Jag gillar "aktiv" komp. Det var ju skitkul att man kunde åka på Defcon häromåret och spela en komp 60 lista, som tack vare kompen kunde placera sig skapligt bra. Om det är tröskelkomp så placerar sig en stor majoritet av listorna exakt på den tillåtna gränsen. Vilket innebär att de flesta väljer enbart de hårdaste enheterna i varje codex.Snot skrev:Jag är ganska nöjd med pointspreadsen i dom turneringar jag hållt, så jag har nog inga som helst planer att sluta med tröskelkomp då jag tycker det är Klart överlägset "aktiv komp".
Däremot så tycker jag mig se en trend i codexarna, att enheterna är mycket bättre balanserade sinsemellan än vad de var i 3rd och 4th. I exempelvis BA, DE, SW så finns det få enheter som är uppenbart kassa. Jämfört med de gamla 3rd ed codexarna där hälften av enheterna aldrig användes.
Det är kul med varierande listor, och kompen kan ju leda till detta. Men då krävs det att man faktiskt ger lite mera minus till dem enheterna som det är så uppenbart att "alla" spelar med. Exempelvis Lysander,Ghazkull,mech spam med mera.