Jag tycker att det finns en del bra poänger med komp, speciellt gillar jag tanken att man kan spela med sånt man tycker är ballt eller sånt man råkar ha snarare än vad man tycker är bra.
Dock tycker jag inte att kompen ger så stor praktisk skillnad längre, eftersom jag faktiskt anser att kodexarna blivit mycket mer balanserade både inom sig själva och gentemot varandra på senaste åren.
Jag kan ärligen säga att jag inte känner till en enda armétyp som är så hård att den "förstör spelet", men ändå är så all-round att den klarar sig i en turnering. (Detta förutsatt att turneringen använder sig av ett win-draw-loss liknande system).
Jag skulle personligen gärna vilja se en litet större andel okompade turneringar än vad vi har idag, men vi skall såklart ha kvar kompen så länge den är populär.
Jag tycker det är viktigt att vara objektiv mot orginalreglerna och kontinuerligt undersöka om det verkligen är sant att GW:s regler är jätteobalanserade, och att "codex creep" verkligen sker på riktigt. Jag är inte helt säker på det.
Som spelare tvingas jag lägga ner en plågsamt stor mängd tid åt att räkna och studera kompen, dels för min egen armé, dels vad dom andra kan tänkas spela med, och slutligen hur kompjusteringen påverkar i varje turnering. Jag har alltid avskytt den delen av hobbyn, och är tveksam till om fördelarna med kompen verkligen uppväger nackdelarna.
Tyvärr känner jag så att kompen har i mångt och mycket blivit ett verktyg för de mest inbitna spelarna att verkligen kunna optimera en turneringsarmé. Nybörjare och andra mindre komp-räkneintresserade (inkusive mig) klantar för det mesta till det och får kämpa på genom turneringen med en icke kompoptad armé.
Så, det jag gillar bäst med kompen; att man skall kunna spela med litet vad som helst och ändå ha en god chans att placera sig stämmer inte riktigt, eftersom det mycket väl kan råka slumpa sig så att det man råka ha kompar riktigt illa i förhållande till sin effektivitet. Då kan man få det ännu kämpigare än vad man haft utan komp.
Det är ju riktigt trist om kompen blir ett verktyg för eliten att få det ännu lättare att vinna över nybörjare? Nu säger jag inte att det är så, men det kanske finns det en viss del sanning i det?