Det var nog det dummaste jag hört. Hur kan du får mer variation genom att minska antalet variabler?kombat skrev:Jag är övertygad om att mest varierat klimat får man om man kör kompfritt med grundmissions utan vp.
Dags att revidera syftet med komp?
Re: Dags att revidera syftet med komp?
-
Bengtsson den yngre
Jag tycker papaD sa det bra med i stora drag, även om jag av flera anledningar även uppskattar subjektiv komp. Dock har du fått det där med tidsbesparing om bakfoten. Det tog typ dubbelt så lång tid att kontrollräkna alla deltagares mallkomp inför sydcon som det hade tagit att kompa dem subjektivt (och dessutom hade mer än hälften av deltagarna räknat fel).Papa D skrev: Massa vettigt
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)
Jag hänger inte alls med på detta argument. Hur blir det mer rättvisst i en tröskelkomp där daemonhunterspelaren inte kommer få några poäng? Det som tröskelkomp gör är att säga till hunterspelaren; "kom inte med din lista - vi tillåter inte att du spelar med vad du vill för vi vill inte att du skall ha en chans om du gör det." Inte på något sätt har komp 20 listan varit så bra att han kan säga "ha vad bra jag är! jag mosade daemonhunters för att jag är en bra spelare!". Jag är mer på att en 20-0 vinst till komp 20 listan är ungefär motsvarande 12-8 om vi tar till hänsyn hur hårda listorna faktiskt är.OM jag tar min ful(l)kittade SW-lista på komp säg 20, och möter en GK-lista med komp 100, så kan jag i en del turneringupplägg inte vinna med mer än (exempelvis) 11-9, för kompens inverkan på turneringen är sån. + massa saker jag håller med om
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Helt klart dubbelt arbete, eftersom man både ska kontrollräkna mot mallen och göra en subjektiv bedömning. Plus extraarbete med att meddela folk vad de faktiskt får för komp, och ge dem möjlighet (antar jag) att ändra på sin lista.Bengtsson den yngre skrev:Jag tycker papaD sa det bra med i stora drag, även om jag av flera anledningar även uppskattar subjektiv komp. Dock har du fått det där med tidsbesparing om bakfoten. Det tog typ dubbelt så lång tid att kontrollräkna alla deltagares mallkomp inför sydcon som det hade tagit att kompa dem subjektivt (och dessutom hade mer än hälften av deltagarna räknat fel).
Håller med. Samtidigt tycker jag attHeadWar skrev:Helt klart dubbelt arbete, eftersom man både ska kontrollräkna mot mallen och göra en subjektiv bedömning. Plus extraarbete med att meddela folk vad de faktiskt får för komp, och ge dem möjlighet (antar jag) att ändra på sin lista.Bengtsson den yngre skrev:Jag tycker papaD sa det bra med i stora drag, även om jag av flera anledningar även uppskattar subjektiv komp. Dock har du fått det där med tidsbesparing om bakfoten. Det tog typ dubbelt så lång tid att kontrollräkna alla deltagares mallkomp inför sydcon som det hade tagit att kompa dem subjektivt (och dessutom hade mer än hälften av deltagarna räknat fel).
eller en variant är antagligen suverän. Jag har funderat på en turnering där man gör enligt mallen. Dela sin komp med 5. Får garanterat -5 i komp (min 25 komp) och sedan ger arrangörerna upp till 5 i bonuskomp. Då gör du en komplista på 25 så får du då 5 och som sedan modifieras till 0. Du vet om din komp. Men du kan få en bonus när alla listor sätts i relation till varandra för att verkligen spegla din verkliga komp så du kanske i slutändan får 5 i komp. Men du vet att du inte får lägre än 0.Därför tror jag ett upplägg som liknar det Sydcon strävade efter är ett system som alla skulle köpa, det skulle säkert åxå spara turneringsarrangörerna lite tid. Dvs. Mallkomp, men arrangörerna gör en fri subjektiv bedömning utifrån den givna mallkompen, om man hamnar mer än 10% ner i komp från det givna komp spannet, så får man ett mail, dvs,
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Om du plockar bort restriktionerna får man väl större valmöjligheterna och större variationHeadWar skrev:Det var nog det dummaste jag hört. Hur kan du får mer variation genom att minska antalet variabler?kombat skrev:Jag är övertygad om att mest varierat klimat får man om man kör kompfritt med grundmissions utan vp.
men... allvarligt talat. jag har alltid uppfattat dig som en åtminstone-genomsnittligt-intelligent person daniel, så min fråga till dig (och de som delar denna åsikt) är "hur svårt kan det vara igentligen?"Papa D skrev:Speedfreak - Jag tror alla som har problem med subjektiv komp egentligen delar 2 åsikter.
1. Man vet inte förutsättningarna innan man dyker upp på turneringen, vilket innebär, att man kan tro att man har en hyfsat hård lista, och får 0 i komp. Detta är direkt spelförstörande, då man inte längre "kan" placera sig. Detta är så klart bara ett problem om man får mycket lägre än om man får mycket högre komp än man tänkt sig.
förvisso kan det vara önskvärt att arrangören i förväg annonserar någon form av "guide-line" för hur han/hon/dem kommer bedöma komp, men hur svårt kan det vara. det tar inte mycket tid eller energi att få en bild av vad sveriges 40k-community anser vara hårt, mongo eller ganska dåligt. sedan är det väl bara en fråga om plus och minus?
eftersom jag postat denna åsikt innan vet jag att svaret brukar bli "javisst, men hur ska jag veta var jag hamnar i slutändan?"
om man ser till svarsfrekvensen på de list-trådar som finns i "armelista"-delen av forumet, och hur mycket folk spammar sina nyaste idéer är mitt svar att det inte är så djefla svårt. gör som följer:
1. posta ditt senaste alster
2. lägg till (antingen i posten, eller redan i ämnesraden) "vad skulle denna få i subjektiv komp?"
innan någon hinner tänka tanken att svara "men då vet jag ju inte om jag får 47 eller 52?" (av 100), kan jag bemöta detta redan nu. i detta fall anser jag att det handlar om att ta hobbyn på liiiiiite för stort allvar. släpp sargen och gå ut i världen en stund. skaffa en flickvän. ät en glass. gör NÅGOT som får dig att slappna av lite. 40k är inte hela världen. bara en hobby.
nu var jag visserligen inte på sydcon, men spontant låter detta som en utmärkt kombination av mall och subjektiv komp.Papa D skrev: Därför tror jag ett upplägg som liknar det Sydcon strävade efter är ett system som alla skulle köpa, det skulle säkert åxå spara turneringsarrangörerna lite tid. Dvs. Mallkomp, men arrangörerna gör en fri subjektiv bedömning utifrån den givna mallkompen, om man hamnar mer än 10% ner i komp från det givna komp spannet, så får man ett mail, dvs,
spelaren får en "hint" om var man hamnar, men arrangören förhindrar "tråk-kompade" listor. awesome!
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
ledsen för dubbel-postandet men...
njae... ledsen men livet är inte så enkelt.. plockar du bort alla restriktioner (om det är komp du menar), blir det ett litet antal listor som är ljusår bättre än de andra. tävlingsinriktade som många 40k-spelare är, är min erfarenhet att många av dessa i så fall automatiskt skulle övergå till att spela dessa listor. om du inte ser det negativa i detta kan jag inte hjälpa dig.
kombat skrev:Om du plockar bort restriktionerna får man väl större valmöjligheterna och större variationHeadWar skrev:Det var nog det dummaste jag hört. Hur kan du får mer variation genom att minska antalet variabler?kombat skrev:Jag är övertygad om att mest varierat klimat får man om man kör kompfritt med grundmissions utan vp.
njae... ledsen men livet är inte så enkelt.. plockar du bort alla restriktioner (om det är komp du menar), blir det ett litet antal listor som är ljusår bättre än de andra. tävlingsinriktade som många 40k-spelare är, är min erfarenhet att många av dessa i så fall automatiskt skulle övergå till att spela dessa listor. om du inte ser det negativa i detta kan jag inte hjälpa dig.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
-
the godfather
var är du och läser när du ser restriktioner?kombat skrev:Om du plockar bort restriktionerna får man väl större valmöjligheterna och större variationHeadWar skrev:Det var nog det dummaste jag hört. Hur kan du får mer variation genom att minska antalet variabler?kombat skrev:Jag är övertygad om att mest varierat klimat får man om man kör kompfritt med grundmissions utan vp.
jag ser massa varierande minusposter.
Större valmöjligheter möjligen, även om det i dagsläget inte finns några enskilda enheter man inte kan spela med (utom möjligen när det är väldigt hög tröskelkomp), däremot finns det vissa extrema powerbuilds som inte kommer att vara tillåtna på många kompade turneringar, samma listor som du kommer att se i överflöd, om och om igen, när det är okompat.kombat skrev:Om du plockar bort restriktionerna får man väl större valmöjligheterna och större variation
Om du dessutom alltid kör samma tre (mycket simpla) missions på alla turneringar kommer det inte ens att finnas en anledning att ändra på sin lista från turnering till turnering.