Turneringsklimatet

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Röde »

HeadWar skrev:Jag satt och pratade med fyra "casual" GASTare på GothCon. De hade tillsammans lägre komp än min ganska hårda SM-lista hade. ;)
Fast det är bl.a på den här punkten det blir så skevt. Jag sätter också ihop listor som får idiotkomp. Det säger inget om hur jag spelar dem eller hur jag är som spelare. Det säger mer om huruvida jag tycker att kompmallen är viktig, i mitt listbyggande, eller inte.

Nu måste jag erkänna att jag har en armé under uppbyggnad där jag tittat på mallen ordentligt när jag bygger den, men det är att betrakta som ett undantagsfall. Jag börja skissa på den efter att ha blivit tagen i rökarn av kompmallen efter DefCon. Ni vet ju, ni som var där, att jag spelade en helt sjukt hård Space Wolf armé... :lol: ...och kom sist.

Misstolka nu inte detta som att jag är grinig för att jag fick spö i flera matcher. Det är jag van vid. Nej det är det faktum att jag sedan blev nerpetad till en sista plats pga kompen som stör mig.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

GLinus
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 nov 2008, 10:09
Ort: Gamlestaden

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av GLinus »

HeadWar skrev:Jag satt och pratade med fyra "casual" GASTare på GothCon. De hade tillsammans lägre komp än min ganska hårda SM-lista hade. ;)
Det är inte alls så att vi alltid gör supersnälla listor. Ta till exempel Oskar (Bad Buddha) som uttryckligen skiter i komp och bygger listor som han vill spela utan att så mycket som kasta ett öga på hur den hamnar i komp. Låg komp innebär inte heller alltid hård lista.
Jag vet att Utter, Ovesen och Mats hade riktiga slamkrypare i komp i år, men Ola placerade sig å andra sidan som tvåa i kompen (tror jag). På senare tid har Gast dessutom fått tillskott i form av lite gamlingar från andra föreningar och håll, som trivs med den attityd som råder på föreningen, stämningen i lokalen, inställning till spelet och som vill kunna ta sig en pilsner i lokalen när man spelar eller umgås. De personerna förändras ju inte hux flux och blir hällda i någon sorts Gast-gjutform, utan fortsätter att bygga listor som de brukade göra för turneringar. Sympati är ju som tur är inte detsamma som likformighet.

Sedan ska man absolut säga att även vi i Gast anpassar oss efter klimat när vi är på turneringar och spelar. Annars är det ju ingen idé att åka dit och delta.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Nefrums »

är det bra jag som tycker att det är bra vi har ett bra tävlingsklimat i Sverige, det gör oss alla till bättre spelare. Det har säkert bidragit till att Sverige är bäst i Europa på att leka med tennsoldater!

Och de ända som klagar på det på forumet är de som gärna skulle vilja vara bra men ändå kommer sist på alla turneringar och vill skylla ifrån sig på någon annan.

Alla andra är nöjda med som det är. De bra tävlingsinriktade spelarna är nöjda och de som bara spelar för att det är kul bryr sig inte om att de inte vinner turneringar.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av egge »

Jag blir lite förvnad av vissa kommentarer (på ett intressant sätt, inte gnälligt).
Överlag var det mycket mer "javisst, gör du det" eller "slå 4+" som gällde. Kanske har reglerna blivit sämre skrivna, tlos öppnar ju för mycket mer gnäll tex. Detta i sin tur har gjort folk petigare, något som säkert uppfattas mer tävlingsinriktat..
Jag upplever att det är mycket mer så nu. När jag lärde mig spelet på turneringar i tredje versionen blev jag upplärd av att man får lära sig de hårda detaljreglerna genom att bli mosad av motståndaren. Alla FAQ och Chapter approved gjorde att folk höll mer på reglerna. Kan hålla med om att reglerna kanske är sämre skrivna nu men det består mest av GW:s ovilja att FAQ:a saker.
Dessa "skämtscenarion" har numera försvunnit helt eftersom de "förstörde" tävlandet.
Jag tror mer att dessa försvann för att folk (inklusive de som kallar sig själva casual gamers) klagade så mycket på ovanliga saker.

Mest kul och intressant tycker jag är att min åsikt tycks skilja sig så mycket. Jag är helt klart en mindre tävlingsinriktad person nu än några år tillbaka men jag spelar fortfarande för att jag vill komma bra. Jag tycker helt enkelt att det är kul att placera sig bra på en turnering. Jag upplever inte att det är mer viktigt att komma bra nu än tidigare. Alla har alltid vilja vinna. Skillnaden är att det är tillräckligt många som är tydliga på att spela på det sättet att man tror att det har tagit överhanden.

Som Jeppa säger är jag också sjukt nöjd med turneringaklimatet. Alla olika turneringar och variationen på dem samt att fler spelar gör hobbyn roligare och jag tror det drar med sig fler casual gamers in i hobbyn.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av the godfather »

jag måste tyvärr inflika lite generaliserat att ju lägre ranking en spelare har desto trevligare stil vid spelbordet.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

mickied
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 mar 2009, 19:53
Ort: Göteborg

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av mickied »

Det kanske är jag som har haft tur, men jag upplever att det är ett otroligt trevligt klimat att spela turneringar i.

Jag har mött högt rankade spelare och även lågt rankade spelare och det är väldigt sällan jag har stött på en riktig galt som bara är där för att vinna o svina o fullständigt skiter i hur trevligt det är.

Nu har jag visserligen bara hållt mig kring mellansverige i mitt turneringsspelande men där händer det i alla fall bra grejer.
The lord giveth. The lord taketh.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av DHettNeck »

Jag känner ofta tvärt om. Desto högre en motståndare ligger på rankingen desto trevligare matcher får man, mycket pga av att dessa spelare har lika bra (eller bättre) koll på reglerna som en själv har vilket leder till en match i samförstånd.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Papa D »

Håller med Dehetenettet, när man möter spelar som inte kan reglerna, som man själv kan hyfsat, och inte kan mitt codex, men jag kan den andres blir det alltid en konstig känsla i matchen. Kan verkligen dina gubbar skjuta utan line of sight?? Vadå re-roll to hit när du är inom 6" från Hive tyrant?? Va e de powerweapons som woundar på 4+ med re-roll!!! Va då att jag får I1.

Jag håller inte med om att högt rankade spelareär mer petiga. Verkligen inte. Har spelat mot 1, 2, 5, 7, 8, 11, 12 på rankingen och jag har haft extremt trevliga matcher i samtliga fall. Generellt sätt en väldigt bra och enkel känsla i matchen, typ den som folk beskriver i casual gaming, fast med fördelen att det i princip aldrig blir regelkonflikt för att båda kan reglerna, samt att matcherna brukar gå ganska fort.

P daddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av imp »

De otrevliga matcherna jag spelat har varit ganska jämnt fördelade över rankingen
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Röde »

Nefrums skrev:är det bra jag som tycker att det är bra vi har ett bra tävlingsklimat i Sverige, det gör oss alla till bättre spelare. Det har säkert bidragit till att Sverige är bäst i Europa på att leka med tennsoldater!

Och de ända som klagar på det på forumet är de som gärna skulle vilja vara bra men ändå kommer sist på alla turneringar och vill skylla ifrån sig på någon annan.

Alla andra är nöjda med som det är. De bra tävlingsinriktade spelarna är nöjda och de som bara spelar för att det är kul bryr sig inte om att de inte vinner turneringar.
Klimatet är ok men jag upplever att det garvas lite mindre i lokalen på de senaste tillställningarna jag varit på. Då har jag inte spelat själv på alla utan bara minglat i något fall. Folk överlag verkar mer fokuserade och allvarliga. Och att jag och andra medelmåttor alt. usla spelare bara klagar för att vi inte vinner är väl återigen en sanning med modifikation. Klart jag tycker det är skoj att få en bra placering men roligast av allt är ju riktigt tighta matcher mot trevliga motståndare som dessutom kan kosta på sig ett skratt då och då.

Är alla andra nöjda? De bra tävlingsinriktade spelarna är nöjda... Ja då så.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar