s.19 står det också om att modeller kan ha mer än en typ av save och att man alltid ska använda sig av den bästa. Därmed har demonerna 5++ i grund, ett extra 4++ av blessing.Ancalagon skrev:Precis som Halvar skriver spelar det ingen som helst roll i vilken ordning enheten har fått olika effects på sig.
I just det här fallet blir det bara aktuellt när de faktiskt ska slå save. Då kollar man vilket save de har. De har 5++ i grund, de är påverkade av något som ger dem +2 och de har även en annan effekt som ger dem 4++. Den ena är en modifiering eller bonus, den andra är en set value. Enligt regelboken ska de just då appliceras i den ordningen multipla modifiering alltid görs, precis som i Fredriks exempel.
Att försöka komma runt det genom att hävda att "en Blessing är inte en regel" är befängt.
Jag förstår varför en del tolkat det så, men håller verkligen inte med om logiken bakom det.
Notera också att invulnerable save inte är characteristics och följer inte reglerna på sida 2 eftersom de beskriver Armour Saves. Alltså är just 4++ blessingen ingen regel eller modifier som påverkar ett charactersitic jämfört t.ex. med Iron Arm eller Warp Speed.
Sen logiken bakom alla diskussioner är oftast densamme, demonspelare vill ha 2++ och motståndare vill inte att de ska ha 2++. Ingen hemlighet med att jag spelar demoner. Jag tycker att 2++ med reroll är trist (eller ja det är skitkul att spela med!) men knappast tristare än mycket annat i 40k just nu.
Min fix hade varit att göra om Daemon of Tzeentch till att alltid klara psy tests och +1 till Deny (+2 om de inte är psykers). Ta bort Ignores Cover, Ignores LOS, Preferred Enemy, Tankhunter/Monsterhunter och andra muppregler från majoriteten av spelet. Samt spela 1 FOC inkluderat allies (löser väl Lords of War också? ).
Ps. Kommer inte åt 3++, har någon en sammanställning av restriktionerna man kan kika på?