Top 5 mest kompade Karaktärerna

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Väktaren
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 apr 2010, 20:35

Top 5 mest kompade Karaktärerna

Inlägg av Väktaren »

Satt en kväll och kollade igenom komp mallen och lite vad olika arméers karaktär får för minus.
Postar inte detta för att starta massa gnäll utan mer som kuriosa.
Detta är top 5:

Eldrad -63
Vulkan -40
Baron -32,5
Njal-30
Nightbringer -25

Det är den absoluta max kompen karaktären kan få (dvs. medräknat enheter och saker de får mer minus för). Det kan vara lite fel räknat på ex. Vulkan men det ger en fingervisning om vad som ev. kan anses inte höra hemma i den kompade spelvärlden ;)

Utan att dra in allt minus dessa karaktärer får för enheter/wargera etc. så är top 3 följande:

Nal -25
Nightbringer -25
Deciver -20

Hade lite tråkigt samma kväll och sammanställde en hel lista över alla karaktärer, det är intressant att se att de som används mest just nu och som faktikst är på gränsen till tråkigt bra kompar betydligt mindre än nått ovan.

Rasmus
Inlägg: 889
Blev medlem: 05 apr 2010, 13:28

Re: Top 5 mest kompade Karaktärerna

Inlägg av Rasmus »

Väktaren skrev:
Nal -25
Nightbringer -25
Deciver -20

Hade lite tråkigt samma kväll och sammanställde en hel lista över alla karaktärer, det är intressant att se att de som används mest just nu och som faktikst är på gränsen till tråkigt bra kompar betydligt mindre än nått ovan.
En intressant tanke. Samtidigt är ju just de där 3 rackarna så pass dyra att de kanske hamnar billigare i komp per poäng än billigare karaktärer med bättre komp.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Top 5 mest kompade Karaktärerna

Inlägg av Katarsis »

Väktaren skrev:Hade lite tråkigt samma kväll och sammanställde en hel lista över alla karaktärer, det är intressant att se att de som används mest just nu och som faktikst är på gränsen till tråkigt bra kompar betydligt mindre än nått ovan.
Jag ser snarare sådan statistik så som att de karaktärer som används flitigt trots kompstraff kanske bör straffas mer.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Top 5 mest kompade Karaktärerna

Inlägg av the godfather »

jag hoppas verkligen efter defcon att lysander-mephiston får typ dubbelt minus mot vad de har nu.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Top 5 mest kompade Karaktärerna

Inlägg av DHettNeck »

Ghazkul behöver mer minus också. Framförallt är det väl "ingen transport rabbaten" som måste ses över.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Top 5 mest kompade Karaktärerna

Inlägg av Nefrums »

skulle tro att kompen i nya mallen kommer se ut nåt såhär:

mefiston -25
lysander -15 (-5 för trasport)
gaskul -15 (-5 för transport / snicrot)
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Ps saken
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 jun 2009, 08:45
Ort: LBK

Re: Top 5 mest kompade Karaktärerna

Inlägg av Ps saken »

Allt som överanvänds är troligen lite för lågt kompat för vad det gör på spelplanen om det sen är char som Meppe,lysander eller BA preds, vendettor, Hydror, Long Fangs, TWC osv så bör man se över dessa i en ev ny utgåva av kompen.
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Top 5 mest kompade Karaktärerna

Inlägg av Zurken »

Nefrums skrev:skulle tro att kompen i nya mallen kommer se ut nåt såhär:

mefiston -25
lysander -15 (-5 för trasport)
gaskul -15 (-5 för transport / snicrot)
Skulle säga att -25 är lite för mycket för mephiston, men det är klart bättre än -18 som är lite för lite. Jag skulle absolut inte klaga om blev såhär i nästa mall.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Väktaren
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 apr 2010, 20:35

Re: Top 5 mest kompade Karaktärerna

Inlägg av Väktaren »

Med andra ord så önskas det ses fler karaktärer som kapas vid fotleden och får så löjligt mkt minus att ingen får spela dem?

Skulle hellre se att man sänkte minuset på top 5 karaktärerna istället för att göra listan ännu längre.
Om det fanns en möjlighet att ta ex. Njal så finns ju en modell med chans att neka Mephiston hans psy powers och hålla honom till att traska.

Kul att se att de flesta läser det som att fler saker ska kompas hårdare än att inse hur pass löjligt mkt en del saker får i minus...

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Top 5 mest kompade Karaktärerna

Inlägg av Snot »

Väktaren skrev:Med andra ord så önskas det ses fler karaktärer som kapas vid fotleden och får så löjligt mkt minus att ingen får spela dem?

Skulle hellre se att man sänkte minuset på top 5 karaktärerna istället för att göra listan ännu längre.
Om det fanns en möjlighet att ta ex. Njal så finns ju en modell med chans att neka Mephiston hans psy powers och hålla honom till att traska.

Kul att se att de flesta läser det som att fler saker ska kompas hårdare än att inse hur pass löjligt mkt en del saker får i minus...
Nightbringern kompas inte speciellt hårt per poäng, vilket är ett ganska vettigt sätt att se det. Så dina antaganden behöver bättre grund. Just nu låter du bara bitter över slumpmässiga komprelaterade saker.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Skriv svar