Turneringsklimatet

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Väktaren
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 apr 2010, 20:35

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Väktaren »

Min uppfattning är att de flesta turneringar är "förberedande" eller "tränings" turneringar inför större arrengemang.
Och självfallet så har det blivit en stor ökning i tävlande och listor har överlag blivit snävare.
Sen så tror jag att detta främst beror på de tre sakerna som många redan nämnt, rankingn, ETC och komp mall.
Jag upplever det som om dessa finns för att hålla ett visst antal spelare konstant i topp och på så vis även de som går där ute på 40k åkern och sållar som de vill. Men det är som sagt bara vad jag tror ;) .

Min senaste turnering var på LBKs tour 3, har inget att klaga på vad gällande trevliga spelare men jag kände som jag skrev ovan, att det var en turnering för att testa den värsta arméliste idén inför nått annat. Jag lärde mig massor av den söndagen, framför allt att jag inte längre uppskattar att spela på turneringar, främst då jag måste ändra så förbaskat mycket i den armé jag valt att behålla för att ens ska kunna göra mer än att bli överkörd av andra. Som sagt jag klagar inte på denna lilla turnering, den var bra.

Sen så har vi även detta med allt regelbänderi som verkar vara en uppgående trend, allt ska tolkas till höger och vänster. Men det är en diskussion jag inte kommer lägga mig i, framför allt för att det inte kommer vara någon idé att ens försöka lägga fram andra vinnklar eller tolkningar.

Känns rätt skönt att man bestämt sig för att turneringsspelandet är över för ens egen del med tanke på åt vilket håll det drar. 8-)

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av n00bn »

Många nämner kompmall, ETC och jocke rapp men jag undrar inte om spelet självt har tagit den vändingen att det är helt enkelt roligare att spela 40k hårt. Jag har personligen inte turnerat i tredje eller fjärde men jag har spelat de upplagorna. Spelet då var mycket mindre strömlinjeformat. Har svårt att tänka mig att man kan spela i en riktig hård tävlingsmatch utan lolrandom och andra former av fuckups som är utanför spelarens kontroll som förstör upplevelsen.

Det andra som kan har påverkat "härdningen" av listorna är att det kan vara svårt förstår vilket enormt arbete, tid och pengar det krävs för att komma upp i den nivån som de riktigt skickliga i Sverige har. Bla avståndsbedömning, sannolikhetsräknande har gällt sedan urminnes tider i 40k och när man möter en sådan veteran som har spelat seriöst i alla upplagorna, då är det väldigt svårt att vinna. För att kompensera mot detta så kan ju en lösning vara att ta en hårdare lista. Att helt enkelt spela bättre är en process som tar väldigt lång tid av ihärdigt nötande och jag tror inte det är något för alla. Att bygga hårda listor tycker jag är okej om det får folk att dyka upp på turneringar.
Senast redigerad av 2 n00bn, redigerad totalt 21 gång.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Gonka Koff »

Snot skrev:Jag har aldrig varit en fan av när personer gör skillnad på att tävla och "spela för att det är kul". För mig låter det som att dom vill få det att låta som att det inte kan vara kul att tävla.

För mig personligen är dom flesta aktiviteter där man inte kan bli bättre eller tävla (mot sig själv eller andra) bara slöseri med tid.
Snot summerar ganska väl min egen åsikt. Det som stimulerar mig att kämpa på i den här hobbyn är utvecklingen hos mig som spelare och listbyggare samt turneringsklimatet i allmänhet.

Jag håller med om att rankingsystemet och ETC har påverkat oss mycket.

Hade inte rankingsystemet funnits tror jag faktiskt inte att jag hade fortsatt att spela det här spelet. För mig är det oerhört viktigt att det hela tiden finns mål att sträva efter, och rankingen ger mig möjlighet att följa min och andras utveckling över tiden. Tidigare glömdes turneringarna bort ganska snart, och i analogi med Snots tankar ovan tycker jag att det är "slöseri med tid" att anstränga sig att besöka turneringar om resultatet inte sparas och gör någon skillnad i längden.

ETC är enligt mig det bästa som hänt den här hobbyn på evigheter. Det är helt fantastiskt att spelare kommer från nästan hela världen för att spela gubbspel. Nu kanske jag låter rejält töntig, men jag skulle vilja påstå att ETC har samma påverkan på nybörjar-spelare som fotbolls-VM har på knatteligan: det blir roligare att spela och utvecklas om det finns mål (och hjältestatus ;) ) som är mycket svåra att nå.

