Efter "SnällCon"

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av theWatchman »

Papa D skrev:Stealers är bara så bra som dom är nu för att -vi- hittat på ett kompsystem som straffar folk med bilar så gryyyyymt. Stealers är inte lika bra mot en lista som är mer eller mindre mechad.
Sen är det INGE snack, se gonkas poster när han jämför stealers med seercouncil, om att stealers ska kompas hårdare. -1 i grund och -1 per 5 stealers dvs 20 stealer = -5, eller -2 i grund och -2 om enheten är större än 10 och -3 om enheten är över 15 dvs en enhet om 20 stealers kompar - 5medan en med 14 man kompar - 4, inte så mycket att bråka om för en enhet för 350p, eller nåt sånt.

Jag tycker generellt man ska ökas alla armeér som har + val med typ 3 i startkomp och sätta ner + kompen till 0. + komp förstööööör bara.


Stormravens multimeltan ska kompas hårdare.
Dödskompaniet - se ovan, ska inte ge plus i komp. Tycker också man kan sätta - 1 på deras 2 första pw.
Scoutbikers - Ska inte ge plus. Ja vet dom suger, men inget ska ge plus.
Techpriest 0

Alla landraiders ska ge lika mycke minus. Men det måste bli lite mindre än nu.

Jag tycker generella vehicle kompen ska sänkas. Men att transport kompen ska höjas på SAMTLIGA transports utom drop pods.


Jag tror inte på eskalerande minus på enheter, om man ska ha det så ska det vara på funktioner.

Det spelar ingen roll om man har eskalerande minus på sanguine guards, för då tar man en sådan och en vanguards och en death guards och en osv osv... funktionen är närstrid, kompa på cc imba eller skytte imba om man ska ha repetations komp minus.

/D
Detta är good shit!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av egge »

Samtidigt är det ju lite beroende på vad som är målet. Om 70 är en snäll lista och skall 50 vara en standard lista. Endast ett fåtal av arméerna på SnotCon var särskilt snälla. De flesta var faktiskt väldigt hårda. Jag köper inte riktigt argumentet att massa stealers inte är så farliga när folk kan spela med fler fordon och lägre komp. Om en komp 60 lista automatiskt vinner mot en komp 70 lista med 20-0 så skall den inte ha komp 60.

På 1500 poäng så skall komp 50 vara en balanserad lista. Just nu ger mallen möjlighet till 1750 poängs arméer att göra listor som helt klart skall kompa lägre. Min egna inkluderad.

Att ta bort plus ser jag inte som en bra sak. Jag har argumenterar för kompmallen då den tydligt ger plus till de enheter som suger. Jag tycker att den borde starta på 50 och ge mer plus och minus baserat på enheters poäng men det lär inte ske. Men plusen måste stanna kvar för att få in de enheter som aldrig används annars - annars försvinner en stor poäng med kompmallen för mig.
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 18 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av paintner »

utan större inblick i det hela utan mest en tanken.

är det inte så att om du har 40pts (de flesta börjar väl på 100+) så avsätter man väl en del till det nödvändigaste och resten är bara ren djävulskap. =))
- black templars @ time of ending -

Lantto
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 aug 2009, 18:44

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av Lantto »

Det känns som att kompsverige börjar drabbas av lite inflation och för snabbt vilja förändra allt som känns bra...

Om man snabbt ska gå in och sänka allt som upplevs som bra och vinner så kan man hålla på i all oändlighet. Just denna turnering har väl lite bevisat det eftersom folk snabbt vill kalla saker för bra och sänka dem även på denna komp-nivå.

Jag var iofs inte där och det kan ju vara så att en del saker är kryphål, men mestadels skulle jag ändå tro om att det handlar om saker som upplevs bättre i det metat som skapats runt just komp 60. Det första måste så klart ses över och att ändra mallen efter kryphål är viktigt om den ska vara bra. Det andra leder dock bara mot inflation och snabba kast som kanske inte alltid är väl underbyggda av något större underlag. Här tror jag vi får bestämma oss för att antingen lita på kompgruppen och att de har koll på vad de gör eller titta på andra former för komp, för att hela tiden sänka det man senast upplevde som bra funkar inte, speciellt inte om det är den som skriker högst som räknas.

Det vi i så fall ska diskutera är snarare vad målet egentligen är med kompmallen, jag tror faktiskt redan nu att vi skjutit förbi det lite pga av inflation.

Mycket vettigt har sagts runt komp per poäng och att börja på medel snarare än 100, men det kräver ganska stora förändringar som jag tycker kan få ta lite tid för att det ska bli bra.

