Katarsis skrev:Jag ville inte säga något förut eftersom jag antog att det var en enskild åsikt, men det där tycker jag är riktigt korkat. Vad GW "vill" och vad som är fluffigt har ingenting med spelbalans att göra. Är det något som är brutet bra så skall det självklart reflekteras i kompen. Skulle det vara som så att t.ex. Orks fick 100 Boys gratis i nästa codex för att 'Det är fluffigt' skulle detta självklart kompas ner i fotsulorna. Fordon är för bra just nu, vi har komp som balanserar upp spelet, nuff said.
Vill man inte spela med komp och vad det innebär; spela okompat.
Det är samma sak som när man säger att kompmallen inte kan stå för när man väljer dåliga alternativ som fortfarande kompar dåligt. Ta ork nobz till exempel. Mallen förutsätter att man köper individuell utrustning till dessa så att man kan woundallokera, tar man identisk utrustning så är det ens eget fel.
Man måste även se till codexen som helhet, inte bara individuella enheter. Rhinos är en vital del i en marine-lista. Hela listan är uppbyggd och prissatt efter att man ska kunna köpa en transport till dem för 35p. Hade man inte kunnat göra detta hade kanske marines varit billigare eller fler enheter fått infiltrate eller fleet.
Jag menar inte att kompen är för hög, eller ens att den inte bör höjas ytterligare, tycker själv att det eskalerande minuset för fordon är för lågt i många listor. Kanske borde man skilja lite mer på fordon och fordon dock. En dread är till exempel inte lika spelförändrande som en fast razorback, eller en truck är inte lika jobbig som en rhino. Dreaden rör sig långsamt, och trucken kan inte tankshocka så man kan inte störa objektiv hur enkelt som helst med dem.