För att besvara Rödes första fråga: Har turneringsklimatet blivit hårdare? så svarar även jag jakande på frågan. För egen del är det helt och hållet en positiv sak.
På senare år tycker jag att det har blivit större, bättre och roligare - och den person som har en nästan pinsant stor del i detta (både ranking och ETC) är Jocke Rapp!

Hatten av och bockning med pannan ända ner i golvet!

Dock framkommer det till exempel i denna tråd att det finns spelare som inte uppskattar denna utveckling. Det tycker jag inte är speciellt förvånande, eftersom viljan och lusten att tävla varierar en hel del. Jag kan förstå att det kan kännas litet ensamt och utanför om man kommer till en turnering mest för att skoja och visa upp sina coola gubbar, -om alla andra bara pratar om listoptimering och rankingpoäng.
Jag tror att det finns utrymme och intresse för "mjukare" turneringar som inte har vinst och placering som huvudfokus. Det skulle nog kunna utgöra ett bra kompliment till dagens aningen likriktade turneringsvärld. Jag tror att även inbitna tävlingsmongon som jag skulle kunna uppskatta att då och då lira enbart för skojs skull!

/Henrik
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av egge »

Måste säga (igen) att jag inte tror på att klimatet har blivit hårdare. Jag spelar t ex i Varberg för att jag känner att jag träffar mycket folk jag tycker om och känner att jag vill stödja dem som håller dem turneringarna. Jag spelade på M-wolfs turnering och drack en bira samtidigt som jag spelade sjukt sköna matcher. Stämningen när vi körde upp till Umeå och umgicks med folk där var minst lika skön som mina första konvent.

Jag kände inte att GothCon har blivit mer eller mindre tävlingsinriktat. GothCon har alltid varit tävlingsinriktad. Så länge jag spelat på turneringar. Ingen turnering jag någonsin har spelat på har inte varit tävlingsinriktad bland topp 20% av placeringarna. Aldrig. Idag är topp 20% dubbelt så många spelare på varje turnering så det är självklart att det är fler som känner det som att turneringarna har varit mer tävlingsinriktade samtidigt som bland dessa 20% är det hårdare konkurrens. Men det betyder inte att turneringarna har blivit mer tävlingsinriktade generellt sätt, det betyder bara att fler har kommit upp till tävlingsnivån.

Jag tycker det är konstigt när som t ex Väktaren säger att han besökte en turnering som är mer eller mindre gjord för att öva för en större turnering när han inte gillar det spelsättet när han istället borde besöka andra turneringar som kör mer på en fri känsla.

Jag (känner mig rätt ensam också) hävdar att exempelvis GothCon och LinCon är lika tävlingsinriktade som de alltid varit och att turneringsklimatet endast har ändrats så att det finns mer variation på turneringarna och det finns specifika turneringar som passar in på alla. Gillar ni inte tävlingsmomentet - spela på en turnering som går in för att vara mer avslappnad, inte på en turnering som går in för att vara mer tävlingsinriktad. Turneringarna som ni vill spela på finns där vilket gör att turneringsklimatet givetvis har förändrats men inte blivit, enligt mig, hårdare. Klimatet har mer...omorganiserats.

Man kan numera vara selektiv - vill ni spela mer avslappnat; spela på den fantastiskt roliga dubbelturneringen i varberg, M-wolfs sköna avslappnande turnering eller "spela vad du vill"- RydCon. Vill ni har mer tävlingsinriktat; spela på LinCons enkla uppdrag som minskar missförstånd och ökar krav på spelskicklighet även genom minskad målningspoäng, GothCon för prestige och balans (mellan spelbalans, målning och komp) eller Umeås okompade med nagelbitande turneringar. Förr i tiden hade vi hälften så många turneringar som då fick ha dubbelt så många roller med färre deltagare. Det gjorde att de inte var mer avslappnande, inte hade större fokus på spelskicklighet och det var färre personer att umgås med. Turneringsklimatet har bara helt enkelt blivit bättre - inte hårdare.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Röde »

Jag tycker inte att det finns något likhetstecken mellan tävlingsinriktad och tråkig motståndare el. dyl. Det finns många tävlingsinriktade spelare som säkert kan vara bland de som är allra roligast att möta. Det som vore synd däremot är om spelare står turneringar igenom med pannan i djupa veck och glömmer bort att ha skoj även på "utsidan". Om de har skitroligt på "insidan" men sprider vibbar av gravallvarlighet kring sig blir det halvtråkigt. Än en gång föredrar jag när det garvas lite runtomkring.

Tanken jag hade när jag startade tråden utgick från den, enligt mig, ökande andelen allvarliga miner på turneringar. Jag hoppas att även dessa personer har skoj och inte tar "krixgubbarna" på för stort allvar.

Jag överväger för övrigt att arrangera turnering snart (innan året är slut) igen. Jag behöver bara en klubb som kan vara medarrangör och förse mig med terräng. Någon som känner för att låna ut lite till en ny turnering i sann RoE-anda alá Roger, Ola och Tom?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av NilssonHarHund »

Röde skrev:Jag överväger för övrigt att arrangera turnering snart (innan året är slut) igen. Jag behöver bara en klubb som kan vara medarrangör och förse mig med terräng. Någon som känner för att låna ut lite till en ny turnering i sann RoE-anda alá Roger, Ola och Tom?
Det gillar jag. Se nu till att arrangera när jag kan deltaga. Turneringar ala Roger+Ola+Tom är nämligen de roligaste jag varit på. Synd bara att RoE ännu inte hittat sitt sanna jag i 5th.

I övrigt är det nog återigen dags att utnämna egge till något sorts president och/eller officiell talesman. Det händer rätt ofta.

Jag tycker nämligen inte heller att klimatet hårdnat. Sedan jag på allvar började konventresa kring 2004 har jag inte varit på en enda turnering som fått mig att känna att hobbyn är på väg utför (möjligtvis undantaget Jyväskylä City Liberation 2005 (most painted-turneringen)). Någon enstaka match, visst, men det glömmer man när nästa börjat.

kmzz0r
Inlägg: 439
Blev medlem: 04 maj 2010, 07:56

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av kmzz0r »

Röde skrev: Jag överväger för övrigt att arrangera turnering snart (innan året är slut) igen. Jag behöver bara en klubb som kan vara medarrangör och förse mig med terräng. Någon som känner för att låna ut lite till en ny turnering i sann RoE-anda alá Roger, Ola och Tom?
Hoppas hoppas du får till en turnering!

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Bengtsson den yngre »

NilssonHarHund skrev:most painted-turneringen
Fantastiskt koncept!

Skall man se det hela över en lite längre period så tror jag att internet har haft en enorm inverkan på hobbyn. Förr, när man postade in sin konventslista i ett kuvert, fanns det helt enkelt inte samma möjlighet att få feedback på sina listor eller helt enkelt stjäla den senaste osten från något jänkar-forum.

Vidare tror jag att mängden spelare som kan, eller tror sig kunna, och vill spela bra och kompetativt har ökat. Handen på hjärtat, vår community växer inte överdrivet snabbt och folk som attraheras av ett tävlingskoncept (som turneringar faktiskt är) tenderar att efter ett tag tröttna på att "se och lära" eller "lattja lite med sina fräcka gubbar" utan vill vara med och spela om placeringarna.

Personligen kan jag tycka att det är både positivt och lite tråkigt att vi sett den här utvecklingen, negativt då vissa matcher tenderar att bli segdragna regeldiskussioner (min erfarenhet är dock att det spelar väldigt liten roll om det är gothconslutspel eller lojdcon som gäller, det tävlingsinriktade klientelet beter sig på i princip samma sätt). De positiva sidorna har redan nämnts i form av fler duktiga motståndare, bättre skrivna scenarion, tätare matcher etc etc.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag absolut tillhör den grupp av spelare som tycker om att spela med ett visst mått av tävlingsnerv, men det hindrar inte mig från att anse att spelet skall spelas på det sätt det är tänkt att spelas eller i alla fall på det (enligt mig) vettigaste sättet!
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Snot »

Röde skrev:Jag överväger för övrigt att arrangera turnering snart (innan året är slut) igen. Jag behöver bara en klubb som kan vara medarrangör och förse mig med terräng. Någon som känner för att låna ut lite till en ny turnering i sann RoE-anda alá Roger, Ola och Tom?
Call me ;)
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Röde »

Snot skrev:
Röde skrev:Jag överväger för övrigt att arrangera turnering snart (innan året är slut) igen. Jag behöver bara en klubb som kan vara medarrangör och förse mig med terräng. Någon som känner för att låna ut lite till en ny turnering i sann RoE-anda alá Roger, Ola och Tom?
Call me ;)
Will do. :D
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar