Diskussion kring kompens inverkan på turneringsresultat

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av HeadWar »

Framförallt är jag nog tveksam till att köra två parallella turneringar. Jag tror säkert att en mys-sammankomst där man bara spelar för skojs skull skulle kunna dra folk, men den kommer nog inte få alls samma deltagarantal om det finns en "riktig" turnering samtidigt. Dessutom skulle förmodligen den "hårda" turneringen bli lidande av att det försvinner bord, spelare och arrangörsuppmärksamhet.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av Papa D »

Personligen tycker jag att de är helt galet att en komp 75 lista kan möta en komp 25 lista, om man talar defcon komp är det 5 - 15, dvs en differans om 10, väldigt ofta stor slammar 5 listan 15 listan, men kan bara vinna med 15 - 5, men problemet ligger inte nödvändigtvis här, snarare i faktumet att killen med carebear lista troligen har en ganska tråkig 1 timmes match innan allt är över. Och kille med 5 komps listan känner sig bara EXTREMT frusterad för att han inte kan vinna med mer än 15 - 5. Jag tror man måste hitta ett annat komp justerings system eller ett annat swiss system. Om man har ett VP system så skulle ju kompen kunna påverka VP så att man endå kan vinna med 20 -0 trotts stor komp differans, vet inte hur det ska se ut, men man kanske kan ha ett bonus system på VP baserat på vilken turn man lyckas krossa motståndaren eller att man har en skala som går över 20 - 0 men att max resultatet efter komp inte kan bli mer än 20 - 0. nåt i stil med:

Komp 5 möter komp 15.

Komp 15 börjar med 750 VP (75*komp differans)

20 - 0 = VP diff på 1750VP

Man spelar 1750 VP och uppdraget är värda 1750 VP, så för att komp 5 killen ska vinna med 20 - 0 måste han få 2500VP mer än komp 15 farbrorn.
Eller något annat klurigt system.Hade annnat å säga åxå men min editor har helt ballat ur.. så de va allt for now-.
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av kelaino »

Jag tror på lottning efter komp, möjligen med någon form av final mellan spelarna med högst poäng där kompen modifierar resultatet vid behov, i de turneringar där det är möjligt (läs: större turneringar).

I turneringar där deltagandet är för lågt för att komplottning ska vara möjlig tycker jag det är fullt rimligt att sätta övre och undre kompgräns på de listor som ska få vara med (typ min 40, max 60) och swissar.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av Delirium »

Jag förstår inte hur ni drar slutsatsen att åsikten att komp ska påverka på ett annat sätt än den börjat göra det senaste året automatiskt medför att man inte vill tävla? Om inte annat visar väl de olika åsikterna i den här tråden att det råder mycket delade meningar om vad kompen ska göra? Lite konstig analys faktiskt.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag har kommit fram till att jag inte håller med om era argument att en stenhård lista alltid vinner över en snällare lista och att kompensationen inte räcker. En komp 75-lista kan vinna över en komp 25-lista och den kan absolut spela in en draw och få vinst via kompkompensationen (bra ord). Jag säger dock inte att alla komp75 kan vinna över alla komp25, men å andra sidan kan inte alla komp50 vinna över alla andra komp50 heller...

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av Delirium »

Absolut, mycket få matcher är avgjorda på förhand, men om vi nu har ett avancerat system för att teoretiskt värdera listor gentemot varandra är det väl fasen så mycket mer logiskt att använda det för att försöka få jämna matcher än att inte göra det?
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av theWatchman »

Jocke Rapp skrev:Jag har kommit fram till att jag inte håller med om era argument att en stenhård lista alltid vinner över en snällare lista och att kompensationen inte räcker. En komp 75-lista kan vinna över en komp 25-lista och den kan absolut spela in en draw och få vinst via kompkompensationen (bra ord). Jag säger dock inte att alla komp75 kan vinna över alla komp25, men å andra sidan kan inte alla komp50 vinna över alla andra komp50 heller...
Håller med dej där Jocke. Enligt mig är det inte så svart eller vitt som discussionen har antydigt. Komp är för mig ett sätt att straffa ut de värsta svinerierna men en lågkompad lista behöver nödvändigtvis inte vara tokigt mycket bättre än en medelkompad. Hårdare i vissa avseenden kanske...

Hawk
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 okt 2008, 22:49

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av Hawk »

Vad som kan lösa detta delvis är att trycka ihop kompintervallet för godkända listor till turneringen (både uppåt och neråt). Nackdelen är man inte får spela vilken lista man vill, men personligen anser jag att det övervägs av att alla listor på turneringen ligger hyggligt nära varandra i hårdhet. En sak jag noterat med kompen i Fantasy är att kompmallen tycks funka bäst i vissa intervall beroende på vilken ras man spelar. Jag kan tänkja mig att det går att hitta liknande mönster i 40K-kompmallen så det gäller att hitta ett intervall där alla raser verkar vara ungefär lika hårda. Ett intervall jag skulle kunna tänka mig funkar är mellan 30 och 50 (eller om man verkligen vill trycka ihop det 35-45).

