Turneringsklimatet

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Poet
Inlägg: 707
Blev medlem: 13 okt 2009, 08:16

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Poet »

Gonka: "Jag kan förstå att det kan kännas litet ensamt och utanför om man kommer till en turnering mest för att skoja och visa upp sina coola gubbar." - Fan, låter ju som perfekt motstånd! Mer sånt! Ge mig! ;)

Jag tycker klimatet är precis så hårt som det ska vara, så de så!

Min hjärna vill ranka sig bra.. min lever tycks dock göra allt för att förstöra för mig!..

Allt jag kan säga att 40k-turneringar är sjukt kul! Tack till alla arrangörer som tar sig tid att skapa "skoj" för oss andra!

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av paintner »

Poet skrev:Min hjärna vill ranka sig bra.. min lever tycks dock göra allt för att förstöra för mig!..
låter som din lever ser fram emot nästa DefCon då? =)
- black templars @ time of ending -

Poet
Inlägg: 707
Blev medlem: 13 okt 2009, 08:16

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Poet »

Oh yes! :)

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Delirium »

Argos skrev:Lite mer seriöst så är det faktiskt en väldigt intressant frågeställning om Sveriges spelare tycker att det är bra eller dåligt att turneringarna är mer tävlingsinriktade. (I ett spel som egentligen är alldeles för dåligt för att tävla i)
*borstar bort dammet*

Jupp, mycket intressant. Jag håller med om premissen, turneringsklimatet är mer tävlingsinriktat och blev det successivt från 2005 då jag började till 2009. Personligen anser jag det vara dåligt, helt enligt Anders åsikt att spelet ju faktiskt är för dåligt för att tävla i. Jag har dock svårt att veta vad den stora massan spelare anser - att det finns en röststark grupp här på forumet som gillar tävling vet vi men jag är inte övertygad om att den är representativ för så mycket.

En del filosoferande om varför det har blivit så här visar på följande axplock av orsaker:

1. Ett generationsskifte

Jag kommer att tänka på minst 20, kanske 30 namn som var tongivande i turneringsklimatet för fem-sex år sedan och som har lagt ner nu, helt eller delvis. Det har kommit andra istället och den nya mixen av tongivande personer gör att det inte finns samma sociala utbyte inom gruppen för oss som inte är intresserade av festande.

2. Rankingen

Ett utmärkt initiativ och insats när den kom, att den främjar tävlingsinstinkt tror jag är ovedersägligt.

3. Mallen

Den ständigt infekterade kompdiskussionen. I efterhand ser jag att det var ett stort misstag att besluta att använda mall på BSK 2009, men jag såg inte vilken effekt den skulle ha då, jag har en smula dåligt samvete för att ha hjälpt till att sprida effekten av detta monster. Det är ett stort och fantastiskt bra jobb, men gör spelet tråkigare i form av mer likriktade listor och har gjort listoptande till en högre prioritet än tidigare.

4. 5th ed

Också en gammal och ibland förvånansvärt infekterad diskussion. I min bok är femte i sig mer tävlingsinriktat (och enligt vissa mer lämpat för tävling), men tyvärr också betydligt simplare och har tagit bort många av de schackliknande element som gjorde spelet till ett spel och inte ett diorama med miniräknare.

Var och en för sig är dessa faktorer inte särskilt avgörande men i kombination har de drivit spelet i en utveckling som jag inte gillar, därför sitter jag också av lite tid i väntan på att något händer, i sin enklaste form kan man säga att tiden det tar att åka iväg inte längre är värd den ständigt minskande chansen att ha en intressant upplevelse före, under och efter matchen, men den kanske kan bli det igen, lite sugen att damma av alverna är man allt.

Björn Engqvist
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Röde »

@ Delirium. Om jag arrangerar, spelar du då? ;)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Delirium »

Roger, om jag spelar igen, vilket inte kommer att ske före 2011, skulle jag gärna spela i dina turneringar, som vanligt!
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Per Pirat
Inlägg: 563
Blev medlem: 16 jan 2009, 11:10

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Per Pirat »

Tja, det beror väll på vad man menar med hårdnat. Under 2:ed var det mycket mer kaos, folk tolkade regler på olika sätt runt om i landet. Den som kunde snacka, var äldre osv. fick betämma och det var mycket mer köra över attityd söder om Stockholm (Stockholm och norrut kan jag inte uttala mig om). Sålde min IG-lista i 3ed och ramlade in i slutet av 4:ed efter turer med fantasy. Mötte ett mycket mer avslappnat klimat, mer uppstyrt, mer fokus på måland, fluff än "vilka konstiga effekter kan man få om man kombinerar det här wargearkortet med det här" osv. Sen dess har spelet filats att funka bättre i turneringsklimat på en rad olika sätt som nämnts och man har fått bort en hel del barnsjukdommar. T.ex. episkt tjock Sverige FaQ som täckte onödiga "what-if-what-if"-situationer och behållt det som är bra med den. Spelklimatet har skapat ett bättre spel på lika vilkor med en transparent kompmall som redogör för sin egen logik och ber dess spelare komma med feedback. År av infekterade kompdiskutioner har lett framåt och gör det än idag men i en mer neutral form. Jag tycker situationen som den är nu är toppen med några få undantag som är mer eller mindre bagatellartade. Framförallt ser vi olika sätt att spela 40k på RoE, lagspel, komp/okompat osv. Runt borden/turneringar gnälls det snarare i top 20 än top 10 och på Internet av mindre föreningar som är lite utanför turneringsloopen är min erfarenhet.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Röde »

@ Snot m.fl. Är det så ännu en gång att folk anmäler sig tidigt för att sedan droppa när turneringen närmar sig?

(Och jag vet att jag hoppade RydCon till förmån för familjen. Nästa år blir det tvärtom.)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av imp »

Det är sjukt tråkigt med avanmälningar. Ska jag arra turneringar igen så blir det utan tvekan så att man inte är anmäld innan man betalat.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av speedfreek »

Jag håller helt med om att någon form av "uppoffring" skall krävas för att räknas som anmäld.
Därmed inte sagt att jag tyckte vi hade optimalt system på SydCon.

Skriv svar