Och jag spelar tau..Captaingallas skrev:412 Shooty-spelare satte nyss kaffet i halsenOgglas skrev:Word!egge skrev:Area terräng blockar LOS. Så! nu är terrängproblemet fixat.
Ser fan inga fördelar med TLoS
En liten tanke angående terräng och spelbalans
Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans
Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans
Ooooo Respekt!
Det är kul att vinna, men en mästare vill ha motstånd!
De riktigt stora ser tom till att ha sämre förutsättningar än motståndarna!
http://youtu.be/0HqdSjdtPAQ?t=49s
Alltså har de tuffaste spelarna de mjukaste listorna.
Det är kul att vinna, men en mästare vill ha motstånd!
De riktigt stora ser tom till att ha sämre förutsättningar än motståndarna!
http://youtu.be/0HqdSjdtPAQ?t=49s
Alltså har de tuffaste spelarna de mjukaste listorna.
Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans
Jag är faktiskt relativt seriös. Hade Area terräng blockat LOS så hade vi haft ungefär den mängd terräng som kan gömma vad som helst som det skall vara på borden. 3-4 LOS blockande rejäla bitar skall finnas på bordet. Att LOS inte skall blockas har skutte spelare som regel jublat över sedan femte 40k när alla visste att vi fortfarande skulle ha lika många LOS block på borden men att vi istället måste använda något som inte var area terräng. Det fungerade inte alls utan alla placerade ut area terräng som i tredje och fjärde, alltså på det sättet LOS block terräng skall ut. Bara att det inte fanns LOS block.
Jag tycker det är helt tydligt att spelet består av extremt hårda men väldigt långsamma skytte enheter som skall bli hårt drabbade av LOS - de dödar det de ser men har ingen möjlighet att komma åt samtliga mål under matchen de vill se. Snabba skytte enheter kan komma ut men måste då utsätta sig för mot attack. Närstridsenheter kan hoppa mellan skydd men motståndaren ser lätt vart det kommer ske samt att en närstridsenhet bara kan döda en motståndarenhet med säkerhet, som regel. Många jag möter är fortfarande rädda för att nidsen skall döda en enhet och sedan låsa upp en annan med massacre move. Då denna regel försvann för några versioner sedan blev närstridsenheter mycket sämre och det blev mer viktigt med LOS block, som samtidigt minskade i antal. Sedan fick skytte arméer mer fördelar i form av snap-fire och overwatch medan närstridsenheter fick random charge vilket är en katastrofalt dålig regel som nerfar närstrid något fruktansvärd samtidigt som vi fortfarande valde att inte ha rätt terräng på borden.
Area terräng blockar LOS - problemlösaren i 40k.
Jag tycker det är helt tydligt att spelet består av extremt hårda men väldigt långsamma skytte enheter som skall bli hårt drabbade av LOS - de dödar det de ser men har ingen möjlighet att komma åt samtliga mål under matchen de vill se. Snabba skytte enheter kan komma ut men måste då utsätta sig för mot attack. Närstridsenheter kan hoppa mellan skydd men motståndaren ser lätt vart det kommer ske samt att en närstridsenhet bara kan döda en motståndarenhet med säkerhet, som regel. Många jag möter är fortfarande rädda för att nidsen skall döda en enhet och sedan låsa upp en annan med massacre move. Då denna regel försvann för några versioner sedan blev närstridsenheter mycket sämre och det blev mer viktigt med LOS block, som samtidigt minskade i antal. Sedan fick skytte arméer mer fördelar i form av snap-fire och overwatch medan närstridsenheter fick random charge vilket är en katastrofalt dålig regel som nerfar närstrid något fruktansvärd samtidigt som vi fortfarande valde att inte ha rätt terräng på borden.
Area terräng blockar LOS - problemlösaren i 40k.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans
Jag är inte relativt seriös, jag är 100% seriös. Och jag lirar som sagt tau.
Är det någon som på riktigt tycker TLoS är en bra regel?
Är det någon som på riktigt tycker TLoS är en bra regel?
Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans
Jag anser att TLoS är en ganska bra regel och nu har mans pelat med den så mycket så att det känns naturligt. Jag är också av åsikten att area terrain inte skall blocka LOS. Däremot tror jag att man skall ha 3-4 misnt riktiga LOS-blocking terräng. Sen håller jag inte med Egge att random charge lenth är en dplig regel. Att kunna chargea upp till 12 tum är rikitgt nice. Overwatch är inte så farligt sålänge det inte gäller tau men det är ju ett tau problem (markerlights borde inte kunna förbättra snapshots och supporting fire borde endast gälla om det är taugubbar som bli chargade). Jag tror helt enkelt att man skall anpassa terrägnen efter reglerna och inte vice versa.
Edit: och jag spelar en närstridsarmé
Edit: och jag spelar en närstridsarmé
Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans
Ogglas skrev:Jag är inte relativt seriös, jag är 100% seriös. Och jag lirar som sagt tau.
Är det någon som på riktigt tycker TLoS är en bra regel?
Jag tycker TLoS är det bästa som införts både i 40k och i fantasy.
Angånde Kombats kommentar så håller jag helt med honom om allt han skrev förutom att jag tycker supporting fire skall raderas från spelet.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans
Det finns sämre regler än TLoS som tär på min spelglädje till 40k.Ogglas skrev:Jag är inte relativt seriös, jag är 100% seriös. Och jag lirar som sagt tau.
Är det någon som på riktigt tycker TLoS är en bra regel?
Regler som jag tycker är tråkiga är:
-Nya Feel no pain
-And they shall know no fear
-Flyers
-Super heavies
-Fortifications
-Allies matrixen (Allies är kul, men den är orimlig)
-Att man inte får dra en charge ur en stillastående transport.
Finns många fler saker som jag stör mig på i spelet än just TLoS.
-
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44
Re: En liten tanke angående terräng och spelbalans
kombat skrev:Sen håller jag inte med Egge att random charge lenth är en dplig regel. Att kunna chargea upp till 12 tum är rikitgt nice.
Visst är det nice, men det går ju inte att förlita sig på över huvud taget. När man behöver 6" på en charge med Fleet och misslyckas så spelar det liksom ingen roll hur högt genomsnittsrangen är. Särskilt när skytte inte har någon motsvarighet. Om Target Priority kom tillbaks (och Leadership i allmänhet gick ner) så skulle vi kunna börja snacka, men att göra en statistisk säkerhet till en variabel måste väl ändå anses vara "dåligt" för den som vill komma in i närstrid?