Diskussion kring kompens inverkan på turneringsresultat

Alla diskussioner rörande kompens varande eller icke varande, samt dess utformning.
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Hur ska kompen påverka turneringsresultaten

Inlägg av HeadWar »

Zurken skrev:Min röst ligger på Headwar, även om det skulle försvåra det för nya spelare en del.
Borde inte vara nämnvärt mycket svårare än det är att sätta sig in i kompmallen. Förmodligen betydligt lättare.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker GC systemet funkar bra 3 omgångar swiss inom en kompgrupp och sen två omgångar med vanlig swiss varefter kompen läggs på på slutet.

Swiss är ett måste på en turnering om man ska få fram en värdig vinnare.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

HeadWar skrev:
Zurken skrev:Min röst ligger på Headwar, även om det skulle försvåra det för nya spelare en del.
Borde inte vara nämnvärt mycket svårare än det är att sätta sig in i kompmallen. Förmodligen betydligt lättare.
Att ändra poängen istället för komp är enligt mig inte vettigt. Oftast är det ju kombinationen av saker som gör listor bra, inte de enskillda elementen (självklart finns det undantag som ex Lash som gått skulle kunna kostat 100p). Att ha en lista med måna fordon är lika bra även efter en poängjustering.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

vad säger att man inte kan göra andra vindicatorn dyrare i poäng än den första? eller att du måste lägga på 50p extra på femte fordonet (splittras lika över alla fordon för VP)?
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Visst skulle man kunna göra det, men då börjar det bara bli fånigt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Fånigare än komp? :)

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Asså gå in och rätta till kostnader för olika grejer verkar vara lite hett. Man har ju redan gjort ett litet ingrepp på den biten med IA-uppdaten och det har allmänt uppskattats. Min åsikt är att dom värst prissatta grejerna åtgärdas (tex stormshields, Vespid, swooping hawks, flash gitz osv). Men om det bör att ersätta kompen så är jag tveksam över vad jag tycker.

Sen är jag sjukt anti att ta bort swissen. Jag är av åsikten att spelarens skicklighet har mest betydelse ifall en match vinns och inte listan. Speciellt nu när mallen har gjort dom mest spelförstörande grejerna ospelbara.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Delirium

Inlägg av Delirium »

Jocke Rapp skrev:Vi ska alltså förkasta swissen helt...?
Ponera att jag och en annan spelare, vi kallar honom Beppa, ligger lika och leder turneringen inför sista matchen. Beppa har lägre komp än jag. Men på grund av vilka som anmält sig till turneringen med olika komp så får jag möta den väldigt duktiga spelaren Flaxel, medan Beppa får möta en nybörjare. Beppa vinner sin match, jag spelar lika mot Flaxel och därmed vinner Beppa turneringen.
Är det rättvist? Ja, vi fick ju möta listor som hade samma komp, så därför var det väl rättvist? Men utan swiss tycker jag att vi lika gärna kan sluta ha organiserade turneringar med vinnare och placeringar.
Vet inte om detta var ett svar till mig, men om det var det är det äpplen och päron som är på tapeten. Du pratar om att kompen ska ge en rättvis turneringssegrare vilket jag specifikt sa att jag inte tyckte var kompens jobb, jag tyckte att kompen, om den ska användas, har som uppgift att ge jämna matcher, så i det avseendet ser jag inte problemet med ditt (extrema) exempel.

Återigen, om det enda kompen används till är att räkna ut exakta mängden tröstpoäng att ge som plåster på såren i efterhand tycker jag att man lika gärna kan ta bort alla former av avancerade system och ersätta det med tröskelkomp.

Ett förslag som varit uppe tidigare är att ha två klasser i en turnering, en tuff klass och en fluffklass. Mycket rudimentärt, men jag menar att en sådan simpel uppdelning är allt kompen egentligen ska behöva göra.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Att ha en tröskelkomp tror jag bara flyttar problemet med vad man kan ta med i listorna. Det kommer då finnas "ETC"-Hårda listor fast enligt tröskeln.

Jag anser att kompens främsta uppgift är att man skall känna att alla listor är spelbara i turneringen. Kompen idag löser inte detta fullt ut men kommer närmast enligt mig.

Jag tror inte på att komplotta en helt turnering. De två ledande spelarna måste mötas någon gång oavsett deras komp och då måste deras resultat kunna viktas efter listorna för att få viss rättvisa.

Självfallet kan man ha en annan åsikt om detta men då tror jag inte att man tycker det är viktigast med en rättvis segrare utan kanske mer sin egna spelupplevelse under turneringen. Detta har jag dock förståelse för utan att för den delen hålla med.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Jocke Rapp skrev:... Men utan swiss tycker jag att vi lika gärna kan sluta ha organiserade turneringar med vinnare och placeringar.
Delirium skrev:... Ett förslag som varit uppe tidigare är att ha två klasser i en turnering, en tuff klass och en fluffklass. Mycket rudimentärt, men jag menar att en sådan simpel uppdelning är allt kompen egentligen ska behöva göra.
Spela 40K på turneringar för att det är kul att möta nya spelare/listor. Det känns helt okej för min del.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Skriv svar