Sida 5 av 9

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 00:18
av Neth_Oni
w/d/l vet jag används flitigt i en del andra länder och andra spel (mtg som exempel) och något som vi ofta använder oss av på lokala turneringar i Borlänge. En sådan liten turnering ger ju inte så mycket kött på benen men om någon av de större skulle våga testa detta istället? LBK hade väl "liknande" för bara något år sedan när man spelade om 3 eller 4 poäng bara?

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 00:21
av Flogger
Jag är helt med på att WDL är ett bra system. Jag kommer köra det på de turneringar jag arrangerar framöver. Testar det under 2016 helt enkelt.

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 06:43
av Gonka Koff
Flogger skrev:Jag är helt med på att WDL är ett bra system. Jag kommer köra det på de turneringar jag arrangerar framöver. Testar det under 2016 helt enkelt.
Härligt! Det ser jag oändligt mycket fram emot!

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 08:19
av Hylander
Som gammal schackspelare så gillar man ju WDL eller 1, 1/2, 0 system.

Även om nu schack kanske inte är den snabbaste grenen i världen, så kan den vara bra mycket snabbare än 40k ibland, vilket gör att man kan spela fler ronder. OM vi har ett WDL system så måste vi spela fler matcher (om turneringen är någorlunda stor). Tex en endagars med 3 matcher får ju max ha 8 deltagare för att man skall kora en ensam vinnare. GothCon eller dylik storlek på turnering behöver 7 rundor (antar mer än 64 mindre än 128 spelare) vilket kanske är svårt att få in i praktiken.

I schack kör man dessutom två extra rundor för att om man förlorar en match så skall man ändå vara inne i turneringen. Så antalet ronder är:

2^(n-2) > antalet spelare där n är antalet ronder.

Om man går på detta så blir det en hel del spelande och tex endagars är att glömma eller starkt begränsat i sitt deltagarantal.

Om man inte vill köra swiss så kan man ju helt enkelt köra cupspel med en loosersida också men det känns sådär.

Jag säger inte att systemet vi har idag är bäst utan pekar bara på nackdelar med WDL systemet som man som arrangör ställs inför. Det kan vara vettigt att lösa dessa problem innan man ger sig in i leken med ett WDL system.

Det skall tilläggas att SM i schack spelas under 2 veckor. Vanliga dödliga som deltar spelar antingen första eller andra veckan medans eliten spelar alla 14 dagarna. Visst gillar jag att spela 40k men hur många av oss hade dykt upp på en sådan lång turnering...

Edit: Om man väljer Cupspel så bör man kanske komplotta första omgången precis som i tennis, dvs att den med högst ranking möter den med lägst. Annars blir ju Turneringen rätt skev iom att lottningen spelar enormt stor roll. Dessutom måste deltagarantalet vara precist dvs 2,4,8,16,32,64, osv för att många inte skall behöva stå över matcher.

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 08:41
av Gonka Koff
Ja, det är ett problem, som man lätt kan lösa genom att ge 1000p för vinst, 500 för draw och 0 för förlust. Sen lägger man till de vanliga battlepointsen, dvs 0-20p. En match som i ett 0-20 system slutar 17-3 blir då 1017-3.

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 08:43
av Hylander
Gonka Koff skrev:Ja, det är ett problem, som man lätt kan lösa genom att ge 1000p för vinst, 500 för draw och 0 för förlust. Sen lägger man till de vanliga battlepointsen, dvs 0-20p. En match som i ett 0-20 system slutar 17-3 blir då 1017-3.
Effekten blir detsamma som i ett cupspel. Tyvärr ingen lösning där.

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 08:47
av Gonka Koff
Hylander skrev:
Gonka Koff skrev:Ja, det är ett problem, som man lätt kan lösa genom att ge 1000p för vinst, 500 för draw och 0 för förlust. Sen lägger man till de vanliga battlepointsen, dvs 0-20p. En match som i ett 0-20 system slutar 17-3 blir då 1017-3.
Effekten blir detsamma som i ett cupspel. Tyvärr ingen lösning där.
Nu är jag inte med, vad menar du?

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 09:05
av DHettNeck
Gonka Koff skrev:Ja, det är ett problem, som man lätt kan lösa genom att ge 1000p för vinst, 500 för draw och 0 för förlust. Sen lägger man till de vanliga battlepointsen, dvs 0-20p. En match som i ett 0-20 system slutar 17-3 blir då 1017-3.
Fast då blir ju BP jätteviktiga igen eftersom det är en så stark tiebreaker, så i prkatiken ändras inte mycket.

Personligen tycker jag att WDL systemet är ganska tråkigt och leder till väldigt konstiga matcher. Den som ligger under kan chansa fritt, och det kan inte kosta något, för vinner man inte är det inget värt hur som. Dock håller jag med om att det öppnar upp för flera olika typer av listor, med WDL kan man spela en hel del listor som är stabila, men som inte har 20-0 kapacitet, vilket kan vara en kul variation.

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 09:09
av Hylander
Gonka Koff skrev:
Hylander skrev:
Gonka Koff skrev:Ja, det är ett problem, som man lätt kan lösa genom att ge 1000p för vinst, 500 för draw och 0 för förlust. Sen lägger man till de vanliga battlepointsen, dvs 0-20p. En match som i ett 0-20 system slutar 17-3 blir då 1017-3.
Effekten blir detsamma som i ett cupspel. Tyvärr ingen lösning där.
Nu är jag inte med, vad menar du?
Eftersom poängen är så stora kommer BP tillägget inte spela någon som helst roll i resultatlistan.

Re: Namnkomp/rankingkomp

Postat: 04 nov 2015, 09:12
av DHettNeck
Hylander skrev: Eftersom poängen är så stora kommer BP tillägget inte spela någon som helst roll i resultatlistan.
Jo, det kommer den. Det kommer vara en superstark tiebreaker.