Efter "SnällCon"

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Efter "SnällCon"

Inlägg av Arioch »

Så vad är uppfattningen om listorna efter "SnällCon"? Personligen blev jag förvånad av vilka enormt hårda listor folk lyckats plocka ihop. Mig själv inkluderad. Är det fler som hade den känslan? Jag trodde att med komp 60 skulle det bli "snällare" listor men det kändes inte så utan det blev annorlunda listor, inte mindre hårda. Eller?
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av Snot »

kommer dumpa alla listor från snällcon nu i dagarna, så kan folk få bedömma deras hårdhet.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av imp »

Bra plan :)
En bild säger mer än 1000 kaniner

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av egge »

Jag tyckte majoriteten av listorna var hårdare än på Fantasia fanatica.

Helt klart att mallen behöver börja på en lägre siffra. Komp 60 skall vara snällare än medelhård lista. Men i subjektiv bedömning så hade många listor hamnat på 2-3 poäng på en 20 skala vilket motsvarar kanske 10-20 i kompmallen. Jag tyckte dock att Tau var rätt kompade.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av imp »

Kanske inte har så mycket med startvärdet att göra. Att ändra det skulle ju bara medföra att listor som ligger bra får mycket sämre komp.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av DHettNeck »

imp skrev:Kanske inte har så mycket med startvärdet att göra. Att ändra det skulle ju bara medföra att listor som ligger bra får mycket sämre komp.
Håller med. Det är väl snarare så att snällcon listorna har hittat massa hål som borde täppas igen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av egge »

Eskalerande minus på allt skulle nog funka.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av imp »

Nej. Allt blir inte bättre av att det finns fler.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av speedfreek »

Vad - som inte är troops - blir det inte?

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Efter "SnällCon"

Inlägg av cadelin »

jag måste säga att min lista fungerade utmärkt i klimatet. Jag hade bara dakka och ett närstridsankare. Den matchen jag spelade mot 3 demolishers så fick jag en chans att ha ihjäl dom men misslyckades så då stod de kvar resten av matchen och sköt på mig. Jag skulle inte spela samma lista på en vanlig turnering då en vanlig spacemarinelista skulle göra hackmat av mig.

Folk på turneringen valde att spela närstridslistor (ba och tyranider stod för 50%) varpå mystics mot BA drop och GK termosar mot Tyranider var ett utmärkt val. Jag hade förlorat om jag hade spelat mot en lista med mer shooting. Jag tycker alla listor som var på snällcon som jag såg förtjänade 60 i komp utom kanske leidemarks. Men även den hade sina svagheter. Han fick börja i alla matcher utom den mot mig. När jag började och hade 2 shootingphases att mjuka upp honom så var det inte ett jättehot. Sen hade jag grym tur och ahn bajsade slut på sina tervigoner på första bajsen. Men den kanske skulle kompa 50. Ställ lite någorlunda närstridstrupper i cover och se honom våndas när du dödar av hans stealers.

Generellt sett en rolig turnering men man får betänka att det blir lite skevt när alla listor är komp 60 så blir klimatet annorlunda. Och listor känns hårdare än vad dom faktiskt är. Jag meckade ihop en abbadonlista med komp 60 till arrangören, men han klagade på att den var skitdålig! osv.

Skriv svar