Andra saker så som att gå in hårdare med eskalerande minus på allt känns bara kontraproduktivt. Om målet är att skapa varierade listor är det ju det sista man ska göra! Hårddrar man det skapar det ju listor med "en av varje" och alla listor från varje kodex blir likadana. Nu fattar jag ju så klart också att det är en överdrift och jag fattar också att spam av vissa saker blir för bra, men risken är ändå att vi hamnar i alla alla bara spelar samma typ av varierade lista med lite av varje och jag vete tusan om det spelet är så mycket roligare än det vi försöker undvika.

Mycket mer finns att tillägga, men jag börjar här så länge. Iaf med mina tankar.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av Röde »

Lantto skrev:Det känns som att kompsverige börjar drabbas av lite inflation och för snabbt vilja förändra allt som känns bra...

Om man snabbt ska gå in och sänka allt som upplevs som bra och vinner så kan man hålla på i all oändlighet. Just denna turnering har väl lite bevisat det eftersom folk snabbt vill kalla saker för bra och sänka dem även på denna komp-nivå.

Jag var iofs inte där och det kan ju vara så att en del saker är kryphål, men mestadels skulle jag ändå tro om att det handlar om saker som upplevs bättre i det metat som skapats runt just komp 60. Det första måste så klart ses över och att ändra mallen efter kryphål är viktigt om den ska vara bra. Det andra leder dock bara mot inflation och snabba kast som kanske inte alltid är väl underbyggda av något större underlag. Här tror jag vi får bestämma oss för att antingen lita på kompgruppen och att de har koll på vad de gör eller titta på andra former för komp, för att hela tiden sänka det man senast upplevde som bra funkar inte, speciellt inte om det är den som skriker högst som räknas.

Det vi i så fall ska diskutera är snarare vad målet egentligen är med kompmallen, jag tror faktiskt redan nu att vi skjutit förbi det lite pga av inflation.

Mycket vettigt har sagts runt komp per poäng och att börja på medel snarare än 100, men det kräver ganska stora förändringar som jag tycker kan få ta lite tid för att det ska bli bra.

Andra saker så som att gå in hårdare med eskalerande minus på allt känns bara kontraproduktivt. Om målet är att skapa varierade listor är det ju det sista man ska göra! Hårddrar man det skapar det ju listor med "en av varje" och alla listor från varje kodex blir likadana. Nu fattar jag ju så klart också att det är en överdrift och jag fattar också att spam av vissa saker blir för bra, men risken är ändå att vi hamnar i alla alla bara spelar samma typ av varierade lista med lite av varje och jag vete tusan om det spelet är så mycket roligare än det vi försöker undvika.

Mycket mer finns att tillägga, men jag börjar här så länge. Iaf med mina tankar.
Och här tål att påpekas att jag vill ställa mig upp och vifta med min "Heja!-vimpel".
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av cadelin »

egge skrev: På 1500 poäng så skall komp 50 vara en balanserad lista.
Inte längre
på 1500 är nu efter alla minus som införts en balanserad lista på 40 så 60 med 1750 är inte balanserat. det är skitveka listor. Det enda som fungerar i kompen nu riktigt bra är dödstjärnor. Iom att allt bra kompas bort så kan man spela med en megaenhet och wipa motståndaren med den. Som jag spelade. Jag kommer nog fortsätta med det det verkar vara det som funkar bäst i klimatet. Sjukt tråkigt eftersom jag själv föredrar MSU.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av Nefrums »

att det som fungerar bäst är att ha enheter som inte går att hantera har inget med kompen att göra..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av DHettNeck »

Håller med. Eftersom många minus är på enhetsbasis och inte modellbasis är stora enheter mycket mer kompeffektivt vilket leder till döds-stjärna syndromet. Detta är mest trist.

Jag börjar mer och mer känna att mallen bara tuggar på och uppdaterar sig, men egentligen inte blir bättre (bara annorlunda). Frågan är om inte en hel-revision är på sin plats igen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av egge »

Jag måste dock säga att jag tycker mallen är grymt bra framarbetad och det är gött med folket som tar sig tid åt att fixa fram den. Jag behåller hellre nuvarande format på mallen och behåller de som arbetar med den än att de skall revolutionera mallen igen och tappa suget. Uppskattning till de som arbetar med mallen är alltid viktigt.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av imp »

Ta det lite lugnt ett tag. Mallen måste ju inte ändras hela tiden.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Skriv svar