Komp för en nybörjare

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Komp för en nybörjare

Inlägg av Papa D »

Speedfreak luktar inte minst =)


Din poäng framgår inge vidare. För Listan e inte särkilt dålig och kompmallskaparna är väldigt tydliga med att påpeka att kompmallen utgår ifrån att man använder sina val optimalt. Men visst din lista förtjänar inte den komp du fått, men den ska nog inte vara spelbar i en kompad miljö heller... så det spelar väldigt liten roll om listan förtjänar 2 eller -40 i komp.

Mina nickles and dimes.

P dandy =)
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Klus
Inlägg: 285
Blev medlem: 14 mar 2010, 22:08

Re: Komp för en nybörjare

Inlägg av Klus »

Min poäng var att en lista inte nödvändigtvis blir hårdare för att den har lägre komp.
Exempel är att man i denna listan köper 1 termagant, och får -0,5KP för den. Så gör man det på varje enhet för att få ännu sämre komp.
Hade man brytt sig om att få bra komp hade man istället antingen skippat ganten eller lagt alla i samma enhet.
Kalla det att "kompopta"
Man gör en lista man vill ha, sen "kompoptar" man den genom att göra mindre förändringar som nödvändigtvis inte gör listan sämre, men som ger den bättre komp.

Kanske lever jag i en annan värld än er men det är så jag gör.
Om ni vill ska jag nog kunna snickra ihop ett exempel på en kass lista som kommer precis över komp 0 men som "klantar" bort kompen.

EDIT: sorry, verkar som att jag var otydligare än vad jag förstod.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Komp för en nybörjare

Inlägg av Papa D »

Jag kan göra en komp - massor lista som inte kan vinna...... detta är inget som mallen tar hänsyn till. DVS mallen är till för att man använder sina val på ett optimalt sätt.

Här kommer en ooptad lista:

HQ
Astaroth the Grim 220p - 10KP

Troops

6 Death company - 255p - 13KP
1. Thunderhammer & Thunderhammer
2. Thunderhammer
3. CCW & Boltpistol
4. CCW & Boltpistol
5. CCW & Boltpistol
6. CCW & Boltpistol
Jump pack

6 Death company - 255p - 13KP
1. Thunderhammer & Thunderhammer
2. Thunderhammer
3. CCW & Boltpistol
4. CCW & Boltpistol
5. CCW & Boltpistol
6. CCW & Boltpistol
Jump pack

6 Death company - 255p - 13KP
1. Thunderhammer & Thunderhammer
2. Thunderhammer
3. CCW & Boltpistol
4. CCW & Boltpistol
5. CCW & Boltpistol
6. CCW & Boltpistol
Jump pack

6 Death company - 255p - 13KP
1. Thunderhammer & Thunderhammer
2. Thunderhammer
3. CCW & Boltpistol
4. CCW & Boltpistol
5. CCW & Boltpistol
6. CCW & Boltpistol
Jump pack

6 Death company - 255p - 13KP
1. Thunderhammer & Thunderhammer
2. Thunderhammer
3. CCW & Boltpistol
4. CCW & Boltpistol
5. CCW & Boltpistol
6. CCW & Boltpistol
Jump pack

6 Death company - 255p - 13KP
1. Thunderhammer & Thunderhammer
2. Thunderhammer
3. CCW & Boltpistol
4. CCW & Boltpistol
5. CCW & Boltpistol
6. CCW & Boltpistol
Jump pack
-------------------------------------
Point: 1750
Komp 21

Kan under inga som helsta omständigheter vinna på turnering. Så den har kanske ganska dålig komp i förhållande till sin potential... men om nån idiot spelar med detta får man skylla sig själv....


Jag luktar dödskompanist.... måste bada

P daddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Komp för en nybörjare

Inlägg av kelaino »

Jag tror att malloptning är priset man får betala för att ha en användbar mall. Annars kulle allting behöva kompas efter saker som: hur många i squaden, vad har de andra i squaden för wargear, vad har du för andra enheter, vad har de för wargear mm, mm och alla kostnader skulle bero av varandra in i oändlig oanvändbarhet.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Klus
Inlägg: 285
Blev medlem: 14 mar 2010, 22:08

Re: Komp för en nybörjare

Inlägg av Klus »

kelaino skrev:Jag tror att malloptning är priset man får betala för att ha en användbar mall. Annars kulle allting behöva kompas efter saker som: hur många i squaden, vad har de andra i squaden för wargear, vad har du för andra enheter, vad har de för wargear mm, mm och alla kostnader skulle bero av varandra in i oändlig oanvändbarhet.
Precis, det är omöjligt att få spelet 100% balanserat. Även om man nu skulle lyckas få alla enheter och options i codexarna helt perfekt balanserade så kommer frågan hur kompen ska inverka på matcherna, och det är så subjektivt att det inte ens är nån idé att ta upp.

Jag säger inte att det är en dålig grej att man måste "kompopta" utan det innebär bara att det blir ytterligare ett moment i det svenska 40k, att man måste fundera på om man verkligen tycker det är värt att betala de där -3 kompen för spore till zoan eller vad det nu kan vara.

Sen är det ju självklart att kompen gör så att även fluffspelare mm (oavsett arga eller snälla listor) kompar rättvisare i allmänhet.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

pixel
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 okt 2010, 14:20

Re: Komp för en nybörjare

Inlägg av pixel »

Minimerat för att gömma min egen dumhet :)

Papa D skrev:Jag kan göra en komp - massor lista som inte kan vinna...... detta är inget som mallen tar hänsyn till. DVS mallen är till för att man använder sina val på ett optimalt sätt.

......

Kan under inga som helsta omständigheter vinna på turnering. Så den har kanske ganska dålig komp i förhållande till sin potential... men om nån idiot spelar med detta får man skylla sig själv....


P daddy



Klart den inte kan vinna en turnering, den är ju inte ens laglig att spela :) Får bara ha en enhet death company nämligen :/


*Mummlar för sig själv* "läs specialkaraktärers regler innan du postar, läs specialkaraktärers regler innan du postar,läs specialkaraktärers regler innan du postar"
Senast redigerad av 1 pixel, redigerad totalt 25 gånger.

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Komp för en nybörjare

Inlägg av Mag-El »

Astorath the Grim tillåter fler än en enhet.

pixel
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 okt 2010, 14:20

Re: Komp för en nybörjare

Inlägg av pixel »

Mag-El skrev:Astorath the Grim tillåter fler än en enhet.

Men DOH på mig liksom :/

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Komp för en nybörjare

Inlägg av HeadWar »

Det enda som är bättre än trådnekrofili är trådnekrofili med en irrelevant kommentar. :P

pixel
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 okt 2010, 14:20

Re: Komp för en nybörjare

Inlägg av pixel »

HeadWar skrev:Det enda som är bättre än trådnekrofili är trådnekrofili med en irrelevant kommentar. :P
Precis :)

Skriv svar