Namnkomp/rankingkomp
Re: Namnkomp/rankingkomp
Fast 40k i sig har ju kortat ner speltiden iom att varje match ska förberedas med spells och traits och massa olika val. Man får inte korta för mycket för då ryker en del trevlighetsfaktor.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Re: Namnkomp/rankingkomp
Ska fan satsa på att få igenom detta!Hylander skrev:en redig galen spelhelgsturnering borde ju gå att fixa under semestertider kanske
40K IRONMAN here we come!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Re: Namnkomp/rankingkomp
Jag har en ny spelidé på gång. Men tyvärr är den lite exkluderande av dig, Flogger
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Re: Namnkomp/rankingkomp
Hylander skrev:Jag har en ny spelidé på gång. Men tyvärr är den lite exkluderande av dig, Flogger
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
-
- Inlägg: 2745
- Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55
Re: Namnkomp/rankingkomp
Men, antalet matcher som krävs för att det ska bli en "matematiskt korrekt vinnare" kan väl ändå inte ha med att göra om det är WDL-eller Battlepoints? Det är ju en annan diskussion. Eller har vi två parallella spår här som jag inte uppfattat?Hylander skrev:Så länge du har tillräckligt med matcher. Det är där alla problem finns.Gonka Koff skrev:
Kanske är just WDL i kombination med BP som tiebreaker ett riktigt bra system. Dels minskar man sten-sax-påselistor och dels måste man aktivt plocka poäng i sina matcher?
De flesta system hade funkat klart bättre med lite fler matcher.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Re: Namnkomp/rankingkomp
Äh vi får snacka om det på SM istället
Idén Flogger, kan ni själva köra med lite lite andra klubbar. Jag tänkte skriva en post om det hela...
Idén Flogger, kan ni själva köra med lite lite andra klubbar. Jag tänkte skriva en post om det hela...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Namnkomp/rankingkomp
Jo det har det. I ett system där det inte finns grader av vinst krävs det fler matcher för att få fram en ensam vinnare.Gonka Koff skrev: Men, antalet matcher som krävs för att det ska bli en "matematiskt korrekt vinnare" kan väl ändå inte ha med att göra om det är WDL-eller Battlepoints? Det är ju en annan diskussion. Eller har vi två parallella spår här som jag inte uppfattat?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Namnkomp/rankingkomp
Flogger skrev:Hylander skrev:Jag har en ny spelidé på gång. Men tyvärr är den lite exkluderande av dig, Flogger
Här:
http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=14588
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
-
- Inlägg: 2745
- Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55
Re: Namnkomp/rankingkomp
Bara så att alla har begripit: jag (och Daniel) föreslår Tiebreaker, det blir då ett system som liknar det som används på ETC.DHettNeck skrev:Jo det har det. I ett system där det inte finns grader av vinst krävs det fler matcher för att få fram en ensam vinnare.Gonka Koff skrev: Men, antalet matcher som krävs för att det ska bli en "matematiskt korrekt vinnare" kan väl ändå inte ha med att göra om det är WDL-eller Battlepoints? Det är ju en annan diskussion. Eller har vi två parallella spår här som jag inte uppfattat?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
-
- Inlägg: 716
- Blev medlem: 03 apr 2012, 22:24
Re: Namnkomp/rankingkomp
Är det helt otänkbart att sänka poängsumman (vad som är standarden), samtidigt minska speltiden och köra ett system med en sideboard? Alltså typ 2,5 h, 1500p där det ges möjlighet att ha 200-300 p sideboard?
Exempelvis en arme med 1200p och två varianter på hur de sista 300p spenderas (det blir alltså 1500p på brädet)?
Exempelvis en arme med 1200p och två varianter på hur de sista 300p spenderas (det blir alltså 1500p på brädet)?
Flesh is a design fault