Turneringsklimatet

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
Röde

Turneringsklimatet

Inlägg av Röde »

Hallå

Jag har funderat lite den senaste tiden efter att ha läst diverse diskussioner här och på olika spelföreningars forum. Jag upplever att allt fler blir allt mer tävlingsinriktade. Är det fler som gjort samma iakttagelse? Håller turneringsklimatet på att hårdna?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Turneringsklimatet

Inlägg av Zurken »

Jag har sen jag började spela på turneringar på drygt ett år sedan så har jag själv blivit allt mer tävlingsinriktad i mitt tänk åtminstone. Jag försöker spela så effektivt som möjligt och bygger mina listor allt mer med tänket att kunna placera mig bra. Jag tycker dock att just det tänket är riktigt roligt och utmanande och även om jag inte är super bra än har jag fortfarande riktigt roligt när jag spelar.

Sen för att man är tävlingsinriktad betyder ju inte att man är otrevlig när spelar. Jag tycker efter 10+ turneringar att vi har ett väldigt bra, trevligt och utmanade turneringsklimat :).
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
pära

Inlägg av pära »

Solklart ja, sedan mitten på nittiotalet har det bara gått i en riktning. Säkert till stor del beroende på rankingen/ETC. Dessutom har arméerna blivit fulare, om nån nu kan se ett samband! :?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Rankingen har ju iofs bara funnits i lite över två år.

sourpus

Inlägg av sourpus »

Jo, jag måste nog säga att klimatet "hårdnat", på gott och ont. Casual gaming är ett dött fenomen.
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Jag måste nog faktiskt motsätta mig mot påståendet att causal gaming är dött. Möjligtvis att folk har blivit mer tävlingsinriktade de senaste året(spelat i knappt 1.5 år så har inte mycket kött på benen ^^) Men jag tycker iaf att det helt klart finns casual gamers inom 40k. Iaf på "snälla och rara" YLVA :)

Argos

Inlägg av Argos »

Ja, turneringsklimatet har hårdnat. Jag tror det beror på ETC, ranking och kompmall.

sourpus

Inlägg av sourpus »

PerS skrev:Jag måste nog faktiskt motsätta mig mot påståendet att causal gaming är dött. Möjligtvis att folk har blivit mer tävlingsinriktade de senaste året(spelat i knappt 1.5 år så har inte mycket kött på benen ^^) Men jag tycker iaf att det helt klart finns casual gamers inom 40k. Iaf på "snälla och rara" YLVA :)
tänker inte lockas in i en stockholm/göteborg-diskussion. :roll:
ok, jag talar bara utifrån egna erfarenheter och observationer, men utifrån dessa anser jag att annat spel än turneringsförberedande sker försvinnande sällan.

(eftersom man bör vara damp:aktigt tydlig på interwebs, så ett förtydligande: med turneringsförberedande avses i detta fall matcher i enlighet med vad kommande turnering stipulerar gällande komp och/eller poäng. )

EDIT: gällande rankingen skulle jag nog säga att den är både orsak till det "hårdnade klimatet" men även kanske ett "symptom" på en tidigare utveckling. Som tidigare nämnts har rankingen i dess nuvarande form funnits en relativt kort tid.
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Det var absolut inte menat som en konflikt startande kommentar, sorry!
Men att alla matcher på något sätt är turneringsförberedande är ganska självklart, såvida man inte spelar på turnering överhuvudtaget. Men även om man bara spelar på 1 per år så ger ju alla ens matcher en erfarenhet, speluppfattning osv. Vare sig man vill det eller inte. Resten är väl lite upp till varje person och där skiljer det nog väldigt mycket från fall till fall. Men som många har sagt så har nog tävlingsinriktiningen ökat.

egge

Inlägg av egge »

Jag märker inte alls av ett hårdare klimat. Jag ser dock en trend som ger större turneringar, mer åtkomliga mötesplatser (typ forum, vilket ger mer snack om de gemensamma sakerna - turneringarna vilket är det som märks), lika mycket casual snack på de egna föreningsforumen som innan, folk förbereder sig på en turnering på samma sätt som innan och folk har fortfarande kul på turneringar.

Givetvis är det så att det finns fler turneringsinriktade personer numera - det finns mer turneringar och folk som vill spela på dem - men jag tror samtidigt att det är dessa som hörs mest. Särskilt på sådana forum som det här. Killarna som bara vill spela casual games på turneringar finns nog i samma procentuell mängd fast hörs inte lika mycket för det är de som klagar som hörs mest. Och en casual spelare klagar nog inte så mycket.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar