Efter "SnällCon"

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av paintner »

meltorna ligger väl kvar sedan mechen inte var hårdkompand. plus att den är fortfarande är ett legitimt vapen att ta.
går den igen är det mycket som dör direkt ...

sen tar man nog melta lite 'utifall att'.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av Tadaotoko »

Henke skrev:Av erfarenhet från andra spel tycker jag inte att kompmallen ska ändras för ofta. Om folk skriker på förändring efter en turnering så känns det mer av ett meta problem än en miss i kompmallen. Någon som knäckte systemet för vad motståndaren spelade istället för att knäcka kompmallen.

Hade svensk turnerings meta varit "3 rhinos med 4 x flamer" istället för "3 rhinos med 4x melta" så hade en Genestealer horde inte varit särskilt bra.
problemet med detta exemplet är att de kompar samma. Falmer -0.5 för 5pts och melta -1 för 10. Skulle vilja ha lite fler flamers i min lista men då de kompar samma så tar jag hellre en melta, körde med fler flamers innan de ändrade så att de gav mer i kompminus :?

Håller dock med om att kompen inte borde ändras för ofta. En gång om året borde vara max (plus ett nytt stycke till de nya böcker som kommer ut) så att man får god tid på sig att analysera kompsystemet som det är. Tycker även att man ska sträva efter att alla balanserade enheter ska ge -1 i komp för varje 30pts svaga enheter ska ge något mindre och starka något mer i minus.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av DHettNeck »

Fattar ditt tänk med att flamer och melta skulle kompa samma. Dock är detta bara sant om det inte finns nått annat i hela listan att lägga poäng på som inte ger komp minus.

flamer + melta bomb 10p -0,5Kp
mela gun 10p -1kp

alltså kompar meltan dubellt så illa.

Jag tycker att två uppdateringar om året skulle vara bra. Plus småfixar emellanåt när rena fel/hål upptäcks.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar