USA inför restriktioner

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Cemal
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 nov 2011, 18:34

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Cemal »

Ancalagon skrev:Precis som Halvar skriver spelar det ingen som helst roll i vilken ordning enheten har fått olika effects på sig.

I just det här fallet blir det bara aktuellt när de faktiskt ska slå save. Då kollar man vilket save de har. De har 5++ i grund, de är påverkade av något som ger dem +2 och de har även en annan effekt som ger dem 4++. Den ena är en modifiering eller bonus, den andra är en set value. Enligt regelboken ska de just då appliceras i den ordningen multipla modifiering alltid görs, precis som i Fredriks exempel.

Att försöka komma runt det genom att hävda att "en Blessing är inte en regel" är befängt.

Jag förstår varför en del tolkat det så, men håller verkligen inte med om logiken bakom det.
s.19 står det också om att modeller kan ha mer än en typ av save och att man alltid ska använda sig av den bästa. Därmed har demonerna 5++ i grund, ett extra 4++ av blessing.
Notera också att invulnerable save inte är characteristics och följer inte reglerna på sida 2 eftersom de beskriver Armour Saves. Alltså är just 4++ blessingen ingen regel eller modifier som påverkar ett charactersitic jämfört t.ex. med Iron Arm eller Warp Speed.

Sen logiken bakom alla diskussioner är oftast densamme, demonspelare vill ha 2++ och motståndare vill inte att de ska ha 2++. Ingen hemlighet med att jag spelar demoner. Jag tycker att 2++ med reroll är trist (eller ja det är skitkul att spela med!) men knappast tristare än mycket annat i 40k just nu.

Min fix hade varit att göra om Daemon of Tzeentch till att alltid klara psy tests och +1 till Deny (+2 om de inte är psykers). Ta bort Ignores Cover, Ignores LOS, Preferred Enemy, Tankhunter/Monsterhunter och andra muppregler från majoriteten av spelet. Samt spela 1 FOC inkluderat allies (löser väl Lords of War också? ).

Ps. Kommer inte åt 3++, har någon en sammanställning av restriktionerna man kan kika på?

Användarvisningsbild
fredrik
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 aug 2012, 17:04

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av fredrik »

Det går säkert att konstruera argument för både den ena och den andra tolkningen, men när vi nu sitter i en situation där en stor majoritet av spelarna tycker att spelet förstörs av tolkningen som gör att det krävs typ 700 bolterskott för att stoppa en screamerstar så kan man ju, tycker jag, för spelets bästa välja den regeltolkning som löser problemet utan att behöva gå in och förbjuda delar av en officiell codex. :)

Jag spelar själv demoner i princip uteslutande, men jag är inte så intresserad av att spela med en enhet som de flesta av mina polares arméer inte kan hantera på grund av en viss läsning av reglerna.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Flogger »

Grejen är att Tau/Tau och Tau/Eldar och Eldar/Tau dominerar helt turneringsscenen i USA. Ibland lyckas någon enstaka stackars necron, GK eller demonspelare klämma in sig i topp 10 men verkar som de håller sig på topp 20, och då enstaka.

Screamerstjärnan finns lösningar på, Eldar med ett gäng wraithknights kan faktiskt bara charga skiten och låta den stå, offra 240p för att uppehålla 1000p hela spelet. Problem löst.


Som Cemal sade, 2+ med re-roll kanske inte är roligt för motståndaren, men Ignore cover, twin-link på allt och monsterhunter är inte så jävla roligt att möta det heller.

Däremot låter det sjukt nice att de sätter 0-1 på riptides. Hade gärna sett 0-1 på riptides, wraithknights, wave serpents och broadsides. Då har vi nog ett bättre spel.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av kombat »

Flogger skrev:Grejen är att Tau/Tau och Tau/Eldar och Eldar/Tau dominerar helt turneringsscenen i USA. Ibland lyckas någon enstaka stackars necron, GK eller demonspelare klämma in sig i topp 10 men verkar som de håller sig på topp 20, och då enstaka.

Screamerstjärnan finns lösningar på, Eldar med ett gäng wraithknights kan faktiskt bara charga skiten och låta den stå, offra 240p för att uppehålla 1000p hela spelet. Problem löst.


Som Cemal sade, 2+ med re-roll kanske inte är roligt för motståndaren, men Ignore cover, twin-link på allt och monsterhunter är inte så jävla roligt att möta det heller.

Däremot låter det sjukt nice att de sätter 0-1 på riptides. Hade gärna sett 0-1 på riptides, wraithknights, wave serpents och broadsides. Då har vi nog ett bättre spel.
Jag anser nog tau commandern vara det största misstaget som GW gjort. Hans förmåga att sprida twinlinked och ignora cover samta tanka gör honom och den enhet han joinar helt extrema. Ett förslag till en "fix" är att hans pryttlar bara funkar på tau gubbar samt att man endast kan använda reroll to hit, ignore cover eller puretide chip. Den andra fixen skulle vara att man inte kan joina riptides.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Flogger »

kombat skrev:
Flogger skrev:Grejen är att Tau/Tau och Tau/Eldar och Eldar/Tau dominerar helt turneringsscenen i USA. Ibland lyckas någon enstaka stackars necron, GK eller demonspelare klämma in sig i topp 10 men verkar som de håller sig på topp 20, och då enstaka.

Screamerstjärnan finns lösningar på, Eldar med ett gäng wraithknights kan faktiskt bara charga skiten och låta den stå, offra 240p för att uppehålla 1000p hela spelet. Problem löst.


Som Cemal sade, 2+ med re-roll kanske inte är roligt för motståndaren, men Ignore cover, twin-link på allt och monsterhunter är inte så jävla roligt att möta det heller.

Däremot låter det sjukt nice att de sätter 0-1 på riptides. Hade gärna sett 0-1 på riptides, wraithknights, wave serpents och broadsides. Då har vi nog ett bättre spel.
Jag anser nog tau commandern vara det största misstaget som GW gjort. Hans förmåga att sprida twinlinked och ignora cover samta tanka gör honom och den enhet han joinar helt extrema. Ett förslag till en "fix" är att hans pryttlar bara funkar på tau gubbar samt att man endast kan använda reroll to hit, ignore cover eller puretide chip. Den andra fixen skulle vara att man inte kan joina riptides.

Håller helt med.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Lottomannen »

Den andra fixen skulle vara att man inte kan joina riptides.
Att kunna göra det är ett sånt uppenbart fel att det borde faq'ats för länge sedan.
Men, som pekats ut tidigare, dem finns det fler av.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Hylander »

Kul att USA vill kompa grejer. (Sant)

Kul att tråden blev en kompdiskussion. (Ironi)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Flogger »

Hylander skrev:Kul att USA vill kompa grejer. (Sant)

Kul att tråden blev en kompdiskussion. (Ironi)

Fast det är väl inte sååå märkligt att vi har åsikter om deras kompsystem? ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av Hylander »

Flogger skrev:
Hylander skrev:Kul att USA vill kompa grejer. (Sant)

Kul att tråden blev en kompdiskussion. (Ironi)

Fast det är väl inte sååå märkligt att vi har åsikter om deras kompsystem? ;)
Nja :D..

Vi kanske skulle fokusera på att hjälpa dem med just kompen istället :)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: USA inför restriktioner

Inlägg av L3go »

poppar popcorn och sätter mig vid sidlinjen.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Skriv svar