/H

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av Gonka Koff »

Detta blev litet långt, och inledningen kanske bara passar för nybörjare. Hoppa till mitten om det känns segt i inledningen!

Eftersom jag själv lätt snurrar till det när jag funderar i dessa banor passar jag på att reda ut begreppen litet.


Det finns tre grundklasser för komp i turneringssammanhang:

a) Kompfritt - ta vad du vill. Komp beräknas inte.

b) Tröskelkomp - du får inte ta en armé som är hårdare än en viss gräns. Komp justerar inte resultat.

c) Kompjusterande - ta vad du vill, din armé kompsätts och resultatet justeras av komp. (kombineras ofta med b)

Några vanliga anledningar till att välja kompjustering istället för kompfritt eller tröskelkomp är:
1) Ge frihet till deltagarna att spela med vad de känner för.
2) Sträva efter att kompensera bort arméernas skillnad i hårdhet, så att resultatet i större utsträckning speglar spelarnas skicklighet.

Det finns några vanliga metoder som används i kompjusterande turneringar, som är avsedda att maximera målsättingen att resultatet skall spegla spelskickligheten.

a) Swiss - genom turneringens gång kommer man att matchas mot spelare som har liknande placering som sig själv. (används även i de flesta andra turneringsformerna)

b) Komplotting - innebär att man kommer att matchas mot spelare med samma komppoäng som sig själv. Oftast används komplottning i turneringens inledande matcher, för att sedan ersättas av swiss.

c) Kompbonus - på ett eller annat sätt får spelarna extra poäng beroende på komp. Spelar man med en bra armé får man lite extrapoäng, och spelar man en dålig får man mycket.

kompbonus:
Det finns två varianter för hur kompbonus används:
1) Komppåslag: en bonussumma läggs på totalresultatet - detta brukar ske inför någon av de avslutande omgångarna och kommer sedan att påverka swissen.
2) Kompjustering: varje matchresultat justeras dirket beroende på kompskillnad. Ett resultat på 10-10 kan sålunda justeras till exempelvis 8-12.

Kommentar angående komppåslag:
Självklart är det omöjligt att använda swiss och komplottning samtidigt. Därför finns det ett problem i att när komplottning övergår i swisslottning kan detta resultera i att vissa matcher blir väldigt ojämna i kompförhållande. Detta förstör målsättningen att spelarnas skicklighet skall spegla resultatet - eftersom den hårdare armén troligen har en fördel gentemot den svagare. I detta scenario får spelaren med den hårdare armén en oförtjänt fördel gentemot samtliga andra deltagare.

Kommentar angående kompjustering:
Om man har ett perfekt fungerande system för kompjustering är komplottning inte nödvändig. Detta stämmer dock tyvärr bara i teorin, eftersom skillnaden i komp aldrig kan reflektera två slumpmässigt utvalda armélistors förutsättningar gentemot varandra. Sannorlikheten finns ju att en armé som är hård i de flesta sammanhang kan vara svag mot en armé som har betydligt bättre komp. Då kommer kompjusteringen att bli missvisande. Problemet här är sålunda det omvända jämfört med komppåslagsmodellen.

Min slutsats:

Det är svårt att kombinera de bägge målsättningarna med en kompjusterande turnering (frihet samt rättvisa). Eftersom samtliga faktorer som spelar in är mer eller mindre oprecisa - kompbedömning, matchlottning, kompbonus.

Den bästa lösningen som jag kan se på detta är att använda sig av så många metoder som möjligt. Det kanske låter litet konstigt, -att resultatet skulle bli mer rättvisande destå fler diffusa metoder som man blandar ihop. Men jag tror att det kan jämföras som att slå en d6:a och att slå 10 d6:or - det är mer sannorlikt att det genomsnittliga resulatet är nära 3,5 om man slår 10 tärningar, jämfört med om man bara slår en.

Så jag föreslår följande metoder på en kompjusterande turnering (och som svar på denna tråds titel):

a) Komplotting i de inledande matcherna (1-2)
b) Swiss i de senare matcherna (3-x)
c) Kompjustering i varje match
d) Kompbonus läggs på resultatet inför de sista matchrundorna

Till detta kan man, givetvis lägga till en tröskelkomp, som exempelvis DefCon valt att göra. Effekten är att "rättvisan" ökar på bekostnad av "frihet".
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av DHettNeck »

a) Komplotting i de inledande matcherna (1-2)
b) Swiss i de senare matcherna (3-x)
c) Kompjustering i varje match
d) Kompbonus läggs på resultatet inför de sista matchrundorna

Detta låter riktigt bra enligt mej. Då får man med allt det bra samtidigt. Kanske att match 1-3 skulle vara komplottad och 4-6 swiss...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar