att det vore kul att prova den. Sen borde den innehålla faktiska siffror och inga procentsiffror för att vara användbar förstås. Dessutom måste objektivpoäng (om dessa är separata) räknas in också om det går.

Pelle: Det var förrförra året som geni-Anders-metoden användes. Jeppa vann med IG och det kom två eldar i top4.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

var det inte de året jag spelade mot Dennis i finalen? Då spelade jag orklar.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Ok, då var det inte i närheten av lika genialiskt.

Men jag gillade det...

Skriv svar