Vad styr balansen i 40k?

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Vad styr balansen i 40k?

Inlägg av paintner »

Jag skulle vilja säga att även om missions är en viktig faktor för ballans så får man nog inte räkna med det för att balansera arméernas skapande.

Om jag skapar en viss typ av armé för att spela en viss typ av mission så är den ju skräddarsyd och därmed inte balanserad. Visst, den kan vara balanserad inom ramen för uppdraget men ...

Bäst är väl att få till en mall som är balanserad armé mot armé i den mån det går.
Sedan får missions vara sekundära.

Spelar man mission X, Y och Z på en turnering kommer folk alltid i möjligaste mån antingen försöka göra sin armé möjlig att funka mer eller mindre för varje mission eller dra en rövare och göra en speciall och se om det funkar.

Spelet ska väl inte heller vara riktigt balanserat. I så fall skulle ju alla behöva köra samma lista för att se vem som har mest tur/strategiskt tänkande då de placerar ut det de blivit tilldelade =))
- black templars @ time of ending -

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Vad styr balansen i 40k?

Inlägg av Arioch »

Undrar vad effekten skulle bli om man kombineerade RoE, dvs mycket olika missions och updrag med kompmallen för att på så sätt mer effektivt styra upp olika val.
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Vad styr balansen i 40k?

Inlägg av Jocke Rapp »

Arioch skrev:Undrar vad effekten skulle bli om man kombineerade RoE, dvs mycket olika missions och updrag med kompmallen för att på så sätt mer effektivt styra upp olika val.
En skithäftig turnering!

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Vad styr balansen i 40k?

Inlägg av Arioch »

Do it! :D
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

kraftman
Inlägg: 646
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Vad styr balansen i 40k?

Inlägg av kraftman »

Vi vet ju att GW aldrig kommer göra balanserade Codexar !

Dom måste ju alltid försöka göra nya Codexar som har det där lilla extra för att öka chanserna till försäljning. Det är ju deras affärsidé och den funkar hyfsat bra.

Nu var det ett gäng år sedan jag spelade på turneringar runt om i landet men jag har rätt stor erfarenhet av 40k och andra wargames (sedan Rogue trader tiden).

Jag kom och tänka på en sak:
Ett annat alternativ till att använda kompmall (vilket funkar hyfsat bra antar jag) är att göra färdiga missions med förutbestämd terräng och trupper för båda sidor.
Det har dom ju lyckats väldigt bra med i ASL om ni har testat det !

Det kräver dock väldigt mycket jobb för arrangörerna men om man verkligen vill ha balanserade slag så är det nog den vägen man bör gå !

Jag säger inte att man bör göra om alla turneringar, men det vore ju kul om några verkligen ansträngde sig och gjorde så balanserade slag som möjligt.
Det är ju inte direkt något problem med modeller eller så då dom flesta har mer än 1750p. Man kan ju presentera missions i förväg och så får folk ta med vad som krävs..

My 2 cents...

/S

Användarvisningsbild
Bryozoa
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 feb 2011, 13:56
Ort: Stockholm

Re: Vad styr balansen i 40k?

Inlägg av Bryozoa »

Rules of Engagement var ju hur kul som helst!
Och det var ju en slags "restriktion" på armérna som man spelade med, dock så gynnades snabba armér (men så är det väl på sätt och viss nu också). (jag som nog hade en av de hårdaste listorna på NROKs RoE för länge sen, med snabba eldar med mycket combat).

Kan göra hela 40K spelet roligare med RoE igen, kanske testa att köra det för 1750p och inte bara 1000p.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Vad styr balansen i 40k?

Inlägg av Röde »

Bryozoa skrev:Rules of Engagement var ju hur kul som helst!
Och det var ju en slags "restriktion" på armérna som man spelade med, dock så gynnades snabba armér (men så är det väl på sätt och viss nu också). (jag som nog hade en av de hårdaste listorna på NROKs RoE för länge sen, med snabba eldar med mycket combat).

Kan göra hela 40K spelet roligare med RoE igen, kanske testa att köra det för 1750p och inte bara 1000p.
Vi har spelat det på 1750 också. De senaste gångerna vi spelat RoE har det varit på liten bräda och 1250pts. Jag och Erik shoppade på oss en hel del terräng nu när NROK till slut läggs ned, så räkna med att det dyker upp något RoE arrangemang (Tom, Ola, Erik och Roger-style) så småningom.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Vad styr balansen i 40k?

Inlägg av lurräven »

Röde skrev:
Bryozoa skrev:Rules of Engagement var ju hur kul som helst!
Och det var ju en slags "restriktion" på armérna som man spelade med, dock så gynnades snabba armér (men så är det väl på sätt och viss nu också). (jag som nog hade en av de hårdaste listorna på NROKs RoE för länge sen, med snabba eldar med mycket combat).

Kan göra hela 40K spelet roligare med RoE igen, kanske testa att köra det för 1750p och inte bara 1000p.
Vi har spelat det på 1750 också. De senaste gångerna vi spelat RoE har det varit på liten bräda och 1250pts. Jag och Erik shoppade på oss en hel del terräng nu när NROK till slut läggs ned, så räkna med att det dyker upp något RoE arrangemang (Tom, Ola, Erik och Roger-style) så småningom.
Det ser jag fram emot!

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Vad styr balansen i 40k?

Inlägg av Röde »

lurräven skrev:
Röde skrev:
Bryozoa skrev:Rules of Engagement var ju hur kul som helst!
Och det var ju en slags "restriktion" på armérna som man spelade med, dock så gynnades snabba armér (men så är det väl på sätt och viss nu också). (jag som nog hade en av de hårdaste listorna på NROKs RoE för länge sen, med snabba eldar med mycket combat).

Kan göra hela 40K spelet roligare med RoE igen, kanske testa att köra det för 1750p och inte bara 1000p.
Vi har spelat det på 1750 också. De senaste gångerna vi spelat RoE har det varit på liten bräda och 1250pts. Jag och Erik shoppade på oss en hel del terräng nu när NROK till slut läggs ned, så räkna med att det dyker upp något RoE arrangemang (Tom, Ola, Erik och Roger-style) så småningom.
Det ser jag fram emot!
Och fler med dig hoppas jag.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Vad styr balansen i 40k?

Inlägg av Zurken »

RoE är en riktigt kul turneringsform. Jag ser gärna mer sånt!
Alexander Merinen

Skriv svar